Forfatter Emne: Biomax 16 - Taber tryk  (Læst 7794 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MarkM

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Biomax 16 - Taber tryk
« Dato: Mar 15, 2015, 19:04 »
Hej

Jeg kan ikke helt finde ud af mit fyr, men jeg tror jeg har fundet frem til at jeg kan fylde fortryk på via studsen til højre (sorte), er det korrekt ?

Jeg har 2 gange "kommet til" at trykke på den røde hvor det lyder og virker som om den lukker luft ud, hvad er formålet og kan det være årsagen til at mit tryk pludselig idag var 0 ?

Mine rør i huset bliver varme og der kommer varme i radiatorerne, er det så et spørgsmål om finjustering af vand og luft eller kan der stadig være andre mere alvorlige ting på spil?

Sidste spørgsmål er om det er korrekt at den sorte nål helst skal holdes på  samme niveau som den røde nål på manometeret ?
Eller viser den røde vand og den sorte luft ? (den sorte nål flyttede sig nemlig første op fra 0, da jeg fyldte luft på)



Håber virkelig på jeres hjælp :)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Biomax 16 - Taber tryk
« Svar #1 Dato: Mar 15, 2015, 20:55 »
Hej,

Vi tager det fra en ende af  ;)

Nej, den sorte studs er udluftning fra en automatisk udlufter.
Den "røde" er en sikkerhedsventil som åbner og lukker vand ud hvis trykket bliver for højt i anlægget.

Ifølge dit manometer har du for øjeblikket et tryk i anlægget på 0,6-0,7 bar hvilket vil sige at vandet kan trykkes op til 6-7 meter over der hvor manometeret sidder.
Om det tryk er nok kan jeg ikke afgøre uden at kende højdeforskellen mellem manometeret og toppen af den øverste radiator eller rør i anlægget.

Det med den røre nål og den sorte nål er ganske simpelt  ;)
Den sorte nål viser det aktuelle tryk, mens den røde nål bare er en "grænse du selv kan indstille.
Jeg har sat min røre nål så den viser trykket  hvorved vandet kan trykkes 1 m op over øverste radiator i mit anlæg.
Derved kan jeg simpelt se hvis/når der mangler vand i anlægget.

Til sidst det med at "fylde fortryk på".
Det gør man på selve ekspansionsbeholderen, hvor der sikkert sidder en ventil ligesom på et bilhjul.
For at fylde korrekt fortryk i beholderen skal man først aflæse det fortryk beholderen er beregnet til (står på en label på beholderen) og sikre sig at man ikke giver den et større fortryk.
Dernæst skal man fjerne vandtrykket fra beholderen og så pumpe beholderen op til det ønskede firtryk.
Det vil ofte betyde at man skal tappe vandet af anlægget inden man kan udføre operationen, med mindre anlægget er udført så man kan afspærre og trykaflaste beholderen.

Du kan læse lidt mere om ekspansionsbeholderen i denne tråd http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=5692.msg47267#msg47267


Hilsen
Michael


Hej

Jeg kan ikke helt finde ud af mit fyr, men jeg tror jeg har fundet frem til at jeg kan fylde fortryk på via studsen til højre (sorte), er det korrekt ?

Jeg har 2 gange "kommet til" at trykke på den røde hvor det lyder og virker som om den lukker luft ud, hvad er formålet og kan det være årsagen til at mit tryk pludselig idag var 0 ?

Mine rør i huset bliver varme og der kommer varme i radiatorerne, er det så et spørgsmål om finjustering af vand og luft eller kan der stadig være andre mere alvorlige ting på spil?

Sidste spørgsmål er om det er korrekt at den sorte nål helst skal holdes på  samme niveau som den røde nål på manometeret ?
Eller viser den røde vand og den sorte luft ? (den sorte nål flyttede sig nemlig første op fra 0, da jeg fyldte luft på)



Håber virkelig på jeres hjælp :)
« Senest Redigeret: Mar 15, 2015, 20:59 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html