Forfatter Emne: Mere jævn kørsel  (Læst 13456 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #15 Dato: Dec 05, 2015, 12:46 »
Ja, du kan, og retur kan sættes ned til 45-50 grader, men hold øje med kondens, som altid, uanset om det er med, eller uden semi rens.
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline N P K

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1019
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #16 Dato: Dec 05, 2015, 13:24 »
hvad gør forskellen om det er med eller uden semirens ? ( spørg af nysgerrighed, og var ikke dum smart bemærkning )


det vil sige nu hvor jeg har pillet min simirens ud af min bsk så kan jeg sætte den ned til 60 ?

Forskellen er så vidt jeg ved modtrykket i kedlen
Med semirens i bremses røgen og derfor anbefales højere temperatur både på fremløb og retur for at undgå kondens.
Men uden kan du sagtens gå ned i temperatur men som Paw skriver hold øje med kondens
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #17 Dato: Dec 05, 2015, 19:12 »
Er der ikke noget med at BS1016 stadig skal have 55 grader retur uden semirens? Hvad er så grunden til det?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7564
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #18 Dato: Dec 05, 2015, 19:41 »
Er der ikke noget med at BS1016 stadig skal have 55 grader retur uden semirens? Hvad er så grunden til det?

Grunden er røgtemperaturen.
Med "semirens" kan røg temperaturen være så lav at du får kondens i røgrør og skorstenen.
Så samspillet kedel temperatur og shunt temperatur  giver en fornuftig drift.
Uden "semirens" kan du sænke kedel temperatur + shunt temperatur, men du får en dårligere virkningsgrad.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #19 Dato: Dec 05, 2015, 20:57 »
Er der nogen pillebesparelse ved at køre uden semirens? (pga lavere temp).

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7564
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #20 Dato: Dec 05, 2015, 21:01 »
Er der nogen pillebesparelse ved at køre uden semirens? (pga lavere temp).

Nej.
Vil du spare, så skal den i.
Med den monteret, er virkningsgraden størst.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline sviskum

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 282
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #21 Dato: Dec 05, 2015, 21:16 »
nej, grunden til folk piller semirens ud, er fordi deres skorsten er gammel, så den ikke kan klare den lave røg temp. da det giver løbesod og kondens, så piller man den ud for at hæve røg temp. da den stjæler varmen.
blackstar 16 kw
v10 styring
140 kvm førstesal opvarmet
104 kvm uopvarmet kælder ( pillefyret står i kælder)

http://stokercloud.dk/dev/sviskum.html

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #22 Dato: Dec 06, 2015, 00:11 »
Tak for de oplysninger. Jeg kører med semirens lige nu og det fungerer smertefrit og uden ret meget aske, faktisk kommer der heller ikke ret meget aske i hverken røgrør eller skorsten. Mit spørgsmål var mere fordi I nævnte at man uden semirens kunne sænke kedlens temperatur til 60° og en lavere retur. Men selvfølgelig skal sjunt jo alligevel være på 55° iflg garantien. En sjov ting er forresten at jeg helt fra starten har haft semirens parten siddende forkert, så den øverste røgvender liste vendte bagud. Det har jeg så ændret, men det gjorde ingen forskel, såvidt jeg kan se, hverken på røgtemperatur, snavs eller pilleforbrug. Den har hele tiden kørt fint og ret 'rent', ganske som nu, så tilsyneladende betyder det ikke det helt store. Måske det ville have betydet noget, hvis jeg ikke havde en ret god skorsten. Min røgtemperatur ligger stille og roligt ca 7-8° over kedeltemperatur, som den hele tiden har gjort det. Ingen antydning af kondens noget sted.

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #23 Dato: Dec 06, 2015, 08:13 »
55 grader retur og garanti på kedel er jo MED semi rens.
Uden semi rens i er den jo næsten som den der er født uden semi rens og der kan man nøjes med, mener det er 45 grader, men derfor skal man jo holde øje kondens alligevel.
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline kaspervmadsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #24 Dato: Dec 06, 2015, 09:29 »
vil prøve og bruge din tal lidt. for har et fyr der bruger enorm mange piller. hvad står din ilt på ?

mvh kasper

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #25 Dato: Dec 06, 2015, 10:30 »
OK paw, den part havde jeg lige overset, men så formoder jeg det bare gælder om at holde retur over duglevel (47°), så burde det kunne fungere med en kedel temp på 55-60. Er det mon i orden med NBE? Jeg kan dog ane et lille problem med VVB temp så, det kommer jo tæt på hinanden. Altså må VVB minimum vel sættes ned til 15° og måske køre selve VVB temp på 50°. Har du nogen idé om hvilken pillebesparelse der kunne hentes der, altså om det er umagen værd? Får man ikke lidt mindre energi ud af pillerne uden semirens i, til at holde lidt på den varme luft og cirkulere lidt rundt med den før den ryger i skorstenen? Dette syntes at være opgaven for semirens, og altså derfor den ofte lavere røgtemp og så krav om gode skorstensforhold. Er den formulering helt gal?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #26 Dato: Dec 06, 2015, 11:14 »
Hvor meget energi man får ud af pillerne afhænger ikke direkte af om man har semi-rens monteret eller ej  ;)
Det der betyder noget er forbrændingskvaliteten og røggastemperaturen  ;)

Når forbrændingskvaliteten er maksimal er er det så kun røggastemperaturen der er afgørende, og om man får laveste røggasremperatur ved at montere semi-rensen eller ved at køre med en lidt koldere retur er komplet ligegyldigt  ;)
...blot man husker at undgå kondensering.

Lavpraktisk kan man sige at det der "ødelægger" virkningsgraden i fyret er:
 - Mængden af uafbrændte partikler og gasser i røggassen
 - Temperaturen på røggassen
 - Mængden af røggas

Altså, det drejer sig om at tilføre så lidt luft som muligt mens man stadig sikrer at mest muligt af det brændbare materiale (fast stof og gasser) bliver afbrændt, samtidig med at man hiver mest muligt at varmen ud af røggassen (lavest mulig røggastemperatur) uden dog at få kondensering i hverken kedel, røgrør eller skorsten.

Semi-rens kan være en mulighed for at sænke røggastemperaturen, men er ikke altid den optimale løsning.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Dec 06, 2015, 11:17 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #27 Dato: Dec 06, 2015, 14:00 »
Flot svar MHES, tak for det, din indsats er ikke spildt hos mig. Det er super at få begreberne lidt på plads og så have et grundigt fundament til at vurdere hvilken vej man så selv vil gå.

Her er en lille ting der måske vil få et smil frem hos dig. Jeg har etableret et slags 'sikkerhedsnet'. Så når jeg begynder at lege med ideer for at finjustere fyret og måske lige pludselig kommer for langt ud og fyret bare ikke kan se lys mere i flere minutter, næsten uanset hvad jeg gør, så er gode råd dyre for at undgå at fyret stopper. Det er så hvor jeg holder helt op med fiddling og skynder mig ind i mit 'sikkerhedsnet', som jeg bare ved altid fungerer. Det er ret så banalt og almindeligt, men vel netop derfor fungerer det. Det er såmænd bare:
Ydelse 1.7wk (for min 10kw Blackstar)
Blæser 18-24-29
Dosering 5g
PID 2.0/0.11
Rensning 10/5/55

Så skal det bare have fred til at få det hele på plads igen og stabiliserer sig på ca 30%-40% i kørsel, med de rigtige temperaturer. Jeg ændrer intet ved pilleafvejningen, da den passer når jeg tester og det er de samme piller jeg kører med hele tiden, som stort set er smuldfri.

Faktisk er det eneste jeg behøver at rense noget aske der flyver ovenpå herdens skamolplade. Så min ugentlige gennemgang af hele herlighedden kræver bare den smule aske bliver støvsuget væk og så tømmer jeg askeskuffen. Der kommer ikke engang noget aske ved siden af askeskuffen mere, efter jeg nu sætter den ind helt op imod pladesider overfor herden. Men jeg kan godt lide lige at slukke bare een gang om ugen og kigge på det hele.

Denne meget nemme rensning er en ret så stor lettelse sammenlignet med min gamle stoker, som blev udskiftet.

Min Blackstar er nu 2 måneder gammel, startede med at varme op den 08.10.15, så det er ret imponerende at jeg sikkert godt kunne have helt undgået at rense noget som helst. Asken over herden betyder jo intet. Der har heller aldrig været noget som helst under herden endnu, den er som ny der. Nå jo, for en ordens og syns skyld så bruger jeg lige en lille håndfejekost til at støve lidt løst brunt støv af på indersiden af fyret rundt omkring brænderen, men selv det betyder jo heller ikke noget.

Jeg ved godt at alt vel er nemmere lige nu, hvor det er ret lunt, så fyret ikke bliver udfordret, men dog alligevel ikke så dårligt?

De to måneders forbrug har været 823 kg, som giver et gennemsnitligt daglig forbrug på 13 kg, ialt kr. 1523,11 for de to måneder, så det er da OK?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #28 Dato: Dec 06, 2015, 15:08 »
Dejligt at høre  ;)

Dit sikkerhedsnet er bare helt super  ;)
...engang havde vi en mulighed i de ældre styringer for at gemme et helt set-up som "standard set-up" og "genkalde" det hvis man havde klokket i det.
Det var i praksis en udvidet funktion af dit sikkerhedsnet og helt klart noget jeg hodt kunne savne.

Hilsen
Michael


Flot svar MHES, tak for det, din indsats er ikke spildt hos mig. Det er super at få begreberne lidt på plads og så have et grundigt fundament til at vurdere hvilken vej man så selv vil gå.

Her er en lille ting der måske vil få et smil frem hos dig. Jeg har etableret et slags 'sikkerhedsnet'. Så når jeg begynder at lege med ideer for at finjustere fyret og måske lige pludselig kommer for langt ud og fyret bare ikke kan se lys mere i flere minutter, næsten uanset hvad jeg gør, så er gode råd dyre for at undgå at fyret stopper. Det er så hvor jeg holder helt op med fiddling og skynder mig ind i mit 'sikkerhedsnet', som jeg bare ved altid fungerer. Det er ret så banalt og almindeligt, men vel netop derfor fungerer det. Det er såmænd bare:
Ydelse 1.7wk (for min 10kw Blackstar)
Blæser 18-24-29
Dosering 5g
PID 2.0/0.11
Rensning 10/5/55

Så skal det bare have fred til at få det hele på plads igen og stabiliserer sig på ca 30%-40% i kørsel, med de rigtige temperaturer. Jeg ændrer intet ved pilleafvejningen, da den passer når jeg tester og det er de samme piller jeg kører med hele tiden, som stort set er smuldfri.

Faktisk er det eneste jeg behøver at rense noget aske der flyver ovenpå herdens skamolplade. Så min ugentlige gennemgang af hele herlighedden kræver bare den smule aske bliver støvsuget væk og så tømmer jeg askeskuffen. Der kommer ikke engang noget aske ved siden af askeskuffen mere, efter jeg nu sætter den ind helt op imod pladesider overfor herden. Men jeg kan godt lide lige at slukke bare een gang om ugen og kigge på det hele.

Denne meget nemme rensning er en ret så stor lettelse sammenlignet med min gamle stoker, som blev udskiftet.

Min Blackstar er nu 2 måneder gammel, startede med at varme op den 08.10.15, så det er ret imponerende at jeg sikkert godt kunne have helt undgået at rense noget som helst. Asken over herden betyder jo intet. Der har heller aldrig været noget som helst under herden endnu, den er som ny der. Nå jo, for en ordens og syns skyld så bruger jeg lige en lille håndfejekost til at støve lidt løst brunt støv af på indersiden af fyret rundt omkring brænderen, men selv det betyder jo heller ikke noget.

Jeg ved godt at alt vel er nemmere lige nu, hvor det er ret lunt, så fyret ikke bliver udfordret, men dog alligevel ikke så dårligt?

De to måneders forbrug har været 823 kg, som giver et gennemsnitligt daglig forbrug på 13 kg, ialt kr. 1523,11 for de to måneder, så det er da OK?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline ErnstM

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 232
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Mere jævn kørsel
« Svar #29 Dato: Dec 10, 2015, 19:50 »
Hej. Jeg har med glæde læst denne tråd efter jeg er kommet ind fra en finjustering af fyret. Jeg valgte at gå over til rmp istedet for % regulering af blæser. Endte på lav=1000 rmp, middel 1500 rmp, og fuld last 2000 rmp. Mener selv at det var lettere at styrer rmp end %.  Minimum har jeg til 1.4 kw. Med disse indstillinger kom jeg i nærheden af overskuds ilt på lav 16/18% middel 12/16% og max 8/12%, målt med iltsonde over simirens. Nu er jeg så spændt på om det kommer til at virke. Som en side bemærkning har jeg P=3 og I=0,8. Skønt med at læse hvad der "nørdes" med. Min VVB måler  viser i øjeblikket temp. i fyrrum.
Black Star 1016 Scotte 10kw iltstyring, energimåler og kompressorrens
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/ernstm/main-page
Styringsversion V7
Huawei Mate 20 Lite

Årlig forbrug 5,5ton
VH ErnstM