Forfatter Emne: Skiferie - hvad gør man bedst/smartest med fyret..?  (Læst 5568 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KennethStricker

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Mit fyr online:
Hej med jer

Jeg står og skal på skiferie her senere på vinteren, og tænker at det vil være lidt surt at brænde 7 x 25 kg af, på at varme huset op, når der ikke er nogen hjemme..

Hvad vil være smartest at gøre, bare at skrue ned og så regulere temperaturen via stokercloud dagen før man kommer hjem, eller..? Og i givet fald, hvad skal ønsket temp så stå på..?

Håber i kan hjælpe igen igen.. :-)
Pillefyr siden 1. januar 2015
Opvarmer 98 kvm + 60 kvm kælder.
Gulvvarme i 40 kvm. af kælder siden slut 2018

OPOP Black Star 20 - NBE v.7 Styring.

Forbrug 2015: 3.750 kg - fordelt på 36 uger.
Forbrug 2016: 3.820 kg - fordelt på 33 uger.
Forbrug 2017: 3.328 kg - fordelt på 35 uger.
Forbrug 2018: 3.953 kg - fordelt på 34 uger.
Forbrug 2019: 4.384 kg - fordelt på 37 uger
Forbrug 2020: 4.447 kg - fordelt på 38 uger

Mit fyr online: http://stokercloud.dk/dev/kennethstricker.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skiferie - hvad gør man bedst/smartest med fyret..?
« Svar #1 Dato: Jan 27, 2016, 17:26 »
Hej,

Via StokerCloud kan du kun justere kedeltemperaturen og det vil være en skidt måde at justere varmen i huset på.
Du vil i første omgang bare opnå at alle termostater lukker max op  ;)

Derimod kan du jo sætte fyret til kun at køre 3-4 timer om morgenen og om aftenen, indtil dagen før du kommer hjem hvor du så lader det køre hele døgnet  ;)
Drifttiderne justeres nemt via StokerCloud  ;)

Hilsen
Michael

Hej med jer

Jeg står og skal på skiferie her senere på vinteren, og tænker at det vil være lidt surt at brænde 7 x 25 kg af, på at varme huset op, når der ikke er nogen hjemme..

Hvad vil være smartest at gøre, bare at skrue ned og så regulere temperaturen via stokercloud dagen før man kommer hjem, eller..? Og i givet fald, hvad skal ønsket temp så stå på..?

Håber i kan hjælpe igen igen.. :-)
« Senest Redigeret: Jan 28, 2016, 05:24 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #2 Dato: Jan 27, 2016, 18:46 »
Mit hus har det bedst med varme  :) så jeg skruer ikke ned når vi er på ferie, forbruget falder ganske automatisk en smule fordi vi ikke bruger varmt vand, og vi farer ikke ud og ind af dørene, og vi åbner ikke vinduer for udluftning.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline ErnstM

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +4/-3
« Svar #3 Dato: Jan 27, 2016, 18:59 »
Hej.
Indspark fra mig. Har indenfor de sidste fire uger været væk to gange syv dage. Bor i et gammelt hus hvor jeg heller ikke vil være uden varme, men satte temperaturen ned til atten grader i hele huset = ca. besparelse på 15% og så er huset ikke koldt at komme hjem til. Har også fået sat en central termostat op til start/stop af fyret, men denne funktion er ikke testet endnu. Har kun haft fyret siden 27.11.15 så glæder mig meget til at der bliver mange måder at sparre, tænde og kører med start stop på udvalgte tidspunkter. Det siges at der er ca. 5% pr grad man går ned fra de 20/22 som er comfort.
Dette kunne måske bruges.

Mvh
ErnstM
« Senest Redigeret: Jan 27, 2016, 19:00 af ErnstM »
Black Star 1016 Scotte 10kw iltstyring, energimåler og kompressorrens
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/ernstm/main-page
Styringsversion V7
Huawei Mate 20 Lite

Årlig forbrug 5,5ton
VH ErnstM

Offline stanly

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #4 Dato: Jan 27, 2016, 19:03 »
Start stop er jo en ting, men hvis du er bange hård frost og rørene fryser så vil jeg foreslå at du sætter fyring til 10% i max i autoberegning, bruger selv tricket uden problemer og med meget lille lille forbrug i perioden jeg er væk, selvfølgelig skruer jeg med på radiatorer.. O0
BS 1016 Woody 10kw og semirens

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #5 Dato: Jan 28, 2016, 05:11 »
Start stop er jo en ting, men hvis du er bange hård frost og rørene fryser så vil jeg foreslå at du sætter fyring til 10% i max i autoberegning, bruger selv tricket uden problemer og med meget lille lille forbrug i perioden jeg er væk, selvfølgelig skruer jeg med på radiatorer.. O0

Så kan du ikke sikre tilpas kedeltemperatur og retur temperatur, så med denne løsning risikere du at komme hjem til en kedel der sejler i vand.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #6 Dato: Jan 28, 2016, 06:45 »

Så kan du ikke sikre tilpas kedeltemperatur og retur temperatur, så med denne løsning risikere du at komme hjem til en kedel der sejler i vand.

Gør man nu det! jeg kunne da forestille mig at differensen på frem og retur blev meget lille!
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #7 Dato: Jan 28, 2016, 07:14 »

Gør man nu det! jeg kunne da forestille mig at differensen på frem og retur blev meget lille!

Det er jo ikke forskellen mellem frem og retur der giver kondens, men at røgen køles til under dugpunktet. Og med en kedel temperatur på 20-30grader, kan man med næsten sikkerhed forvente at være under dugpunktet for røgen.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt