Jeg er faktisk RET sikker på I BEGGE har ret...
Da jeg var til åbent hus i 2012 (mener jeg) der stod Kim G himself og introducerede kedlen... Der blev denne omdiskuterede mekanisme omtalt som rensemekanisme til de vandrette røgkølere (som MHES siger) og dette uden direkte (metal mod metal) kontakt ifm. asken bliver "hevet" af af lamellerne når de passerer askens overflade.
Foruden denne rensefunktion, så havde mekanismen til funktion at nedsætte røgens fart gennem røgkølerne - altså en retarder funktion blev jeg forklaret... Med denne funktion skulle man være opmærksom på sin skorsten og der blev peget på og forklaret om bypass funktionen :-)
Vi alle kender NBE's udviklen i manualerne, så disse henvisninger I linker til, kan være korrigeret imorgen ;-)
I har begge RET, det er min "5'er," og så lige en slutnote - på Jannick's egne youtube videoer, da angives semirensen som en rensefunktion, benævnes også således, men intet nævnes om retarder funktion - dette er alene omtalt ved førnævnte åbenthus samt links til manualer i denne tråd :-)
GODT jeg IKKE er så DYGTIG at jeg er nød til at diskutere med jer to, men jeg TØR godt give JER BEGGE ret :-)
God aften alle sammen