Hejsa
Har et spørgsmål til alle jer beta-testere.
Jeg har et helt nyt NBE-stoker anlæg, sat op sidste weekend.
Jeg har valgt at kører det med VVB-priorritering med en føler isat min VVB og en trevejsventil til at styrer priorritering imellem hus og VVB.
VVB-føleren sidder ikke i en dyklomme men sidder under isoleringen på en 300liters beholder som også bliver varmet op med solfanger.
VVB-ønsket temp er derfor lidt lavere sat for at den ikke bliver for varm. setp. 52gr.
Keddeltemp er sat til 70gr.
I første omgang valgte jeg at sætte mit tillæg (Kedeltemp. setpunkt tillæg) i VVB-styringen ned til 5gr, da jeg mente det ville være nok med kedelsetp. 70 pluds 5gr som jeg forstod det.
Dette afstedkom at fyret slukkede og skrev (STOPPET - TEMPERATUR ER OPNÅET) og started op igen omkring de 50gr og fortsatte omkring de 57gr.
Dette var alt lavet på pc-en og jeg undrede mig over hvad der lige skete, så gik så ud til fyret og kikkede i styring der, men blev ikke klogere af det.
Efter lidt efterrationalisering og følgende graferne, kom jeg frem til at det ikke kunne være (kedeltemps setpunkt) men VVB`s (Ønsket temperatur) som skulle bruges som referencepunkt for setpunkts tillæg.
Efter jeg så korrigerede fra de 5gr i tillæg, til 20 gr i tillæg, ja så endte det med det som jeg ønskede, nemlig 52+20=72gr kedeltemp i VVB-drift.
Trods dette dykker styringen stadig kortvarigt imellem skift fra PI-regulering hus-drift til PI-regulering VVB-drift.
Spørgsmål 1:
Ikke at det længere afstedkommer et stop af kedlen, men vil bare hører om andre har set tilsvarende dyk, som jeg ser kraftigst fra husdrift, og knap så kraftigt tilbage til husdrift?
Spørgsmål 2:
Og vil også hører om andre har følt sig lidt forvirret over det gr-tillæg som jeg i første omgang mente var fra de 70gr fra kedlens setpunkt og som så viste sig at være VVB`s (Ønsket temperatur) som skulle bruges som referencepunkt

?
M.V.H.
Jan