Forfatter Emne: Pellx21 og aku-tank  (Læst 25179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Pellx21 og aku-tank
« Dato: Feb 06, 2016, 07:28 »
Hej

Er der nogen herinde, der har erfaring med at køre Pellx  op mod en aku-tank?

Jeg har fået en idé om at skifte min slidte vvb ud med en 500l aku-tank og så få varmt brugsvand via en pladevarmeveksler. Der skulle også vejrkompensering/klimastyring på tanken. Elpatron i toppen af tanken, da der er cirka 3000kwh i overskud fra solcellerne.

Det jeg tror er at jeg vil kunne spare en del i både strøm og piller (og kunne strække perioden hvor pellx er helt slukket). Jeg er usikker på om styringen til pellx21 kan følge med (der er en aku-tank setting til temp føler i tanken) - men jeg ville godt kunne styre antallet af daglige opstarter, som jeg gør nu med døgnur - bare lidt smartere hvis jeg kunne programmere over en længere periode. Det skal tilføjes at hele stueplan har tung gulvvarme med klinker (pånær værkstedet).

Er der nogen eksperter herinde, som har et bud på/erfaring med dette?
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Pellx21 og aku-tank
« Svar #1 Dato: Feb 06, 2016, 10:35 »
Hej,

Jamen det er jo egentligt ganske simpelt at lave et setup med en akku-tank  ;)
Akku-tanken bliver jo en buffer så fyret kan køre den effekt det vil, når bare det kan følge med varmeaftaget fra akku-tanken.

I udgangspunktet er der ikke behov for akku-tank på et moderne træpillefyr, det er snarere en ulempe.
Men når man som du har meget "tung gulvvarme" og behov for at kunne "oplagre" overskuds-el, så kan det godt give mening.
Jeg ville nok vælge at have både en akku-tank og en VVB, da det giver størtst mulighed for kun at have fyret kørende når der er behov for det.
Ideen er at akku-tanken kan være effektiv til gulvvarmen, ned til en meget lavere temperatur end VVB'en kan køre med.
Så ville jeg sætte en termostat (temperaturføler) og en 2-vejs ventil på både VVB'en og akku-tanken.
Så kan fyret starte og varme på VVB'en hvis den har behov og/eller på akku-tanken hvis den har behov.

Jeg tror ikke at styringen på PellX'en kan klare det selv, men kombineret med en ekstern styring skal det kunne fungere.

Hilsen
Michael



Hej

Er der nogen herinde, der har erfaring med at køre Pellx  op mod en aku-tank?

Jeg har fået en idé om at skifte min slidte vvb ud med en 500l aku-tank og så få varmt brugsvand via en pladevarmeveksler. Der skulle også vejrkompensering/klimastyring på tanken. Elpatron i toppen af tanken, da der er cirka 3000kwh i overskud fra solcellerne.

Det jeg tror er at jeg vil kunne spare en del i både strøm og piller (og kunne strække perioden hvor pellx er helt slukket). Jeg er usikker på om styringen til pellx21 kan følge med (der er en aku-tank setting til temp føler i tanken) - men jeg ville godt kunne styre antallet af daglige opstarter, som jeg gør nu med døgnur - bare lidt smartere hvis jeg kunne programmere over en længere periode. Det skal tilføjes at hele stueplan har tung gulvvarme med klinker (pånær værkstedet).

Er der nogen eksperter herinde, som har et bud på/erfaring med dette?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Pellx21 og aku-tank
« Svar #2 Dato: Feb 06, 2016, 14:11 »
Tak for svar. Jeg kan godt se, hvad du mener med at have vvb og aku-tank - men så bliver der jo to elvarmelegemer at holde igang? Mit varmtvandsforbrug er meget beskedent efter ungerne er flyttet hjemmefra og jeg troede egentlig man kunne rigge det sådan til at de øverste 40-50l i tanken forblev tilstrækkeligt varme til brugsvand

du nævner ikke vejrkompensering i dit forslag - er det fordi du tænker at det er unødvendigt?

« Senest Redigeret: Feb 06, 2016, 14:14 af PellX21 »
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Pellx21 og aku-tank
« Svar #3 Dato: Feb 09, 2016, 19:04 »
nå, jeg har gået og målt lidt op og kan se at der ikke er plads til både varmtvandsbeholder og aku-tank i fyrrummet. Jeg kunne teoretisk set godt flytte vvb om i værksted, men det ville virkelig være bøvlet, da jeg så skal til at flytte rundt på hele setuppet derinde.

jeg har anskaffet mig en brugt uisoleret 500l vvb i øvrigt. Den var møj billig  :)

Det skal jo helst ikke blive for dyrt projektet her.

