Forfatter Emne: Cirk pumpe udekompensering.  (Læst 4430 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Cirk pumpe udekompensering.
« Dato: Jul 04, 2015, 15:45 »
Cirk pumpe stopper ikke ved vejrkompenserings stop.
Har jeg overset en indstilling, eller skal det fungere sådan.

Hilsen anders

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Cirk pumpe udekompensering.
« Svar #1 Dato: Jul 04, 2015, 18:23 »
Jeg ved ikke om det er dit problem!

men cirk. pumpen styres aldrig a vejrkompensering, men alene af kedel temperatur.
Den stilles med:
-Pumpe start, hvilket er hvornår pumpen starter når fyret er i drift
-Pumpe stop, hvilket er hvornår pumpen skal stoppe, når fyret ikke er i drift.

(Hvis ikke din VVB er reguleret, kan pumpen feks. sagtens stjæle varmen her til at holde kedlen varm og det kan ikke styres med vejrkompensering)

Cirk pumpe stopper ikke ved vejrkompenserings stop.
Har jeg overset en indstilling, eller skal det fungere sådan.

Hilsen anders
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Cirk pumpe udekompensering.
« Svar #2 Dato: Jul 05, 2015, 08:14 »
hæver pumpestop temp, så skulle det vel iorden.
har ikke nogle ventiler, der lukker for gennemstrømningen i vvb.

Hilsen Anders

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Cirk pumpe udekompensering.
« Svar #3 Dato: Jul 05, 2015, 21:44 »
Ja og den skal faktisk op så den stopper inden du begynder at tømme VVB!

Det bedste vil være at få reguleret VVB, så kan du bruge den sidste restvarme i kedel til noget andet. Håndklædetørrer eller gulvvarme i badeværelse.
I min kedel kan jeg faktisk hente ca. 2kWh som så fint kan bruges til andet end at opvarme fyrrummet.

hæver pumpestop temp, så skulle det vel iorden.
har ikke nogle ventiler, der lukker for gennemstrømningen i vvb.

Hilsen Anders
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Cirk pumpe udekompensering.
« Svar #4 Dato: Jul 06, 2015, 05:27 »
Den er hævet til 80 grader.
Har termostatventil der regulerer vvb ved almindelig drift,  har ikke separat forsyning til gulvvarme,
så det bliver et større anlægsarbejde for at bygge om på det.

Hilsen Anders

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Cirk pumpe udekompensering.
« Svar #5 Dato: Jul 09, 2015, 16:54 »
Har lige været væk lidt, så har derfor ikke svaret.

Men du har en ønsket VVB på 52 grader, så et pumpe stop på 55-58 grader skulle være rigelig fint. Så kan du da hente de sidste 12-15 grader ud af kedlen.

Nu ved jeg så ikke hvad din thermostat ventil står til, men fyret lukker jo ned ved en VVB på 52, hvis ikke der er behov for varme og en VVB skal helst nå mindst 55 for at undgå legionella bakterier.

Mit forslag til dit setup på sommerdrift er!
Thermostatventil på 58 grader.
Ønsket VVB på 55grader diff mellem 5 og 8 grader (kommer an på hvor langt du kan gå ned, uden at lide på comfort siden)
Pumpestop på 60 grader, hvis du kan se at der stadig er plads kan den nok godt stilles lidt længere ned, (men nok ikke under de 57 som thermostatventil står til).

Den er hævet til 80 grader.
Har termostatventil der regulerer vvb ved almindelig drift,  har ikke separat forsyning til gulvvarme,
så det bliver et større anlægsarbejde for at bygge om på det.

Hilsen Anders
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Cirk pumpe udekompensering.
« Svar #6 Dato: Jul 09, 2015, 17:20 »
Hej,

Jeg er principielt helt enig i forslaget  ;)
...det eneste jeg lige vil påpege er samspillet mellem termostatventilen på VVB'en og sommer-VVB drift.
Termostatventilen skal sættes højere end ønsket VVB-temperatur, helt som foreslået, da termostatventilen ellers vil lukke for opvarmningen af VVB'en før den er oppe på den ønskede temperatur set fra fyret, hvilket vil resultere i at fyret fortsætter med at køre.
Et spænd på 3oC mellem ønsket VVB-temperatur og termostatventilens indstilling er nok ikke tilstrækkeligt, da termostatventilen jo ikke er en ON/OFF ventil men en analog regulering.
Det betyder at den begynder at lukke stille og roligt noget før den indstillede temperatur er opnået.

Mit forslag er at når man kører med termostatventil til VVB'en, så bruger man den om vinteren (i fyrings sæsonen) og så ikke VVB-styring samtidig, om sommeren derimod (udenfor fyrings sæsonen) kører man VVB-styring og åbner termostatventilen helt, eller endnu bedre, tager termostathovedet af.

Hilsen
Michael


Har lige været væk lidt, så har derfor ikke svaret.

