Forfatter Emne: Projekt brændefyr til pillefyr  (Læst 5225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nilkumi

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 92
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokercloud
Projekt brændefyr til pillefyr
« Dato: Dec 16, 2015, 05:57 »
Hej med jer,

Min kammarat har udskiftet sit brændefyr med et 30 kW Blackstar med semirens, og har sat fyret på anlægget i samme konfiguration som det var. Som den erfarne pillemester jeg er ;) vil jeg gerne hjælpe ham med at få det sat rigtigt op. Der er flere forhold der er indlysende forkerte. Ingen shunt og ingen trækstabilisator, men der er også monteret en ladeventil, og der står en 1200 liters akkumuleringstank på loftet. Jeg har skitseret konfigurationen på billedet.

Han har 400 m2 gulvvarme fordelt på 2 blandesløjfer, og et eller andet sted tænker jeg at en akkumuleringstank/buffertank vil give mening for at kunne udnytte de 30 kW bedst muligt. Men her er det så at jeg mangler erfaring ::) Er det nødvendigt?, og hvilken type shunt skal man vælge, eller kan ladeventilen bruges hvis man hæver fremløbet til f.eks. 80 grader?, og er der andre forhold man skal være opmærksom på?, osv.

Vh. Niels



Venlig hilsen
Niels Mikuta
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=nilkumi

Blackstar BS1016 16kW
V10 Styring
Kompressorrens
VVB prioritering
Opvarmer 250 kvm.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Projekt brændefyr til pillefyr
« Svar #1 Dato: Dec 16, 2015, 07:16 »
Det smarteste var nok at afmontere akkutanken eller i hvert fald at køre udenom, den er ikke længere nødvendig. Akkutanken er ikke nødvendig fordi fyret modulere efter forbruget, dog tror jeg fyret er i den store ende 20kW burde kunne gøre det hos ham, men har dog alligevel svært ved at tro han kan blive glad for tanken på noget tidspunkt, der ville jeg bruge urstyring i overgangsperioderne, hvis fyret er for stort.

Ladeventilen kan også give problemer men burde i teorien kunne virke. Hvis det er feks. en laddomat kan man købe en termostat på 57 grader, så skulle han kunne få varme med en kedel temperatur på 65-70grader. Problemet med ladeventilen er at den er analog og begynder at åbne ved 57 men måske først er helt åben ved 65 grader eller højere. Har han ikke fuldt varme inden, bliver den en hemsko for at få fuld knald på fyret.

Trækstabilisator er et must på et scotte fyr, så det skal han få sat på. Ellers kan det ikke justeres ordentligt da skorstenstrækket har meget at sige for justeringen.

Update: Pilene i ladeventilen er forhåbentligt tegnet forkert?????
« Senest Redigeret: Dec 16, 2015, 07:22 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilkumi

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 92
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokercloud
Sv: Projekt brændefyr til pillefyr
« Svar #2 Dato: Dec 16, 2015, 08:36 »
Hej Sophus,

Jeg har tegnet ladeventilen med pilene som det ser ud hos ham. Er det forkert? Jeg synes at det ser rigtigt ud ift. vedhæftede jeg har fundet på biovarme.dk

Jeg ved ikke hvilken termostat han har i den, men jeg kan godt se pointen hvis han kører med fremløb på 70 grader, så vil han nok få en retur der er for varm. Termostaten er sikkert højere da han har haft brændefyr, der kører med væsentlig højere fremløb.

Du har nok ret i at det bør laves som en ganske alm. installation. Jeg har selv en TVM ventil på til at styre returen, for jeg kunne ikke få en alm. shunt til at virke. Men jeg har heller ikke gulvvarme, men derimod et stort anlæg med masser af vand. Han sagde bare at han havde læst at man anbefaler en akkumuleringstank for at beskytte fyret, men jeg kan ikke finde noget info om det på nbe.dk

Tak for input :)


Venlig hilsen
Niels Mikuta
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=nilkumi

Blackstar BS1016 16kW
V10 Styring
Kompressorrens
VVB prioritering
Opvarmer 250 kvm.

Offline Aerobatic

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 115
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Projekt brændefyr til pillefyr
« Svar #3 Dato: Dec 16, 2015, 09:21 »
Hej med jer,

Min kammarat har udskiftet sit brændefyr med et 30 kW Blackstar med semirens, og har sat fyret på anlægget i samme konfiguration som det var. Som den erfarne pillemester jeg er ;) vil jeg gerne hjælpe ham med at få det sat rigtigt op. Der er flere forhold der er indlysende forkerte. Ingen shunt og ingen trækstabilisator, men der er også monteret en ladeventil, og der står en 1200 liters akkumuleringstank på loftet. Jeg har skitseret konfigurationen på billedet.

Han har 400 m2 gulvvarme fordelt på 2 blandesløjfer, og et eller andet sted tænker jeg at en akkumuleringstank/buffertank vil give mening for at kunne udnytte de 30 kW bedst muligt. Men her er det så at jeg mangler erfaring ::) Er det nødvendigt?, og hvilken type shunt skal man vælge, eller kan ladeventilen bruges hvis man hæver fremløbet til f.eks. 80 grader?, og er der andre forhold man skal være opmærksom på?, osv.

Vh. Niels




Nej det er ikke nødvendig, men når nu tanken er der, så synes jeg det giver god mening og comfort at beholde den. Det gør det muligt at få fyret op at kører en drift hvor den har størst virkningsgrad, hvilket har størst betydning i de perioder hvor der er lavt varmeforbrug. Der er selvfølgelig et varmetab på tanken, databladet for en ny tank med standart skum isolering siger et tab på ca. 5kwh i døgnet, eller ca. 1kg. piller. Med et fyr på 30kw så må der være et forventet forbrug på 15t årligt hvilket gør at tabet på akku er ca. 2%. Tilgængæld kommer fyret altid op at køre hvor virkningsgraden er over 90% istedet for at køre lav ydelse hvor virkningsgraden måske kun er 80%. Dette giver også mindre rensning af fyret. Så jeg synes det giver god mening at beholde tanken.

Med akkutank så er ladeventil næsten et must, så skift termostaten til en 57 graders så passer det med et fremløb på ca. 70 grader.
/Ulrik

Blackstar BS1016 10kW
800l Akkutank

http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=aviator

Offline nilkumi

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 92
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokercloud
Sv: Projekt brændefyr til pillefyr
« Svar #4 Dato: Dec 16, 2015, 09:34 »
Hej Ulrik,

Det giver god mening. Tak for input.
Venlig hilsen
Niels Mikuta
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=nilkumi

Blackstar BS1016 16kW
V10 Styring
Kompressorrens
VVB prioritering
Opvarmer 250 kvm.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Projekt brændefyr til pillefyr
« Svar #5 Dato: Dec 16, 2015, 17:54 »
først. bare så vi er enige med pilene, så løber vandet ind i ladeventilen i toppen og til højre og det blandede vand løber til venstre.

andet.
Jeg er ikke enig i det med akkutanken og med en TVM ventil kan man stadig køre med akku.
Problemet med ladeventilen er at den laver stor flow, men lille temperatur forskel, derfor kan der skulle trimmes helt specielt på PI for at få det til at spille optimalt.
Næste er at fyret måske godt kan fyre 15t af men som jeg skriver tidligere er fyret måske i den store ende, da 15t til 400m2 er i den høje ende, men det kommer jo and på isolering. (Jeg bruger ca. 12-13t  til 600m2, gammel gård, middel isolering).

Og da man allerede har gulvarme, har man jo her, medmindre det er lette gulve, en stor buffer som nok skal trække fyret i bund, med urstyring i overgangsperioderne. Derfor kan jeg ikke se at akkutanken skulle hjælpe med andet end at være en "klods" om fyret. Den eneste begrundelse for en akku på et modulerende fyr, som jeg ser det, er hvis man kortvarigt har et ekstremt varmebehov (feks. en Kalorifere). eller hvis man har et ekstremt lille varme behov og fyret derfor året rundt lukker ned på temperatur opnået.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilkumi

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 92
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokercloud
Sv: Projekt brændefyr til pillefyr
« Svar #6 Dato: Dec 17, 2015, 08:27 »
Ud af de 400 m2 er de 250 m2 autoværksted, med porte der åbner og lukker dagen igennem, og planen er at udvide med yderligere 100 m2 gulvvarme i stuehuset.

For mig lyder begge forslag fornuftige ;)

Jeg tror at jeg vil råde ham til at starte med 57 graders ladeventil og akkutank, men at lade være med at skifte tanken ud med den nye han har stående. Så kan han jo skifte til TVM ventil og skippe akkutanken hvis det ikke spiller.
Venlig hilsen
Niels Mikuta
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=nilkumi

Blackstar BS1016 16kW
V10 Styring
Kompressorrens
VVB prioritering
Opvarmer 250 kvm.

Offline Aerobatic

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 115
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Projekt brændefyr til pillefyr
« Svar #7 Dato: Dec 17, 2015, 10:22 »
Ud af de 400 m2 er de 250 m2 autoværksted, med porte der åbner og lukker dagen igennem, og planen er at udvide med yderligere 100 m2 gulvvarme i stuehuset.

For mig lyder begge forslag fornuftige ;)

Jeg tror at jeg vil råde ham til at starte med 57 graders ladeventil og akkutank, men at lade være med at skifte tanken ud med den nye han har stående. Så kan han jo skifte til TVM ventil og skippe akkutanken hvis det ikke spiller.

Man kan jo altid lave installationen med en hane eller to således fyret kører udenom akkutanken, så kan man prøve hvordan det kører uden. Problemer med PI indstilling og ladeventil kender jeg ikke noget til, mener ikke PI indstilling har den store betydning med akkutank, den skal jo bare op og køre fuld gas hurtigt :) og med ladeventilen er returen klippe stabil hurtigt. Jeg køre med et 10kw fyr og har skiftet pumpen på ladeventilen ud med en sparepumpe, den kører på laveste trin, hvilket ca. er 1000l/t og det giver en temperatur difference på 10 grader mellem fremløb og retur. 30kw skal have noget mere flow så måske det passer med standart pumpe.
/Ulrik

Blackstar BS1016 10kW
800l Akkutank

http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=aviator