Forfatter Emne: Ikke stabil varme  (Læst 127886 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #225 Dato: Dec 03, 2015, 16:17 »
Så vil jeg mene du har et-strenget varme system.  :) For har der været to-strenget system må der nødvendigvis havde været min. 6 rør ind til huset, incl. koldt og varmt brugsvand.

Godt der ikke kun havde været 2 rør til huset - det ville helt sikkert havde givet nogle udfordringer.  ^-^

Hvis du vil prøve at havde fuld skral på systemet aktiverer du den største "firkant" længest til højre på cirkulationspumpen.

(red.) jeg var lige ved og tæt på at få skrevet noget vrøvl lige før (håber ikke der var nogen der nåede at læse det).
pas nu på at du ikke roder dig for meget ind i hvad der er 1 og 2 strengs anlæg der er bare fremløb og retur  på begge forskellen er at 2 strengs har et fremløb helt til sidste radiator og en retur fra første radiator og retur til kedel,1 strengs  har derimod et rør der kører hele vejen rundt som begynder ved kedel fremløb og enderi kedel retur, for hver radiator tager man fremløb går en dimision ned i rør hen til hvor returen går i samme rør og sådan fortsætter man hele vejen rundt i mange tilfælde sidder rørene synligt menkan også være skjult hvis man lukker for alle aftagere vil returen ved 1strengs forblive varmt ved 2 strengs vil den blive kold mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #226 Dato: Dec 03, 2015, 16:37 »
Ja jeg vil også mene at antallet af rør må være det samme på 1 og 2 streng. Ellers er det et special 1 strengssystem, der er tale om.

Og jeg tror der var 2 grunde til at man brugte 1 streng i gamle dage.
Man kunne trække røret "rundt" i huset feks. følge ydervæggen, hvor man med 2 strengs, skulle have begge strenge med til alle radiatorer.
I etage byggeri, kunne man vist føre fremløbet op på loftet og så lade varmen "falde" ned i bygningen, og det kunne man selvom der var mange strenge ned igennem.

Så vil jeg mene du har et-strenget varme system.  :) For har der været to-strenget system må der nødvendigvis havde været min. 6 rør ind til huset, incl. koldt og varmt brugsvand.

Godt der ikke kun havde været 2 rør til huset - det ville helt sikkert havde givet nogle udfordringer.  ^-^

Hvis du vil prøve at havde fuld skral på systemet aktiverer du den største "firkant" længest til højre på cirkulationspumpen.

(red.) jeg var lige ved og tæt på at få skrevet noget vrøvl lige før (håber ikke der var nogen der nåede at læse det).
« Senest Redigeret: Dec 03, 2015, 16:48 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #227 Dato: Dec 03, 2015, 16:42 »
Kommer vist lidt an på årgangen!

Det er dog ikke nogen der kører med fast mængde (det bestemmer radiatorerne nemlig) så du må tænke på  fast tryk.

Så alt efter årgang har de så vidt jeg er orienteret haft-
- Fast ydelse eller rettere fast strømforbrug.
- Fast tryk
- Proportionaltryk (vil sige ved højere flow også højere tryk)
- Autoadapt (pumpe lever sit eget liv og tilpasser sig forbruget i huset)

firkant er fast vandmængde, streger er fast hastighed
Kan finde et link hvor du kan læse om det.
http://dk.grundfos.com/products/find-product/new-alpha2.html
Du kan sætte den i auto adapt når du har luften ude.
Det varme vand, skal du se efter kontraventilen, som tidligere nævnt.
Husk lige at åbne ventilen bagved fyret igen, 3/4 fuld åben.
Gulvvarmen er sikkert luft, eller den skal have lidt længere tid. Kan også været skidt i termostatventilen.

Hilsen Anders
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
« Svar #228 Dato: Dec 03, 2015, 16:48 »
Hehe.. jeg skulle lige tegne det ned på et stykke papir og både ved et-strenget og to-strenget system endte jeg faktisk i begge tilfælde med kun et fremløb og en retur til og fra kedlen.
Så Joanna kan altså sagtens havde et to-strenget anlæg. Men der går så nok ikke 4 rør fra fyret af - men i stedet 4 rør fra fyrrummet af (2 fra fyret og 2 fra VVB).  :)

Men hør hov, hvad med nr. 2 varmt (cirkulations) afgang fra VVB, hvor bliver den så af, der burde vel så streng taget være 5 rør i alt fra fyrrummet (2 fra fyret og 3 fra VVB).? Med mindre at koldt brugsvand ikke kommer inde fra huset af, for så passer antallet af rør vist fint. 

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #229 Dato: Dec 03, 2015, 16:52 »
Det vil ikke være 3 fra VVB.

Men derimod 2 fra VVB (Varmt vands beholder) samt koldt fremløb. Men som du skriver, kun hvis det kommer fra fyrrummet.

