Forfatter Emne: Mærkelige kurver  (Læst 27615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Da9el

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +0/-0
Mærkelige kurver
« Dato: Nov 15, 2015, 09:32 »
Hjælp

Har snart prøvet alle ting for og få en stabil kurve på mit fyr kan snart ikke finde på mere og prøve

Har sat nye ventiler på rediatorene

Monteret automatudlufter på den sidste og højeste radiator så alt den luft jeg have svært ved og få væk er kommet ud

Alle rediator er sat på 3 og har ens hoveder på

Har prøver storset alle kombinationer af p og i tal

Har vejet af flere gang og sat 10-50-100 blæser min vægt ligger inde for 5-10 gram

Ved simpelt hen ikke hvad jeg skal prøve

Jeg har et blackstar mini 10kw
Med vvb med mulighed for og lukke vand ud til radiator imens den varmer vvb op hvis det skulle være nødvendig
Har 10 rediator i et hus på 175m2
Pumpen på fremløbet
En afmindelig shunt ventil med føler i lige inde vandet ryger ind i fyret

Pt står blæs til 16-19-24
P 1.2
I0.07

Håber der er en der har den gyldne løsning ;-/

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Mærkelige kurver
« Svar #1 Dato: Nov 15, 2015, 09:57 »
Uden flowmåler kan man ikke helt se hvad der sker, så jeg gætter lidt.
Og der er nok ikke en hurtig fix, men dog lidt man kunne prøve.

Før du leder videre skal du have en jævn retur, hvilket du ikke har nu. Her vil en tvm 3 vejsventil hjælpe. Men før du skifter mere udstyr kunne du hjælpe den du har nu, for den kan ikke følge med.Det gør du ved at øge temperaturforskellen mellem frem og retur. Da din retur vist skal være 55 må du hæve fremløbet til 70.

Så lad os se om returen kan blive mere jævn på 55 grader (juster evt. shunten efter styringen når det er gjort).
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Da9el

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Nov 15, 2015, 10:00 »
Jep har lige sat fremløb til 70 grader

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #3 Dato: Nov 15, 2015, 10:01 »
Og list også lige din PI tal
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline J-B

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-0
« Svar #4 Dato: Nov 15, 2015, 10:02 »
Hvis du en af de moderne lavenergipumper, er natsænkning aktiveret? så slå det fra, ellers sæt den på fast flow, så lavt som mulig til at holde varmen i huset.
Hvad for en pumpe har du?, så kan du få en hurtig guide i at sætte den på den rigtige trin/måde.

Offline Da9el

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Nov 15, 2015, 10:05 »
Har skrevet mine p og i i det første indlæg og min pumpe står på fast trin 2

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #6 Dato: Nov 15, 2015, 10:07 »
Hvis returen som tidligere (har været oppe på 62 grader) må du, når du observere det, gerne kontrollere at det er shunten der blander for varmt og det ikke er en radiatro der driller.
Det gør du ved at mærke på returen fra huset når returen bliver alt for varm. Hvis det er en radiator, skal husets retur være meget varm. 
- Mvh Sophus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #7 Dato: Nov 15, 2015, 10:12 »
Det er i min optik også meget lave tal til en radiator installation, der ville jeg mene noget i stil med det dobbelte var mere passende, men vent med at stille til returen er mere jævn.
Og denne ser ud til at følge fremløbet som en mis, måske du skal have termostat hovedet afmonteret og lige massere selve ventilen nogle gange.
Har skrevet mine p og i i det første indlæg og min pumpe står på fast trin 2
- Mvh Sophus

Offline J-B

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-0
« Svar #8 Dato: Nov 15, 2015, 10:26 »
Prøv at sætte pumpen på fast trin 1 og se hvad der sker.
Hvad er det for en pumpe du har?
P og I skal nok justeres, men vent og se hvad det her gør.
Er det 1 eller 2 strengs anlæg du har?

Offline Da9el

• Top of the pop
« Svar #9 Dato: Nov 15, 2015, 10:54 »
Det er et 2 strengs og en Alpha2 pumpe sætter den på trin 1 når jeg kommer hjem sener i dag

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #10 Dato: Nov 15, 2015, 11:00 »
Hvis shunten ikke kan følge med, eller huset ikke kan holde varmen kan det hjælpe at skrue op for pumpen.
At skrue ned kan jeg i dit tilfælde ikke se skulle hjælpe andet end evt. at fjerne evt. støj i installationen.

