Forfatter Emne: To forskellige skemaer til tids styring.  (Læst 7834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Idor

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +2/-0
To forskellige skemaer til tids styring.
« Dato: Mar 28, 2015, 19:23 »
Jeg synes overgangs perioderne forår og efterår er meget udfordrende for pille fyret og husets evne til at aftage varmen. Den ene dag er der overskyet og koldt, dagen efter skinner solen og huset aftager ingen varme. Jeg forsøger så at se vejr udsigten og spå om morgen dagens varme behov, der efter indstille tids styring af kedlen. Og det ender sjældent som ønsket og jeg skal så stille tids styringen om. Og igen huske at tjekke næste dag, og så måske stille om igen, osv...

Hvis man under tids styring havde 4 valg. 1 ingen, 2 forår.efterår, 3 sommer, 4 vinter. Hver af de tre sidste har så det skema, som vi kender i dag. Det ville være meget nemmere at skifte den programerede gruppe i stedet for at lave hver dag om hele tiden. Dette opstår når man går fra vinter til forår. Fra forår til sommer. Fra sommer til efterår og efterår til vinter.

Jeg synes det kunne være rigtigt fedt hvis jeg bare kunne rette fra vinter mode og til forår. Det er hurtigt og nemt og jeg behøver ikke rette alle enkelt dage til hele tiden i overgangs perioderne.

Håber dette giver mening.

Mvh
Michael

Blackstar 10 kw med version 7

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: To forskellige skemaer til tids styring.
« Svar #1 Dato: Mar 28, 2015, 19:37 »
Sæt en rumtermostat til dit fyr og problemet er løst , er der varmt nok i huset slukker fyret  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: To forskellige skemaer til tids styring.
« Svar #2 Dato: Mar 28, 2015, 20:24 »
Brug vejrkompensering i stedet for ur, så får du den funktion du ønsker helt automatisk.
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline Idor

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: To forskellige skemaer til tids styring.
« Svar #3 Dato: Mar 29, 2015, 10:14 »
#1
Rumtermostat er på ingen måde løsningen.

Det her er jo det daglige sol indfald gennem vinduerne vi har med at gøre. Mit hus er 150 m2 og cirka 120 m2 er med gulv varme. Dvs huset har en meget konstant jævn temperatur, bare ikke når solen i denne tid også skinner og vinduerne i huset varmer det hele ekstra op.

Når rum termostaten opdager det er varmt nok og lukker fyret ned fortsætter solen jo med at varme det yderligere op. Det jeg søger er noget som kan gribe ind, før solen også giver sit bidrag.


#2
Jeg er ikke helt sikker på om vejr kompensering kan det, jeg søger. Som jeg forstår det, sidder der en udeføler, som måler på temeraturen og det styrer man sit fyr efter.

Hvis vi så antager, at vi siger 13 grader udenfor til udeføleren, så skal den reagere. Men det er ikke godt nok....

1. Der kan sagtens være 8 grader udenfor og med høj solskin, hvor solen så varmer huset op gennem vinduerne. Her vil udeføleren jo bare blive ved med at sige til fyret, kør bare videre der er jo ikke 13 grader.....

2. Omvendt kan der være 14 grader udenfor, skyet med regn og blæst, ingen sol i tre dage. Men udeføleren vil drosle fyret ned og resultatet bliver et koldt hus

Det er jo lidt svært med højt isolerede huse med masser af gulv varme og så solen ind af vinduerne. Der skal man jo, som jeg forsøger at foregribe situationen og bede fyret om hvad det skal, nærmest 24 timer før. Fx lover de sol i morgen, beder jeg allerede i dag mit fyr om at slukke i nat/tidlig morgen, for ikke at få et for varmt hus og også udnytte, at det er solen, som varmer det op. Fyret starter så først op igen til aften.

Og omvendt, lover de regn eller overskyet vejr med nogenlunde temperatur, slukker jeg kun fyret 6-8 timer om dagen.

Men dette kræver, jeg hele tiden ændrer på tids styringen.

Der syntes jeg det kunne være smart med, ja måske bare to, forskellige tidstyrings setup.