Hehe.. jeg skulle lige tegne det ned på et stykke papir og både ved et-strenget og to-strenget system endte jeg faktisk i begge tilfælde med kun et fremløb og en retur til og fra kedlen.
Så Joanna kan altså sagtens havde et to-strenget anlæg. Men der går så nok ikke 4 rør fra fyret af - men i stedet 4 rør fra fyrrummet af (2 fra fyret og 2 fra VVB).  :)

Men hør hov, hvad med nr. 2 varmt (cirkulations) afgang fra VVB, hvor bliver den så af, der burde vel så streng taget være 5 rør i alt fra fyrrummet (2 fra fyret og 3 fra VVB).? Med mindre at koldt brugsvand ikke kommer inde fra huset af, for så passer antallet af rør vist fint.
- Mvh Sophus

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #230 Dato: Dec 03, 2015, 17:05 »
Ser at cirkulationspumpen vist er vendt på hovedet og så skal 4-kanterne rigtig nok tælles fra venstre af og ikke fra højre side som jeg skrev.  :)

PS.
Jeg har stadigvæk ikke fundet ud af selve årsagen til at Joanna modsat tidligere nu har nogenlunde fint med varme i huset og varmt vand i hanen.. Hvad var mon det udslagsgivende?

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #231 Dato: Dec 03, 2015, 17:25 »
Varmen tror jeg er luft. Det blev ifølge Joanna selv flyttet noget rundt da shunten blev lukket.

Det varme vand tror jeg ikke helt på virker endnu. Men måske, hvis det følger CV rundt i huset at afkølingen på vejen derfor er mindre

Joanna beskrev selv tidligere at fremløbet fra VVB er "mega" varmt når hun tænder den varme hane. Hvis det er varmt når det kommer ud af VVB kan vi ikke gøre meget mere herfra.
For at få VVB cirkulationen til at virke (og det kan sagtens virke) skal det tilsluttes korrekt til VVB (i toppen af tanken) og derudover skal rørføring gennemgås og efterisoleres til UG. Da Joanna tændte cirkulationen vil jeg estimere at fyret kørte 1/3 af tiden på VVB og ved ca 50% ydelse. Det er et tomgangstab på ca. 1660 Watt. Så noget mere isolering, et ur på samt korrekt montering, så tror jeg godt det kan blive godt.

Ser at cirkulationspumpen vist er vendt på hovedet og så skal 4-kanterne rigtig nok tælles fra venstre af og ikke fra højre side som jeg skrev.  :)

PS.
Jeg har stadigvæk ikke fundet ud af selve årsagen til at Joanna modsat tidligere nu har nogenlunde fint med varme i huset og varmt vand i hanen.. Hvad var mon det udslagsgivende?
« Senest Redigeret: Dec 03, 2015, 17:28 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #232 Dato: Dec 03, 2015, 17:32 »
Cirkulationen er lukket med stophanen, så nedenstående med rødt er ligegyldig lige nu.

Men bliver stophanen åbnet og pumpen kører på ur bliver den vigtig, da vandet ellers vil løbe gennem både fremløb og retur. Er det monteret korrekt er det så bare dobbelt mængde vand og ikke koldt vand i den ene streng.

firkant er fast vandmængde, streger er fast hastighed
Kan finde et link hvor du kan læse om det.
http://dk.grundfos.com/products/find-product/new-alpha2.html
Du kan sætte den i auto adapt når du har luften ude.
Det varme vand, skal du se efter kontraventilen, som tidligere nævnt.
Husk lige at åbne ventilen bagved fyret igen, 3/4 fuld åben.
Gulvvarmen er sikkert luft, eller den skal have lidt længere tid. Kan også været skidt i termostatventilen.

Hilsen Anders
- Mvh Sophus

Offline Joanna

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #233 Dato: Dec 03, 2015, 21:13 »
Nå for Søren stave kan man heller ik mere - det bliver hermed rettet  8)

Jeg har stadig ingen varmt vand med det samme der går lang tid inden det kommer varmt ud af hanen - men det der kommer er blevet varmere før var det lunkent

Jeg kan ikke finde nogen kontraventil  :-\

Jeg har fundet en VVS der kommer og gennemgår alle rør så jeg kan finde ud af om der er som det skal være - han kommer i næste uge

Er det den pumpe tæt på vandvarmer der skal have ur på

Hvis jeg sætter cirkulations pumpen på fuld skrald - bruger fyret så flere piller ( bare nysgerrig

Skal jeg isolere alle rør i fyrrummet ?
« Senest Redigeret: Dec 03, 2015, 22:00 af Joanna »
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #234 Dato: Dec 03, 2015, 22:12 »
Med risiko for frit fald til begge sider (læs, at stikke hånden i en hvepserede, for jeg ved snart ikke hvilken gang)  :D Vil jeg ikke mene at fuld hammer på cirkulationspumpen til rumvarme, vil koste flere træpiller, men det vil nok koste lidt ekstra strøm. Det skulle også forstås som midlertidigt, dels for at se om der kommer hurtigere varme på og få presset evt. luft op til de forskellige udluftningsventiler.

Pumpen der skal havde ur styring på må vel være den der cirkulerer det varme brugsvand i VVB sådan at man kan styre hvornår der skal være "hurtig" varmt brugsvand i hanen. Men ur eller ikke ur så virker konstruktionen jo vist stadigvæk ikke efter hensigten.

