Hej Peter,
Ud fra graferne kører dit fyr rigtig godt

...måske svinger lux-grafen lidt, men det kan skyldes mange ting og er ikke nødvendigvis en fejl.
Det der er vigtigt er først og fremmest at du har en velfungerende trækstabilisator i din skorsten eller på røgrøret.
Dernæst er det vigtigt at sneglen er korrekt afvejet, at resultatet er indtastet i "Autoberegning" og at "Autoberegning" er sat til.
Herefter er det er det vigtigt at forbrændingen er korrekt indstillet, altså at blæs lav, blæs midt og blæs høj er korrekt indstillet.
Når disse ting er på plads bruger fyret den mængde piller der er nødvendigt for at producere den mængde varme som huset bruger.
Den mængde varme huset bruger bestemmes af:
- Forskellen mellem temperatur inde og ude
- Husets isoleringsgrad
- Blæstforhold
Altså vil nye radiatorer, radiatortermostater, rørsystemer osv. ikke hjælpe på forbruget med mindre de på nuværende tidspunkt giver en for høj indetemperatur

Hilsen
Michael
Hej
Som forholdsvis ny fyreje, har jeg et par spørgsmål til vores fyr, opsætningen og om det er muligt at lave forbedringer i både styringen og i radiatorene.
Først og fremmest har vi et Scotte BlackStar 16KW. Det opvarmer vores værksted til 17 grader (130m2, opført 1979, middel eller lige under middel isoleret. 2 alm. radiatorer og 1 stor) og delvis vores bolig til 24 grader. (180m2. (109m2 brutto) Køkken alrum og pejsestue har gulvvarme fra fyret, rummene ligger i hver ende af huset og er tilsammen 60m2, stuen i midten bliver hjulpet af en ældre varmepumpe. 1. salen har kun en elradiator i soveværelset, og gennemsnits temp på hele første salen er 18 grader. Huset er fra 1900 og sikkert under middel isoleret.
Vi bruger pt over 40kg piller om dagen - Jeg synes det virker voldsomt (taget i betragtning af at vi også har en varmepumpe og en enkelt elradiator kørende, men har ingen ide om det er rigtigt.
I det nye år, vil vi opsætte radiatorer på førstesalen samt i stuen. I den forbindelse tænker jeg om det kan være smart at udskifte de gamle termostater på de eksisterende radiatorer. Men er der noget at hente ved at gøre dette? De der sidder nu er tudgamle.
Dernæst synes jeg af vores grafer i styringen ser noget rodet ud. Er der nogen der kan kigge på disse og se om der skal justeres?
Tak for hjælpen
Peter
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pekr