Dvs i menuen tids styring, nej, styring 1 eller styring 2

Og så har man nedenunder hele uge skemaet gange to som vi kender i dag. Styring 1 og styring 2. jeg ville så f.eks lade min styring 1 være til gråvejrs dage, med 6-8 timers slukning i løbet af dagen. Og styring 2 til de solrige dage, hvor fyret slukker sidst på natten/morgenen og tænder igen til aften.

Det er samme problematik til efteråret igen. Jeg stiller hele tiden om på det.

Fremover vil jeg så kunne nøjes med at vælge i mellem: Nej, Styring 1 eller 2


Hele humlen i dette, er sol indfaldet gennem vinduerne og det behøver intet at have med udetemperaturen at gøre. ;)

Mvh
Michael
« Senest Redigeret: Mar 29, 2015, 10:16 af Idor »

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: To forskellige skemaer til tids styring.
« Svar #4 Dato: Mar 29, 2015, 15:11 »
Så er løsningen måske en rumtermostat med uge ur og en eller anden form for registrering når solen skinner  ^-^ , tror du  virkeligt så meget på meteorologerne så du flere dage før bestemmer dig hvordan fyret skal køre  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: To forskellige skemaer til tids styring.
« Svar #5 Dato: Mar 29, 2015, 19:14 »
Hos os kører det således:

Udeføler (ude temp fyr stop): 17 grader

Ved ovenstående temp. er huset varmt - sol eller ingen sol. Hvis det er lidt råt i vejret, så tændes brændeovnen om aftenen

1. Sept - 15. Okt. Samt 1. Marts - 1. April: Urstyring - fyr slukket man-fre mellem 0600-1400

Hvis vi er hjemme slår jeg urstyringen fra, men ellers er huset varmet op til når vi er hjemme

1. Sept - 15. Okt samt 15. Feb - 1. April: Rumføler/ termostat

Når urstyringen "tillader fyret at tænde," så tænder fyret kun hvis der er under 22 grader. På denne måde starter vores fyr ikke på de dage der har været sol nok til at varme hytten.

VVB prio laver varmt vand når det mangler - det er med 3-vejs ventil, men ifm. vejrkompensensationskredsen, så kører returen fra VVB et smut ud i radiatorene på vej retur til kedlen = der er altid "lidt" varme på huset under VVP

Det er kort beskrevet, men ovenstående giver en massiv besparelse samt ingen manglende varmeklmfort.
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Idor

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: To forskellige skemaer til tids styring.
« Svar #6 Dato: Mar 29, 2015, 20:19 »
Jeg kan sagtens se kombien af ur styring og rum termostat, hvor termostaten sådan set blot forlænger sluk perioden, såfremt det er nødvendigt. Jeg havde ikke lige selv set kombinationen af disse to egenskaber til sammen. Det skal prøves, det kan kun blive bedre.

Bruger du den termostat nbe laver eller har du en bedre eller smartere....?

mvh
Michael

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: To forskellige skemaer til tids styring.
« Svar #7 Dato: Mar 29, 2015, 20:32 »
Jeg bruger en "gammel NBE model" med uge ur og 4 temperatur zoner/dag... Men det er overflødigt efter den nye udvidede urstyring i selve styringen - så er den "alm. rumføler" alt rigeligt.

NBE modellen er lavet af Saswell i Kina og det er samme model som vvs-eksperten har til 349kr, og det er vist det billigste sted jeg har fundet den (som NBE model har jeg set den op mod 550kr)

Det skal tilføjes, at urstyring og rumteemostaten kun er aktiveret indenfor de datoer jeg skriver, resten af vinteren kører fyret i døgndrift. Men i de perioder beskrevet sparer jeg ca 800-1000kg.
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Zarge

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: To forskellige skemaer til tids styring.
« Svar #8 Dato: Mar 31, 2015, 17:18 »
Kan du ikke bare montere udeføleren "frit" så sol, regn og vind påvirker den direkte?
Havde på min gamle stokerbot to ude følere, siddende 1/2 meter fra hinanden, en lige under udhænget, og en på en pind lige over, altså helt fri... Det var ret interessant at følge kurverne over dem, op mod hinanden...:-)