Forfatter Emne: Træpillekvalitet  (Læst 19668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Speedy

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med nysgerrighed for optimering
Træpillekvalitet
« Dato: Feb 28, 2015, 15:40 »
Vedhæftede billede viser 2 prøver af de piller jeg anvender. Producenten garanterer for samme kvalitet i alle 4 paller jeg har købt, men mærkelig nok er der både mørke og lyse piller i samme sække.
"Det er bare fra to forskellige fabrikker, så det er uden betydning!'

Men hvad synes forummet?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #1 Dato: Feb 28, 2015, 16:35 »
Der kan være mange grunde til at de har forskellig farve,
men det er mere vigtigt hvordan de brænder.
Har du bemærket om den ene brænder bedre end den anden ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #2 Dato: Feb 28, 2015, 17:10 »
Hej Speedy

Piller arter sig forskelligt alt efter presningen og træsort og hvor fint smuld de er presset af. Det du kan bruge til noget er producentens test af pillerne, det fortæller hvor meget vand de indeholder, hvor stærke de er, og hvor meget energi de indeholder, og vægten pr. m3.
Det er svært selv at teste, da man jo har varierende forbrug. Vandtesten er bedst til at bestemme om der er fremmedlegemer som plastic og sand.

Hvilken kvalitet man har behov for er jo bestemt at ens fyr, mit gamle TwinHeat spiste uproblematisk hvad den blev fodret med, i dag arver en kammeret med en Baxi multiheat, smuldet der sorteres fra Scotten.

Jeg vil ligesom Michael mene at det er forbrændingen det drejer sig om.

Jeg forstår dog ikke helt det med én producent og to forskellige fabrikker?

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Speedy

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med nysgerrighed for optimering
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #3 Dato: Feb 28, 2015, 17:57 »
Ja, men forbrændingen er jo problemet. De mørke piller giver slagger og skyder ind imellem uforbrændte piller ud i askeskuffen.

Det med de to fabrikker, er jo et udsagn fra producenten. Jeg mener dog at det er en søgt forklaring.

Jeg har læst at hvis der er så meget bundfald, som i glasset til højre, er det snavs og andet der ikke bør være i pillerne, modsat det til venstre, hvor det hele er opløst.
Det med at læse på sækken tror jeg ikke på gælder. Hvem kontrollerer når det hele, svenske og russiske piller opsækkes samme sted :-)
Producenten har tilbudt analyse, men falder den ud til deres fordel, skal jeg betale ALLE omkostninger. Tro mig, de smyger uden om, ingen får testet deres piller på Teknologisk Institut, og får taget stikprøver.
Har tidligere købt samme produkt, men fik da at vide at de var opsækket i Sverige. Jeg brugte dem UDEN problemer, og kvaliteten var eensartet.

Men hvad siger I til bark og jord?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #4 Dato: Mar 01, 2015, 11:38 »
Bark har ikke den store brændværdi og bør ikke komme med i pille produktionen. Sand har jo slet ingenting at gøre i træpiller.

Hvis du mener Leverandøren, i stedet for Producenten giver det lidt mere mening, med de to fabrikker.

Indkøb af piller er et spørgsmål om tillid, man bør kunne stole på test fra uvildig instans, men hvis det ikke er de piller der leveres så nytter det jo ikke meget. Hvis man holder sig til anerkendte fabrikater der selv producerer, pakker og får testet pillerne, er det min erfaring at kvaliteten svarer til oplysningerne. Jagter man billige piller i alverdens afkroge støder man sandsynligvis i nogle dårlige piller fra tid til anden.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #5 Dato: Mar 01, 2015, 11:50 »
Ja, men forbrændingen er jo problemet. De mørke piller giver slagger og skyder ind imellem uforbrændte piller ud i askeskuffen.

Det med de to fabrikker, er jo et udsagn fra producenten. Jeg mener dog at det er en søgt forklaring.

Jeg har læst at hvis der er så meget bundfald, som i glasset til højre, er det snavs og andet der ikke bør være i pillerne, modsat det til venstre, hvor det hele er opløst.
Det med at læse på sækken tror jeg ikke på gælder. Hvem kontrollerer når det hele, svenske og russiske piller opsækkes samme sted :-)
Producenten har tilbudt analyse, men falder den ud til deres fordel, skal jeg betale ALLE omkostninger. Tro mig, de smyger uden om, ingen får testet deres piller på Teknologisk Institut, og får taget stikprøver.
Har tidligere købt samme produkt, men fik da at vide at de var opsækket i Sverige. Jeg brugte dem UDEN problemer, og kvaliteten var eensartet.

Men hvad siger I til bark og jord?

