Forfatter Emne: Nyt pillefyr til ældre ejendom?  (Læst 10226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pekr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Dato: Mar 04, 2015, 11:34 »
Hejsa

Konen har overtalt mig til at købe et ældre hus. Det er oprindeligt bygget omkring år 1900, men er tilbygget og ombygget af flere omgange, senest i 1979. Ejendommen, som i dag delvist er opvarmet af et olie fyr, består af hovedhus på 180kvm (109kvm brutto) og af et 130kvm værksted. Værkstedet er opvarmet af samme oliefyr igennem fire større radiatorer og er bygget i 1979 og isoleret efter de standarder der var den gang. Varmt vand er ligeledes koblet her på.

Opvarmning af hovedhuset sker ved vandbåren gulvvarme i køkken alrum og stor pejsestue. Resten har været opvarmet ved hjælp af kakkelovn, samt el-radiatorer på 1. sal. El-radiatorerne er røget til fordel for en moderne luft-luft varmepumpe.

Nu skal fyret udskiftes og vi har i den forbindelse kigget på et pillefyr, men vi er noget i tvivl omkring mærke, type og størrelse.

Værkstedet skal ikke opvarmes om sommeren og i vinterperioden skal vi bare have en temp så vi kan bruge det til opbevaring.

Jeg har bl.a haft kig på denne:
http://www.dvcenter.dk/varmesystemer/pillefyr-stokerfyr/pillefyr-scotte/scotte-blackstar-pillefyr-16kw-6-2x.html

Jeg gider heller ikke alt for meget bøvl med at indstille og gøre ved. Det skal helst køre af sig selv. (opfyldning af piller og tømning af aske generer mig ikke)

Håber på et par gode råd :-)

Venligst
Peter

« Senest Redigeret: Mar 04, 2015, 11:35 af pekr »

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7565
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #1 Dato: Mar 04, 2015, 12:09 »
Fint fyr du har fundet.
Hvis du har spørgsmål til fyr eller installation, så spørg  :)
Har du overvejet om det skal være en størrelse større, og så kunne tage hele huset og værkstedet med ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline pekr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #2 Dato: Mar 04, 2015, 13:58 »
Jeg har faktisk ikke overvejet et større fyr, da hele hovedhuset ikke kan opvarmes med det. Men jeg hører gerne meninger omkring dette :-)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4456
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #3 Dato: Mar 05, 2015, 07:09 »
Hej Peter.
Allerførst, det er fint at elradiatorer ikke bruges længere, det er noget dyrt skidt at varme med. Hvis i er tilfreds med varmepumperne så er det bare fint, men havde jeg muligheden ville jeg nok få sat radiatorer op over det hele, og så lade det trække af et pillefyr. Selv om de er rimelig lydløse syntes jeg at blæsere er trælse at sove sammen med.

Umiddelbart ville jeg stadig anbefale et 16kw selv om hele huset og værkstedet er med, mit hus er jo nogenlunde samme størrelse og det er absolut ingen problem.

Dette forum er ejet af NBE der producerer Scotte/Woody/RTB fyr, så det er nok det, De fleste herinde har. Det er også rigtige gode og stabile fyr, og jeg er meget glad for vores Scotte, det er det rigtige for os, men der er altså mange forskellige fyr på markedet. Du kunne måske stille spørgsmålet inde på Stokerpro, så vil du nok få er mere nuanceret billede af nutidens muligheder.

Det er en god ide at tage ud og besøge nogle der allerede har pillefyr installeret, det giver god indsigt og føling med de forskellige modeller. Det er også en god ide at købe er fyr hvor der er lokal support, evt. en god smed, nabo eller lignede.
Inde på Stokercloud.dk kan du se de NBE pillefyr der er online i dit område, der er måske et tættere på end du regner med ;)

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline herden

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #4 Dato: Mar 05, 2015, 16:00 »
xkfc skrev.