PS.
Måske kunne det i alle tilfældes skyld være en god ide at gøre VVS-manden (nu den 4 i rækken) opmærksom på det skrevne i denne her meget lange tråd, inden vedkommende går i gang med opgaven. Det er i hvert fald god godnat læsning.  ^-^

PPS.
Mht. at isolerer alle rør i fyrrummet, så skal man vel nødvendigvis ikke, men man kan. Selv har jeg valgt ikke at isolerer rørene i mit fyrrum, fordi jeg gerne vil havde at der er lidt lunt om vinteren. Faktisk påtænker jeg at monterer en lille radiator på returen i fyrrummet.  ;)
« Senest Redigeret: Dec 03, 2015, 22:34 af Frank Chr. »

Offline Joanna

• Top of the pop
« Svar #235 Dato: Dec 03, 2015, 22:42 »
Med risiko for frit fald til begge sider (læs, at stikke hånden i en hvepserede, for jeg ved snart ikke hvilken gang)  :D Vil jeg ikke mene at fuld hammer på cirkulationspumpen til rumvarme, vil koste flere træpiller, men det vil nok koste lidt ekstra strøm. Det skulle også forstås som midlertidigt, dels for at se om der kommer hurtigere varme på og få presset evt. luft op til de forskellige udluftningsventiler.

Pumpen der skal havde ur styring på må vel være den der cirkulerer det varme brugsvand i VVB sådan at man kan styre hvornår der skal være "hurtig" varmt brugsvand i hanen. Men ur eller ikke ur så virker konstruktionen jo vist stadigvæk ikke efter hensigten.

Jeg har printet det hele ud - da der stadig er et par ting jeg ikke helt forstår , jeg har læst det igennem flere gange - men jeg er nu overbevist om at der må være noget galt fra start fyret blev installerert - da der aldrig har været ordenligt varmt vand - jeg kikker lige ind og fortæller om udfaldet
Når VVS mand har været der

PS.
Måske kunne det i alle tilfældes skyld være en god ide at gøre VVS-manden opmærksom på det skrevne i denne her meget lange tråd, inden vedkommende går i gang med opgaven. Det er i hvert fald god godnat læsning.  ^-^
Woddy Black Star
Styring V10

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #236 Dato: Dec 04, 2015, 09:15 »
Ja det er pumpen ved VVB du med fordel kan sætte ur på, så kan du selv bestemme hvornår det varme vand skal cirkuleres. Du kan få pumpen monteret med stik, hvis den ikke er det i forvejen og så købe et uge-ur til 60kr i Harald Nyborg.

Nej det koster ikke ekstra piller (på nær som skrevet tidligere, hvis du får mere varme, det koster jo ekstra piller) Det bruger lidt mere strøm og kan risikere at larme i rørene. Hvis det gør det kan du bare skrue ned. Jeg kører med fast tryk 1 streg om sommeren(kun VVB), 2 streger forår og efterår, 3 streger vinter. Hvis vi fryser eller huset er blevet koldt fordi jeg har glemt at fylde på, sættes den på 4 streger. (jeg har 5 streger, da jeg har en stor pumpe)

Nå for Søren stave kan man heller ik mere - det bliver hermed rettet  8)

Jeg har stadig ingen varmt vand med det samme der går lang tid inden det kommer varmt ud af hanen - men det der kommer er blevet varmere før var det lunkent

Jeg kan ikke finde nogen kontraventil  :-\

Jeg har fundet en VVS der kommer og gennemgår alle rør så jeg kan finde ud af om der er som det skal være - han kommer i næste uge

Er det den pumpe tæt på vandvarmer der skal have ur på

Hvis jeg sætter cirkulations pumpen på fuld skrald - bruger fyret så flere piller ( bare nysgerrig

Skal jeg isolere alle rør i fyrrummet ?
- Mvh Sophus

Offline Joanna

• Top of the pop
« Svar #237 Dato: Dec 04, 2015, 17:56 »
Det varme vand er blevet dårligere - hvordan ser mine grafer ud

Tænker det måske har noget med den ventil bag fyret - den stod nemlig på 60 grader før vi gik igang

Woddy Black Star
Styring V10

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #238 Dato: Dec 04, 2015, 19:27 »
Hvis du mener den termostat (med "spiral-halen" i enden) der ender i et dykrør nederst bag fyret. Så skrev du vist selv at den kun stod på 20 grader. Jeg skrev at den burde skrues op på 55 grader, en anden har forslået 50 grader som vist også er fint nok. 

PS.
Hvad står din pumpestart og pumpestop på? Selv står mine på henholdsvis 55 og 50 grader.

Offline Joanna

• Top of the pop
« Svar #239 Dato: Dec 04, 2015, 21:22 »
Ja det er rigtig ind til jeg opdagede at termostaten sad forkert den var næsten helt åpent

Pumpe stop står på 45 har rettet den til 50 men start står på 0

Har åbnet for ventil så den står på 53 gr.
« Senest Redigeret: Dec 04, 2015, 21:55 af Joanna »
Woddy Black Star
Styring V10