Der skal ikke være bark og jord i piller , giv dem nogle hug på Trust pilot og på Storker pro forum , og send dem et link , det hjælper somme tider  ^-^
« Senest Redigeret: Mar 01, 2015, 21:13 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #6 Dato: Mar 01, 2015, 17:27 »
Træpiller KAN være lidt af en urskov at finde rundt i.. Der er en leverandør i lokalområdet som solder pillerne direkte fra levering fra skib. Jeg har ikke købt fra denne leverandør selv, men har talt i telefon med ham og som han sagde, så er det samme pille i hans klare no name sække som han kommer i andre anerkendte mærker han solder for = flere mærker indeholder samme pille, inkl hans egen no name - det betyder ikke, at testede informationer på sækkene ikke passer, men at de piller der leveres er testet ud fra de krav de(n) enkelte leverandør kræver... Men til gengæld kan Flex heat, Södra, Vida o.l. være en og samme pille samt mange forskellige piller, alt efter hvor de er købt...

I min optik er træpillemarkedet lidt et vilde vesten - pillerne kommer f.eks. I løsvægt fra skibe til dig. havne hvor de soldes i sække..
« Senest Redigeret: Mar 01, 2015, 17:29 af dannidines »
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Speedy

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med nysgerrighed for optimering
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #7 Dato: Mar 01, 2015, 18:50 »
Svar til xkfc

Problemet er at de to slags piller er blandet i sækkene, og samtidig er mange, måske 75% af samme længde som dia !!   Altså kun 8 mm eller kortere.

« Senest Redigeret: Mar 02, 2015, 12:53 af Speedy »

Offline Speedy

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med nysgerrighed for optimering
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #8 Dato: Mar 02, 2015, 12:52 »
jeg har på flere web-sites set at der, under 8 mm træpiller, eks. NEOVA, skrives at længde er ca 3-4 gange diameter!!

I mine Södrapiller er 90% i ærtestørrelse og det synes jeg er umuligt at administrere, samtidig med at der er blandede varer i sækkene som vist på mine billeder.

Jeg har fået bekræftet fra anden side, at indholdet i det højre glas ikke hører hjemme i en træpille, og slet ikke fra Sverige, som det påståes er oprindelseslandet. Jeg har dog mine tvivl om det sidste

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #9 Dato: Mar 02, 2015, 15:09 »
Det lyder ikke som et sted jeg ville købe piller.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #10 Dato: Mar 02, 2015, 16:12 »
Xkfc - nej nemlig ikke, og det gjorde jeg så heller ikke (lidt af samme årsag)

Men min pointe er, mon ikke det er sådan flere steder?

Spredt: Mine Södra er også meget korte, mange af dem samme længde som diameter.
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Speedy

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med nysgerrighed for optimering
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #11 Dato: Mar 02, 2015, 18:03 »
Hej
Mit Scotte 10, bryder sig ikke om de små kugler, måske DET er årsagen til små sorte uforbrændte piller i skuffen?
Tror at de måske blæser uf ved rensning, nu hvor jeg fyrer med et helt andet fabrikat, har jeg ingen problemer med slagger og de  små uforbrændte piller, men hovedparten af dem har også en længde på 3-4 gange 8 mm.

Alt det her, for at bruge et gammelt udtryk, hænger sammen som ærtehalm.

Nogen der har erfaring med Neova ?

Offline Speedy

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med nysgerrighed for optimering
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #12 Dato: Mar 02, 2015, 18:07 »
Hej

Hvem får testet deres piller idag hos Teknologisk Institut? Jeg mener at det er O.

Så der kan kommes Russiske eller Balticum i Svenske sække i DK, hvem ved?

Efterhånden mister man tilliden til et betændt marked.

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #13 Dato: Mar 02, 2015, 20:04 »
Hej

Hvem får testet deres piller idag hos Teknologisk Institut? Jeg mener at det er O.

Så der kan kommes Russiske eller Balticum i Svenske sække i DK, hvem ved?

Efterhånden mister man tilliden til et betændt marked.
Handel med en lokal som man kan stole på , de findes , det kan godt være de koster lidt extra , men i længden er det ikke sikkert det er dyre . ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Speedy

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med nysgerrighed for optimering
Sv: Træpillekvalitet
« Svar #14 Dato: Mar 02, 2015, 21:10 »
Ham jeg handler med kan næsten ikke være mere lokal, men jeg forstår dit budskab. Jeg tror at  jeg prøver NEOVA igen.
Har lige fyldt endnu et par sække "ærter" på og skal bare ha brugt restlageret, så er problemet forhåbentlig fortid, og så ser jeg fremad igen. Tiden er for kort til gentagelser :D