Dette forum er ejet af NBE der producerer Scotte/Woody/RTB fyr, så det er nok det, De fleste herinde har. Det er også rigtige gode og stabile fyr, og jeg er meget glad for vores Scotte, det er det rigtige for os, men der er altså mange forskellige fyr på markedet. Du kunne måske stille spørgsmålet inde på Stokerpro, så vil du nok få er mere nuanceret billede af nutidens muligheder


jeg er nu ikke helt enig i den påstand hvis du ser på forsiden af denne hjemmeside er der flere forskellige producenter af diverse pillefyr og stokerfyr. og hvor folk kan hente info og hjælp omkring disse på ligefod med nbe´s produkter. og ville mene at hvis trådopretteren var intresseret i info fra stokerpro så havde han nok stillet spørgsmålet derinde. jeg syntes at have bemærket flere gange at man henviser til stokerpro på nbe´s forum. det syntes jeg personligt er lidt forkert. og kan hellere ikke forestille mig at nbe syntes det er iorden. bare min personlige mening  ;)
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #5 Dato: Mar 05, 2015, 16:23 »
Jeg tror NBE er ligeglade med om der refereres til andre mærker (som xkfc lidt skriver, så er "det rigtige fyr" forskelligt fra hus til hus, fra ejer til ejer) - hvis de havde problemer med der blev diskuteret andre mærker, så ville, som du selv er inde på, ikke være underfora til formålet.

Jeg bliver nød til at bakke xkfc op i hans påstand om mere alsidigt, mere nuanceret svar og fra større brugerflade hvis spørgsmålet blev stillet på stokerpro.dk

stokerforum og stokerpro er forskellige forum om det samme, men med hver deres styrke!
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline sten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 125
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Opvarmet 123 m2, 2 - 3 tons forbrug årligt
    • Sten Andersen
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #6 Dato: Mar 05, 2015, 19:13 »
Hej Pekr, du nævner, "at du ikke gider alt det bøvl med indstillinger og lign., og det skal passe sig selv"! Så skal du ikke vælge et pillefyr. Se blot hvor mange forskellige udfordringer de andre debattører har. Nogle er meget kyndige, andre mindre. Men hvis du ikke gider stå og glo på fyret i timevis, og prøve dig frem, vil jeg anbefale dig noget andet. Jeg er absolut ikke kyndig, og har med hjælp fra gode mennesker på dette forum, fået en masse svar på mærkelige afvigelser og generende ting.. Ps. (jeg er meget tilfreds med mit 10 kw. Black Star nu, men kan være træt af det i næste uge).

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #7 Dato: Mar 05, 2015, 19:51 »
Arhh, en RTB kræver ikke at man piller og indstiller  ;)
...RTB (Ready To Burn) er netop lavet for at fyret skal "klare sig selv".
Det koster lodt mere men kan altså også mere  ;)

RTB skal blot vælges med ilt styring samt installeres og indreguleres af en autoriseret installatør, så spiller det helt selv  :)

Hilsen
Michael

Hej Pekr, du nævner, "at du ikke gider alt det bøvl med indstillinger og lign., og det skal passe sig selv"! Så skal du ikke vælge et pillefyr. Se blot hvor mange forskellige udfordringer de andre debattører har. Nogle er meget kyndige, andre mindre. Men hvis du ikke gider stå og glo på fyret i timevis, og prøve dig frem, vil jeg anbefale dig noget andet. Jeg er absolut ikke kyndig, og har med hjælp fra gode mennesker på dette forum, fået en masse svar på mærkelige afvigelser og generende ting.. Ps. (jeg er meget tilfreds med mit 10 kw. Black Star nu, men kan være træt af det i næste uge).
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #8 Dato: Mar 05, 2015, 21:34 »
Hej Pekr, du nævner, "at du ikke gider alt det bøvl med indstillinger og lign., og det skal passe sig selv"! Så skal du ikke vælge et pillefyr. Se blot hvor mange forskellige udfordringer de andre debattører har. Nogle er meget kyndige, andre mindre. Men hvis du ikke gider stå og glo på fyret i timevis, og prøve dig frem, vil jeg anbefale dig noget andet. Jeg er absolut ikke kyndig, og har med hjælp fra gode mennesker på dette forum, fået en masse svar på mærkelige afvigelser og generende ting.. Ps. (jeg er meget tilfreds med mit 10 kw. Black Star nu, men kan være træt af det i næste uge).

