Forfatter Emne: Spørgsmål til luft/vand varmepumpe sammen med pillefyr.  (Læst 18354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Jeg har det sidste års tid gået og spekuleret på om jeg skulle smide en luft/vand varmepumpe på mit varmeanlæg. Ungerne er så småt ved at flytte hjemmefra og strømforbruget falder altså noget, når der kun er mig i huset - tror måske solcellerne vil overproducere 3000kwh årligt, ihvertfald i det nabolag.

Huset er totalrenoveret og vil fint kunne holde varmen med en varmepumpe. Men tanken var nu at kombinere det med mit pillefyr, så jeg fyrer med træpiller når det bliver tilpas koldt - varmetabet fra kedlen holder også 40m2 godt isoleret værksted tilpas lunt når det er koldt :)

Men hvordan skal det gribes an? Skal der en buffertank til, eller kan jeg nøjes med den metrocombi jeg har nu (den er gammel men fungerer fint og er på 160l).

Eller skal jeg droppe det? Min strømregning lyder på cirka 1000dkr i afgifter (de stiger nok) og jeg bruger 8-10.000dkr om året på træpiller. Men der er self. også komfort i at kunne droppe 2-3 tons træpiller. Jeg vil under alle omstændigheder ikke købe en dyr pumpe, 35-40k vil være det absolutte max.

Hvad synes I?
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Spørgsmål til luft/vand varmepumpe sammen med pillefyr.
« Svar #1 Dato: Feb 01, 2016, 18:21 »
Måske er en luft/luft varmepumpe er bedre , billiger i indkøb og opsætning  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Spørgsmål til luft/vand varmepumpe sammen med pillefyr.
« Svar #2 Dato: Feb 01, 2016, 19:01 »
Tak for svar. Kan det ikke blive en udfordring at få varmen rundt i huset - især bryggers og 1ste sal tænker jeg vil være en udfordring?

men jeg kan godt lide det simple i det - styringen-samarbejdet mellem de to varmekilder står jeg jo så selv for   :)
« Senest Redigeret: Feb 01, 2016, 19:03 af PellX21 »
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Spørgsmål til luft/vand varmepumpe sammen med pillefyr.
« Svar #3 Dato: Feb 01, 2016, 20:26 »
Tak for svar. Kan det ikke blive en udfordring at få varmen rundt i huset - især bryggers og 1ste sal tænker jeg vil være en udfordring?

men jeg kan godt lide det simple i det - styringen-samarbejdet mellem de to varmekilder står jeg jo så selv for   :)
hus op
Hvis det kun er forår/efterår du bruge luft/vand varmepumpe tror jeg ikke det kan svare sige , det kan jo nemt koste 40-50 tusinde og lave det hvis du skal have et godt anlæg , og selv montere , for de penge kan du godt nok varme meget hus op for , jeg tror de penge er svære og få hjem igen , der er jo også servise pligt på sådan et anlæg , det er 1000 kr oven i prisen om året  , så er det nok bedre og sælge det overskydende strøm  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Spørgsmål til luft/vand varmepumpe sammen med pillefyr.
« Svar #4 Dato: Feb 02, 2016, 11:30 »
Du har ret - der kan købes mange træpiller for de penge. Jeg kan se, at jeg nok mere giver min strøm væk end sælger den, så det der med luft/luft varmepumpen og elpatronen i metrocombien indtil strøm-overskuddet er brugt for derefter at tænde op for Pellx'en, er noget jeg bestemt vil overveje.

Hvilke mærker er gode - og hvor meget skal jeg smide efter det - og er der lovpligtig service på den slags pumper?

Kunne det være en idé, som en alternativ løsning, at købe en 300-500l aku-tank, have en elpatron i toppen, installere klimastyring og nu hvor vvb er gammel skifte til en ekstern pladeveksler, som opvarmer brugsvandet i gennemstrømning? Jeg gætter på, det vil holde kedlen slukket cirka 5 mdr om året. Jeg har plads til at installere en voldisoleret tank ved siden af kedlen (den kan stå i en muret kasse med 60 cm isolering). Aku-tanken ville også give bedre driftsbetingelser for en on/off pillebrænder siger min forhandler, og i styringen ville jeg kunne køre med forsinket opstart uden komforttab - alt i alt langt færre tændinger på årsbasis. Investeringen ville nok svare til luft/luft varmepumpen - men jeg fik så skiftet en gammel komponent/vvb ud oveni.
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Spørgsmål til luft/vand varmepumpe sammen med pillefyr.
« Svar #5 Dato: Feb 02, 2016, 17:07 »
Panasonic varmepumpe plejer og have et godt ry  ^-^ min far har en og er glad for den , han har også en luft/vand varme pumpe i et andet mærke som han ikke er imponeret af især ikke når det er rigtigt koldt , mener  der er service pligt på et anlæg når der er mere freon på end 1 kg , burde kunne huske det da jeg selv har  freon certifikat  :'(
Tror du kan få tilskud til opsættelse af varmepumpe , det er jo også værd og tage med  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Spørgsmål til luft/vand varmepumpe sammen med pillefyr.
« Svar #6 Dato: Feb 02, 2016, 19:08 »
Tak for svar  :)
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.