Hej Nils,
Du bliver jo stille og roligt helt go' til det her

Hvis ellers dit hus er 100 m
2 i grundareal og i tre etager og forholdet mellem vægge og vinduer, isoleringsgrad osv. passer, så er dit flowbehov når det er rigtig vinter 649 l/h hvis fyret kører hele tiden.
Løftehøjden kommer af den fjerneste varmeaftager og dens modstand og den har du (korrekt

) bergnet til 2,854 m.
Altså en pumpe der kan flytte 649 l vand pr. time med en fremløbstemperatur på 70
oC og en retur på 55
oC kan flytte det "varmebehov" mellem kedel og varmekilder som dit hus har brug for.
Så skal pumpen samtidig kunne "trykke" vandet ud til den fjerneste radiator, som betyder at du har behov for en løftehøjde på 2,854 m eller 27,99 kPa.
Det kan en helmdel pumper klare, bl.a. 25-40, 25-60 og 25-80, og hvad skal man så vælge ?
Jo, i tabellen er der jo flere kolonner med flee data, og helt generelt kan det siges at det bedste valg er der øverste.
Kikker du lidt til højre i tabellen vil du opdage at en 25-60 pumpe vil bruge ca. 91 kWh pr. år mens den mindre 25-40 skal knokle lidt mere og derfor bruger ca. 140 kWh pr. år

Begge pumper kan altså klare opgaven, men driftprisen er forskellig.
Magna3 pumpen ligger energimæssigt imellem de to andre men koster væsentligt mere i indkøb.
Se i kolonne 6 "Levetidsomkostninger på 15 år" hvad driften koster og læg så indkøbsprisen til, så har du et godt valg

Fedt program, men man skal lige forstå det og læse det hele

Det med rørdimensionen kan jeg godt forstå at du misforstår

Jernrør måles i tommer (") og er dimensioneret som indvendigt mål, mens PEX-rør og kobberrør måles i mm. og er udvendigt dimensioneret

Et 22x1 kobberrør har altså et hul på 20 mm da godstykkelsen skal trækkes fra 2 gange.
Hilsen
Michael
Hej MHES
Ja, kan godt se hvad der sker. Der står "beregn" både ud for "Flow" og for "Løftehøjde", derfor troede jeg at de var uafhængige, men løftehøjden afhænger i høj grad af hvad der står i "Flow". Hvis jeg indsætter 0,5m3/t flow, så får jeg ca. samme resultater som dig.
Troede at 22x1mm var indvendigt mål - men det passer jo fint så. Jeg ved ikke hvor stort flow du har indsat?
Med nævnte værdier (22x1 rør) og et flow på 0,3m3/t får jeg en løftehøjde på 1,672 m.
Hvis jeg også bruger beregneren til "flow" og indsætter 100m2 areal, 3 etager og ind-/udgangstemp. for vand hhv. 70 og 55 grader, så får jeg et flow på 0,649m3/t og en løftehøjde på 2,854 og så foreslår den både 25-40, 25-60 og 25-80 pumper - frit valg?
Problemet et nok at jeg har gulvvarme i det meste af huset og derfor skal pumpen ved fyret ikke trække så meget.
Den trækker en enkelt radiator (som der ikke er ret meget varme på) på 1. salen + en håndklædetørrer (ikke opvarmning).
På stueetagen trækker den 2 radiatorer og en håndklædetørrer (ikke opvarmning).
I kælderen trækker den 3 radiatorer. Pumpen til gulvvarmen er i kælderen - altså placeret lavere end fyret.
Det er meningen at de i alt 3 radiatorer på 1. salen og stueetagen skal erstattes af gulvvarme.
Driftstryk på 6 bar står under "Driftsbetingelser" og "Maks driftstryk".
Jeg har som sagt været nødt til at skrue op for pumpen på fyret så den nu pumper omkring 300l/t.
Skal jeg stille den på proportionaltryk, konstant tryk eller konstant hastighed?