Din shunt funktion virker ikke! ved at hæve kedel temp blev returen bare varmere. Så enten duer termostathovedet ikke, ventilen kan ikke lukke eller den er skruet for højt op fordi den ikke har kunnet følge med tidligere. Så den skal du lige have løst, så returen bliver ca. 55 grader.

Det kan også som jeg skrev tidligere være returen fra huset der er for varm (Eller VVB, hvordan er den tilsluttet, det ligner 3vejs. ventil da VVB falder løbende i temp)

Det er et 2 strengs og en Alpha2 pumpe sætter den på trin 1 når jeg kommer hjem sener i dag
« Senest Redigeret: Nov 15, 2015, 11:08 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline Da9el

• Top of the pop
« Svar #11 Dato: Nov 15, 2015, 12:06 »
Ja vvb en er en 3 vejs og tror nu min shunt virker som den skal for hvis jeg skruer et par rediatoer op og åbner et vindu i stuen sø ligger min retur på 55+- 1 grad så tror mere det er returen fra huset der er for varm og de svingninger kommer forde en eller flere rediatoer går fra lukket til og åbne lidt og der ved kommer det kolde vand der står i rediatoeren ud i system og der kan shunten ikke regulere hurtigt nok til den ikke når og falde men kan være det bare er min teori

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #12 Dato: Nov 15, 2015, 12:15 »
En 2 vejs shunt vil i de fleste installationer komme til kort i kortere eller længere tid hvis modstand i huset bliver for lille (flowet for stort).
Det jeg ser hos dig er at returen kommer op på 62 grader ( 64, med den nye kedeltemperatur). Den bør stabilisere sig maks et par grader over shuntens setpkt. altså 57 grader.
Det du beskriver med radiatorene, er netop grunden til at du skulle hæve kedel temperaturen, så flowet i shunten ikke behøves være så stort, når radiatorerne åbner, da shunten har 5 grader mere at blande med.

Update:
Når du laver et normalt flow med et par radiatorer siger du returen bliver stabil. Det kunne være en indikation på det jeg tidligere har skrevet, at du måske har noget i installationen der sender varmt vand retur til fyret! Har du mærket på husets retur, når returen til kedlen topper?

Ja vvb en er en 3 vejs og tror nu min shunt virker som den skal for hvis jeg skruer et par rediatoer op og åbner et vindu i stuen sø ligger min retur på 55+- 1 grad så tror mere det er returen fra huset der er for varm og de svingninger kommer forde en eller flere rediatoer går fra lukket til og åbne lidt og der ved kommer det kolde vand der står i rediatoeren ud i system og der kan shunten ikke regulere hurtigt nok til den ikke når og falde men kan være det bare er min teori
« Senest Redigeret: Nov 15, 2015, 12:18 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #13 Dato: Nov 15, 2015, 12:17 »
Hej,

Hvis din retur er "for varm" fordi radiatorene lukker for varmt vand ud, tyder noget på at dit anlæg ikke er korrekt trimmet.
De enkelte radiatorer med termostat skal være trimmet så de laver en korrekt afkøling af vandet der løber gennem dem, hvilket man i vore dage typisk gør med flowregulatorer indbygget i ventilhuset.
Før man fik ventiler med indbygget flowregulator måtte man sætte strengreguleringsventiler på strategisk fornuftige steder i anlægget.
Moderne Danfoss ventilet har denne indbyggede flowregulering ( Danfoss kalder det "forindstilling"), som altså tillader dig at bestemme hvor hurtigt vandet løber gennem radiatoren og dermed hvor meget det afkøles.
Du kan læse om Danfoss ventiler med forindstilling her http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/vd53h901_keym.pdf

Det er et ganske almindeligt forekommende problem at der sidder termostatventiler med forindstilling på radiatorene, men at de aldrig er blevet indstillet  ;)
...også selv om det er en VVS´er der har lavet det.

Hilsn
Michael

« Senest Redigeret: Nov 15, 2015, 12:21 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Da9el

• Top of the pop
« Svar #14 Dato: Nov 15, 2015, 12:19 »
Okay ja kan godt se hvad du mener skal jeg så stadig prøve og sætte pumpen på trin 1 når jeg kommer hjem?