Men du har en ønsket VVB på 52 grader, så et pumpe stop på 55-58 grader skulle være rigelig fint. Så kan du da hente de sidste 12-15 grader ud af kedlen.

Nu ved jeg så ikke hvad din thermostat ventil står til, men fyret lukker jo ned ved en VVB på 52, hvis ikke der er behov for varme og en VVB skal helst nå mindst 55 for at undgå legionella bakterier.

Mit forslag til dit setup på sommerdrift er!
Thermostatventil på 58 grader.
Ønsket VVB på 55grader diff mellem 5 og 8 grader (kommer an på hvor langt du kan gå ned, uden at lide på comfort siden)
Pumpestop på 60 grader, hvis du kan se at der stadig er plads kan den nok godt stilles lidt længere ned, (men nok ikke under de 57 som thermostatventil står til).

Den er hævet til 80 grader.
Har termostatventil der regulerer vvb ved almindelig drift,  har ikke separat forsyning til gulvvarme,
så det bliver et større anlægsarbejde for at bygge om på det.

Hilsen Anders
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Cirk pumpe udekompensering.
« Svar #7 Dato: Jul 09, 2015, 17:40 »
Det nok rigtigt at da det der ønskes er at sætte thermostatventilen ud af kraft, skal vi ikke fifle med temperaturen man tage den af, så den reelt bliver taget ud af kraft.

Mit var et teoretisk forslag og her overruler den praktiske erfaring!  :)

Hej,

Jeg er principielt helt enig i forslaget  ;)
...det eneste jeg lige vil påpege er samspillet mellem termostatventilen på VVB'en og sommer-VVB drift.
Termostatventilen skal sættes højere end ønsket VVB-temperatur, helt som foreslået, da termostatventilen ellers vil lukke for opvarmningen af VVB'en før den er oppe på den ønskede temperatur set fra fyret, hvilket vil resultere i at fyret fortsætter med at køre.
Et spænd på 3oC mellem ønsket VVB-temperatur og termostatventilens indstilling er nok ikke tilstrækkeligt, da termostatventilen jo ikke er en ON/OFF ventil men en analog regulering.
Det betyder at den begynder at lukke stille og roligt noget før den indstillede temperatur er opnået.

Mit forslag er at når man kører med termostatventil til VVB'en, så bruger man den om vinteren (i fyrings sæsonen) og så ikke VVB-styring samtidig, om sommeren derimod (udenfor fyrings sæsonen) kører man VVB-styring og åbner termostatventilen helt, eller endnu bedre, tager termostathovedet af.

Hilsen
Michael


Har lige været væk lidt, så har derfor ikke svaret.

Men du har en ønsket VVB på 52 grader, så et pumpe stop på 55-58 grader skulle være rigelig fint. Så kan du da hente de sidste 12-15 grader ud af kedlen.

Nu ved jeg så ikke hvad din thermostat ventil står til, men fyret lukker jo ned ved en VVB på 52, hvis ikke der er behov for varme og en VVB skal helst nå mindst 55 for at undgå legionella bakterier.

Mit forslag til dit setup på sommerdrift er!
Thermostatventil på 58 grader.
Ønsket VVB på 55grader diff mellem 5 og 8 grader (kommer an på hvor langt du kan gå ned, uden at lide på comfort siden)
Pumpestop på 60 grader, hvis du kan se at der stadig er plads kan den nok godt stilles lidt længere ned, (men nok ikke under de 57 som thermostatventil står til).

Den er hævet til 80 grader.
Har termostatventil der regulerer vvb ved almindelig drift,  har ikke separat forsyning til gulvvarme,
så det bliver et større anlægsarbejde for at bygge om på det.

Hilsen Anders
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Cirk pumpe udekompensering.
« Svar #8 Dato: Jul 10, 2015, 05:30 »
Hej
Kommer nok til at lette mig fra sofaen, og få sat en 2 vejs ventil på i stedet for termostatventilen.
Har i forvejen blandekreds til fremløbet, der bliver styret af en anden styring, der skal lige en anden motor på ventilen så kan den også komme ind over styringen.
Det er jo ikke vejr til at gå i haven.

Hilsen Anders

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Cirk pumpe udekompensering.
« Svar #9 Dato: Jul 16, 2015, 18:49 »
Hvis du i stedet sætter en 3-vejs og lader thermostatventilen sidde får du en del af det bedste fra begge verdener.

Mhes.dk har en masse tegninger (og forklaringer) af forskellige løsninger og mener helt bestemt at trevejs ventil med termostat ventil er en af dem.

Hej
Kommer nok til at lette mig fra sofaen, og få sat en 2 vejs ventil på i stedet for termostatventilen.
Har i forvejen blandekreds til fremløbet, der bliver styret af en anden styring, der skal lige en anden motor på ventilen så kan den også komme ind over styringen.
Det er jo ikke vejr til at gå i haven.

Hilsen Anders
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt