Forfatter Emne: høj kedel temp efter stop  (Læst 17615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fatjolle

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: høj kedel temp efter stop
« Svar #15 Dato: Jan 16, 2016, 10:17 »
har lige været over og kig.. mit fremløb i gulvet er på 34 grader...

hvad gør forskeller at den først stopper ved 60 grader? da min kedel temp stiger til næsten 90 grader så køre pumpen da stadig til den kommer ned på 77 grader :)

fremløb i gulvvarmen ligger på 35/38  skal den ik være så høj????
ja min pumpe stop ligger på 77  hva skal den være så ??

Dit gulvvarme fremløb lyder meget rimeligt, men din pumpestop bør være lavere end den temperatur som fyret starter ved igen, 60 grader vil være mere passende.
Det vil også gøre at temperaturen i kedlen ikke stiger så meget når fyret stopper.

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #16 Dato: Jan 16, 2016, 10:25 »
Hov vi skal lige have fat i pumpe start/stop .
Pumpestart er den temp dine pumpe starter ved når anlæg HAR været slukket .
Pumpestop er den temp dit anlæg stopper ved når anlægget ER slukket for at undgå at du trækker mere varme ud end du ønsker . Altså stop ved feks 50 gr eller 40 gr eller hvad man nu synes :-9
Så din pumpestart skal altid være højere end din pumpestop :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline fatjolle

• Top of the pop
« Svar #17 Dato: Jan 16, 2016, 10:33 »
hvorfor skal pumpe start være højre end pumpe stop ?? så trækker den da alt varmen ud af kedlen :)
Hov vi skal lige have fat i pumpe start/stop .
Pumpestart er den temp dine pumpe starter ved når anlæg HAR været slukket .
Pumpestop er den temp dit anlæg stopper ved når anlægget ER slukket for at undgå at du trækker mere varme ud end du ønsker . Altså stop ved feks 50 gr eller 40 gr eller hvad man nu synes :-9
Så din pumpestart skal altid være højere end din pumpestop :-)

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #18 Dato: Jan 16, 2016, 11:07 »
Hæ hæ ja sådan kunne man godt tænke men det virker modsat.
Funktion nr 1 :
Når du tænder fyret starter pumpen først med at cirkulere vandet ved pumpestart feks 55 gr . Når så vandet begynder at cirklurer falder din temp igen og har du sat dit pumpestop til fesk 40 gr ja så stopper pumpen igen her . Dette er for at det er hurtigere at varme på stillestående vand end på vand der cirkulere så derfor burde fyret være hurtigere oppe i anlægs temp igen .
Funktion nr 2 :
Når dit fyr lukker ned for rens eller andet så forsætter din pumpe med at køre indtil den når den temp du har sat til pumpe stop feks 40 gr derved opnår du at vandet står mere stille og du ikke trækker varmen så hurtigt ud af rørene som du ville hvis pumpen forsatte med at køre.
Så hvis din pumpestop står over din pumpestart vil pumpen aldrig stoppe når dyret stopper fordi temp jo falder og ikke stiger :-)
MVH
Lenovo 6.0.1

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #19 Dato: Jan 16, 2016, 11:28 »
Sorry Claus,

...men det er altså noget sludder  ;)

"Pumpe start" og "Pumpe stop" har intet med hinanden at gøre.

"Pumpe start" er den temperatur kedlen skal op over før pumpen starter når fyret er i drift.
"Pumpe stop" er den temperatur kedlen skal ned under før pumpen stopper når fyret er stoppet.
Hysteresen er fast enten 5oC eller 10oC, afhængig af software versionen.

Det betyder at start/stop temperaturen på pumpen når fyret er i drift er "Pumpe start" og "Pumpe start" - "Hysterese" (5oC eller 10oC).
...og stop/start temperaturen på pumpen når fyret er stoppet er "Pumpe stop" og "Pumpe stop" + "Hysterese" (5oC eller 10oC).

Hvis "Pumpe stop" står over "Pumpe start" betyder det blot at pumpen stopper tidligere når fyret er stoppet.

"Pumpe start" bør sættes så højt at fyret hurtigt opvarmes ved opstart, typisk 10-15oC under "Ønsket kedeltemperatur".

"Pumpe stop" bør sættes så lavt som muligt, under hensyntagen til anlægget iøvrigt.
Det betyder at hvis man ikke har 2- eller 3-vejs ventil til VVB'en, så bør "Pumpe stop" ikke stå lavere end den ønskede temperatur i VVB'en, da man ellers risikerer at "trække" varmen ud af VVB'en.
Hvis man derimod har en 2- eller 3-vejs ventil til VVB'en, så kan man sætte "Pumpe stop" så lavt som man kan udnytte varmen i anlægget (radiatorer og gulvvarme).
I det sidste tilfælde kan man med gulvvarme udnytte varmen væsentligt længere ned end ved radiatorer.
Ideen er at der er ikke nogen grund til at pumpen kører når man ikke kan udnytte varmen i anlægget, men den kan ligesågodt kører indtil man ikke kan udnytte varmen mere  ;)

Hilsen
Michael

Hæ hæ ja sådan kunne man godt tænke men det virker modsat.
Funktion nr 1 :
Når du tænder fyret starter pumpen først med at cirkulere vandet ved pumpestart feks 55 gr . Når så vandet begynder at cirklurer falder din temp igen og har du sat dit pumpestop til fesk 40 gr ja så stopper pumpen igen her . Dette er for at det er hurtigere at varme på stillestående vand end på vand der cirkulere så derfor burde fyret være hurtigere oppe i anlægs temp igen .
Funktion nr 2 :
Når dit fyr lukker ned for rens eller andet så forsætter din pumpe med at køre indtil den når den temp du har sat til pumpe stop feks 40 gr derved opnår du at vandet står mere stille og du ikke trækker varmen så hurtigt ud af rørene som du ville hvis pumpen forsatte med at køre.
Så hvis din pumpestop står over din pumpestart vil pumpen aldrig stoppe når dyret stopper fordi temp jo falder og ikke stiger :-)
« Senest Redigeret: Jan 16, 2016, 11:36 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #20 Dato: Jan 16, 2016, 11:48 »
Åh ja det er sgu rigtigt Michael .
Det er sgu da hysteresen der styre stop når anlæg er igang sorry havde jeg glemt :- ) men hvis du tænker den rigtigt ind kan du lave den der funktion 1 . men det var også bare et hurtigt forsøg på at forklare at hvorfor pumpestop bør være lavere end start.  Men jeg er ikke helt enig med dig
Jeg mener at hvis du stopper pumpen tidligere ved radiatorevarme kan du udnytte mere stråle varme ved den naturlige cirkulation end hvis du pumper for længe for derved at tække for meget varme ud af anlæg . Men det er efter teorien at vand der cirkulere bliver hurtigere afkølet end vand der står stille.
Det er bare teori om det passer ved jeg ikke :-)

« Senest Redigeret: Jan 16, 2016, 11:53 af Lamborg »
MVH
Lenovo 6.0.1

Offline fatjolle

• Top of the pop
« Svar #21 Dato: Jan 16, 2016, 11:52 »
men er der nogle af jer der kan fortælle mig hvad min fremløbs temp skal være på gulvvarmen ?? :)

Offline from

• Beta tester
  • Guru
  • *
  • Respekt optjent: +5/-0
    • Mit woody fyr
« Svar #22 Dato: Jan 16, 2016, 12:03 »
men er der nogle af jer der kan fortælle mig hvad min fremløbs temp skal være på gulvvarmen ?? :)

Så lav som muligt, men stadigt så højt at du kan holde varmen i huset.  :D Hvis gulvvarmestyringen regelmæssigt lukker for alle kredsene, så kan du sikker godt sænke fremløbstemperaturen et par grader.

Ideen er at få et jævnt forbrug fra fyret og en jævn varme i gulvene.
Mvh
Morten

Offline fatjolle

• Top of the pop
« Svar #23 Dato: Jan 16, 2016, 12:06 »
jaja men i må da ha et ca tal hvor varmt det ca skal være..

der er klinker i over alt der er gulvvarme :)

Så lav som muligt, men stadigt så højt at du kan holde varmen i huset.  :D Hvis gulvvarmestyringen regelmæssigt lukker for alle kredsene, så kan du sikker godt sænke fremløbstemperaturen et par grader.

Offline kivi

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-0
« Svar #24 Dato: Jan 16, 2016, 12:15 »
Klinker er ikke så sarte som trægulve.

Så brug From's metode.