Jeg tænker stadig på det med tovejsventilen - hvilken slags styring ville mon kunne gøre arbejdet, og findes der mon en mindre vvb der alligevel ville kunne passe på en vægplads på 90cm højde 50cm bredde og max 40cm dybde.
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Pellx21 og aku-tank
« Svar #4 Dato: Feb 09, 2016, 19:15 »
Hej,

Styring af 2- eller 3-vejs ventil kan klares med en almindelig termostat  ;)

Hilsen
Michael

nå, jeg har gået og målt lidt op og kan se at der ikke er plads til både varmtvandsbeholder og aku-tank i fyrrummet. Jeg kunne teoretisk set godt flytte vvb om i værksted, men det ville virkelig være bøvlet, da jeg så skal til at flytte rundt på hele setuppet derinde.

jeg har anskaffet mig en brugt uisoleret 500l vvb i øvrigt. Den var møj billig  :)

Det skal jo helst ikke blive for dyrt projektet her.

Jeg tænker stadig på det med tovejsventilen - hvilken slags styring ville mon kunne gøre arbejdet, og findes der mon en mindre vvb der alligevel ville kunne passe på en vægplads på 90cm højde 50cm bredde og max 40cm dybde.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Pellx21 og aku-tank
« Svar #5 Dato: Feb 10, 2016, 03:03 »
nå ja det var jo til at overskue  :)

tak for svar.
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Pellx21 og aku-tank
« Svar #6 Dato: Feb 19, 2016, 20:41 »
Jeg vil lige fortælle hvad det endte med.

Det gik op for mig at prisen på en kvalitets varmtvandsstation og en kvalitets varmtvandsbeholder stort set er identisk, og da pladsen som før skrevet har givet anledning til spekulation, så endte jeg altså med varmeveksleren.

Jeg købte en tysk/østrigsk model fra en sjællandsk solvarmeforhandler, som jeg rent faktisk har set i brug ved en bekendt. Så jeg tror på produktet, selvom konceptet er ret nyt for mig.

Ligeledes har jeg købt en elpatron på 6kw. Det bliver sat op til sommer, og jeg er self. spændt på at se hvordan det virker, og om jeg kommer til at spare lidt ikke mindst. Men det skal jeg nok fortælle om efter næste fyringssæson :)


Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Pellx21 og aku-tank
« Svar #7 Dato: Mar 18, 2016, 11:15 »
Så strøg den gamle metro sgu i svinget her i mandags, så nu har jeg fået rigget det nye system til i en fart med en god kammerats hjælp.

Det fungerer ganske udmærket, der er lidt længere ventetid på det varme vand - måske 2-3 sekunder - men der er nok af det, to brusebade på samme tid har fungeret fint. Buffertanken kan være helt nede og vende på 36-38 grader førend der er flammer i Pellx'en, som så varmer denne op til 70 c. Det har endnu ikke givet anledning til kolde bade  :) eller koldt hus :). Med den nye klima-shuntstyring er det slut med selv at justere på det ene og det andet, som vejret ændrer sig, det kører nu fuldautomatisk.

Elpatronen er sat øverst i tanken, og er pt slukket. Meningen er at jeg vil slukke fyret 1/5 og se hvor længe jeg kan strække fyrslukket med brug af bare elpatron inden overskudsstrømmen er brugt.

Jeg er meget spændt på den kommende drift, og om der i det hele taget er besparelser i vente. Lidt vil der være, da jeg endelig har fået genetableret en tidligere varmekilde i stuen med en fin lille væghængt 3kw brændeovn. Jeg bor på en mellemstor naturgrund, som kaster ½ til 1½ rm blandet træ af sig årligt ved helt alm. naturpleje, og det har længe irriteret mig, at jeg ikke har kunnet bruge det fornuftigt.
« Senest Redigeret: Mar 19, 2016, 13:58 af PellX21 »
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Pellx21 og aku-tank
« Svar #8 Dato: Apr 14, 2016, 16:31 »
Har kørt med det en lille måned nu, og kan se en ret stor besparelse i forhold til samme periode sidste år. Næsten 30%!! Mit elforbrug er også faldet.
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Pellx21 og aku-tank
« Svar #9 Dato: Jan 21, 2018, 22:37 »
Tja knap to år holdte den varmeveksler fra vvfs.dk, den begyndte at dryppe og til sidst rendte vandet nærmest af den. Simpelthen for ringe, også af sælger at sylte mine henvendelser. Den slags sjofelheder er livet simpelthen for kort til, så nu er der sat en metrocombi op, tovejsventil og temp. føler som oprindeligt foreslået. Det ved man da, hvad er. Der er en vejrkompenseret styring fra akku-tanken og jeg kan køre med ret lavt fremløb selv når der er frostgrader.

Jeg gætter på, at det ikke ændrer ved forbruget, men lad os nu se.
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.