Hej,
Hvis din retur er "for varm" fordi radiatorene lukker for varmt vand ud, tyder noget på at dit anlæg ikke er korrekt trimmet.
De enkelte radiatorer med termostat skal være trimmet så de laver en korrekt afkøling af vandet der løber gennem dem, hvilket man i vore dage typisk gør med flowregulatorer indbygget i ventilhuset.
Før man fik ventiler med indbygget flowregulator måtte man sætte strengreguleringsventiler på strategisk fornuftige steder i anlægget.
Moderne Danfoss ventilet har denne indbyggede flowregulering ( Danfoss kalder det "forindstilling"), som altså tillader dig at bestemme hvor hurtigt vandet løber gennem radiatoren og dermed hvor meget det afkøles.
Du kan læse om Danfoss ventiler med forindstilling her
http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/vd53h901_keym.pdfDet er et ganske almindeligt forekommende problem at der sidder termostatventiler med forindstilling på radiatorene, men at de aldrig er blevet indstillet

...også selv om det er en VVS´er der har lavet det.
Hilsn
Michael
Ja vvb en er en 3 vejs og tror nu min shunt virker som den skal for hvis jeg skruer et par rediatoer op og åbner et vindu i stuen sø ligger min retur på 55+- 1 grad så tror mere det er returen fra huset der er for varm og de svingninger kommer forde en eller flere rediatoer går fra lukket til og åbne lidt og der ved kommer det kolde vand der står i rediatoeren ud i system og der kan shunten ikke regulere hurtigt nok til den ikke når og falde men kan være det bare er min teori