Mit fremløb til trægulve ligger omkring 30 gr, men klinker kan godt tåle mere, hvis du synes de er kolde.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #25 Dato: Jan 16, 2016, 13:40 »
Som andre siger, så bør fremløbstemperaturen i gulvvarmen kun lige nøjagtig være "høj nok", og hvad er så det ?
...tja, det kommer an på:
 - Den ønskede temperatur i rummet
 - Udetemperaturen
 - Vindens aktuelle indflydelse
 - Isoleringsgraden af rummet
 - Gulvvarmens procentmæssige andel af gulvets areal
 - Gulvvarmens konstruktion (nedstøbt i beton, varmefordelingsplader i trægulv osv.)

I praksis burde man justere fremløbstemperaturen så den hele tiden er lige nøjagtig nok, men det er for de fleste ikke så nemt.
Hos mig, hvor ca. halvdelen af beboelsesarealet er med gulvvarme med varmefordelingsplader i trægulv, har jeg en blandesløjfe der regulerer fremløbstemperaturen i henhold til udetemperaturen og vindhastigheden.
Det er faktisk vejrkompenserings funktionen i en v7'er jeg bruger, og fremløbstemperaturen reguleres fra 32oC ved chillkorrigeret udetemperatur på 15oC til 42oC ved chillkorrigeret udetemperatur på -10oC.

Så man kan ikke entydigt sige hvilken fremløbstemperatur der er den rigtige, det er afhængigt af så meget  ;)

Hilsen
Michael

jaja men i må da ha et ca tal hvor varmt det ca skal være..

der er klinker i over alt der er gulvvarme :)

Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #26 Dato: Jan 16, 2016, 13:44 »
Hej Claus,

Det med at vand bliver hurtigere afkølet hvis det cirkulerer holder ikke  ;)
...og det er dem der cirkulerer vandet i deres fiskebassin for at holde det isfrit nok ganse glade  ;)

Vand afkøles af temperaturforskellen mellem vandet og omgivelserne, og det helt uafhængigt af om det cirkuleres eller ej  ;)

Hilsen
Michael

Åh ja det er sgu rigtigt Michael .
Det er sgu da hysteresen der styre stop når anlæg er igang sorry havde jeg glemt :- ) men hvis du tænker den rigtigt ind kan du lave den der funktion 1 . men det var også bare et hurtigt forsøg på at forklare at hvorfor pumpestop bør være lavere end start.  Men jeg er ikke helt enig med dig
Jeg mener at hvis du stopper pumpen tidligere ved radiatorevarme kan du udnytte mere stråle varme ved den naturlige cirkulation end hvis du pumper for længe for derved at tække for meget varme ud af anlæg . Men det er efter teorien at vand der cirkulere bliver hurtigere afkølet end vand der står stille.
Det er bare teori om det passer ved jeg ikke :-)
« Senest Redigeret: Jan 16, 2016, 15:24 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #27 Dato: Jan 16, 2016, 14:11 »
Hæ hæ Michael.
Jeg sagde jo også at det var min teori og ikke sikkert den passede men den med at cirkulere vandet for det ikke skal fryse er nu ikke den rigtige tese til at bevise jeg ikke har ret for det er andre betingelser der gør sig gældende her , vandet bliver jo ikke varmere det er ligeså koldt med det fryser ikke fordi det ikke er stillestående :-)
MVH
Lenovo 6.0.1

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #28 Dato: Jan 16, 2016, 15:27 »
Hæ hæ Claus,

Nu lægger du mig ord i munden  ;)

Jeg skrev ikke at vandet blev varmere af at blive cirkuleret  ;)
...jeg konstaterede bare at det ikke blev hurtiger afkølet  ;)

Anyway, cirkulationen har stadig ikke direkte noget med afkølingen at gøre, det er udelukkende et spørgsmål om at varmen flyttes fra vandet og til omgivelserne  ;)

Skal man endelig gå helt i petitesser, så bliver vandet faktisk lidt varmere ved at blive cirkuleret pga. gnidningsmodstanden, men så er vi vist helt ude i 17. decimal  ;D ;D

Hilsen
Michael

Hæ hæ Michael.
Jeg sagde jo også at det var min teori og ikke sikkert den passede men den med at cirkulere vandet for det ikke skal fryse er nu ikke den rigtige tese til at bevise jeg ikke har ret for det er andre betingelser der gør sig gældende her , vandet bliver jo ikke varmere det er ligeså koldt med det fryser ikke fordi det ikke er stillestående :-)
« Senest Redigeret: Jan 16, 2016, 21:43 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #29 Dato: Jan 16, 2016, 21:41 »
:-) ah ja det er flueknepperi
MVH
Lenovo 6.0.1