Ahh Sten der vil jeg ikke give dig ret , jeg har nogle venner som jeg lokkede til og skifte deres olie brænder ud med et Scotte i sommer, det eneste der er gjort er afvejning af piller et par gange , silo fyldt , og fyret renset , der ikke engang været stillet på blæseren den stod på standart tal 20,40 og 60 så dem har der ikke været pillet ved  ^-^ det er først her for nyligt jeg jeg har pillet ved indstillingerne og det har snart kørt 3/4 år uden et eneste problem , der er en del der har problemer med deres pillefyr men der er også opsat mange i Danmark  ^-^og mange af problemerne hænger sammen med forkert opsætning og indstilling   ;)
Vil lige tilføje , jeg er stadig venner med dem  ^-^
« Senest Redigeret: Mar 05, 2015, 23:35 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #9 Dato: Mar 05, 2015, 22:20 »
hvad er forskellen på scotte og rtb bortset fra rengoring når de begge er med iltstyring mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #10 Dato: Mar 05, 2015, 23:30 »
hvad er forskellen på scotte og rtb bortset fra rengoring når de begge er med iltstyring mvh erik

Brænder og styring er det samme ,men kedlerne er der stor forskel på, Scotte er en ældre kedel med semi rens , og rengøring hver 4-6 uge om vinteren , og RTB er en ny kedel med kompressor rens af kedlen og aske komprimering , rengøring 1-2 gange årlig og aske skuffen skal normalt tømmes 2-3 gange årligt , normalt kan iltstyring ikke svare sig på et Scotte det køre fint uden , brug pengene på noget andet ^-^ , iltstyring virker bedre på et RTB  ^-^ det siger de kloge  ;D også ser RTB lidt smartere ud ind Scotten hvis det skal stå i bryggerset  ^-^ den sorte farve var mere in den gang man kørte voldsom VOLVO . O0
« Senest Redigeret: Mar 05, 2015, 23:40 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #11 Dato: Mar 06, 2015, 05:29 »
Tja, nu har min RTB snart kørt i et år uden at blive renset  ;)
Askeskuffen tømmes efter 3-4 tons træpiller er kørt gennem anlægget.

Forskellen mellem RTB og en Scotte er netop egen indsats.
Med en Scotte skal man jævnligt "gøre noget" selv, mens RTB klarer sig selv .

Jeg er enig i at det med at stille på en Scotte blot skyldes at det ikke et korrekt installeret/indstillet.
Et korrekt installeret/justeret Scotte fyr kører også bare, eneste forskel er som sagt rensning og asketømning og så det at iltstyring fungerer meget bedre på en RTB end på Scotte kedlen.

Hilsen
Michael

hvad er forskellen på scotte og rtb bortset fra rengoring når de begge er med iltstyring mvh erik

Brænder og styring er det samme ,men kedlerne er der stor forskel på, Scotte er en ældre kedel med semi rens , og rengøring hver 4-6 uge om vinteren , og RTB er en ny kedel med kompressor rens af kedlen og aske komprimering , rengøring 1-2 gange årlig og aske skuffen skal normalt tømmes 2-3 gange årligt , normalt kan iltstyring ikke svare sig på et Scotte det køre fint uden , brug pengene på noget andet ^-^ , iltstyring virker bedre på et RTB  ^-^ det siger de kloge  ;D også ser RTB lidt smartere ud ind Scotten hvis det skal stå i bryggerset  ^-^ den sorte farve var mere in den gang man kørte voldsom VOLVO . O0
« Senest Redigeret: Mar 06, 2015, 05:33 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4456
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #12 Dato: Mar 06, 2015, 07:06 »
Så strander vi jo på prisen kontra arbejdsindsatsen.

Da Scotten er så nem at rengøre tager det ultra kort tid. Vi ville sagtens kunne køre en måned med 5min insats + pillepåfyldning, det kunne også køre længere. Selv om kompressorrens på Scotten ikke er designet til rens af røgvender, så er det med til at holde hele kedlen ren.

Hvis jeg manuelt vil rense en RTB hvor længe vil det tage? og er det mere bøvlet?

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #13 Dato: Mar 06, 2015, 07:44 »
hvorfor skulle iltstyring virke bedre på rtb end på en scotte black star. mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline sten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 125
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Opvarmet 123 m2, 2 - 3 tons forbrug årligt
    • Sten Andersen
Sv: Nyt pillefyr til ældre ejendom?
« Svar #14 Dato: Mar 06, 2015, 08:49 »
..Min påstand er stadigvæk, at udover den almindelige rengøring, er der flere forskellige ting at tage hensyn til. Bare tage vejret som eksempel, hvis det blæser meget, kan det have betydning, stabilisator eller ej. De mange gode spørgsmål på Stokerforum er jo et meget godt eksempel på det. Jeg er glad for mit pille fyr, det vil jeg gerne slå fast. I øvrigt Tak til alle jer vidende folk, som man kan lærer af..