Da jeg købte huset, stod der et solvarmeanlæg. Det er et Themo Sol med SMT300 styring, og 255l Metro solvarmebeholder. Jeg har boet her i 5 år nu, anlægget er fra '08. Sidste sommer leverede den ikke særlig meget varme, og 2 gange smed den trykket til panelerne.
Vi er 2 personer i huset, vi bader begge om aftenen. I løbet af dagen kan jeg fra Stokercloud se at vvb'en står og taber varme. For mange gange, synes jeg selv. Solvarmen er på den nederste spiral, og pillefyret er på den øverste.
Fyret var sat til 65' med 15' differens. Og 50' i toppen af en 255l beholder rækker ikke særligt langt.
Jeg har så spurgt rundt omkring, og de vvs'ere jeg har spurgt, har sagt at den højest sandsynligt var kalket til. Så i går røg jeg om på skjoldet, og tømte anlægget, og fik skruet bundpladen af, for at skrabe kalk ud, og skifte anoden. Men jeg har maks fået en kvart deciliter kalk ud, og anoden så ud som ny.... Beholderen indvendigt føltes glat, og ren.
Under samme manøvre fik jeg banket på ekspansionsbeholderen til solvarme-kredsen, den skal skiftes, den er helt fuld, så derfor smed den trykket sidste gang.
Jeg fik samlet det hele igen, og varmet vvb'en op. Forsøgsvis har jeg så prøvet at sætte den til 70' med 20' differens.
For mig virker det som om der er alt for meget koldt vandt nederst i beholderen, som så afkøler det varme toppen hurtigt?
Jeg overvejer flere muligheder:
Beholde setuppet som det er, udskifte ekspansionsbeholderen, og håbe på at det har indflydelse på effekten til sommer. Hvis det er panelerne der er færdige, så ryger det hele ned.
Er det muligt at benytte den nederste spiral til pillefyret, og sløjfe panelerne, og så bare bruge den som en stor VVB?
Fjerne det hele, og købe en kombi-beholder. I så fald, skal det så være en 110 eller 160? Jeg elsker lange varme bade, og der kommer små-kravl inden for de næste par år.
Eller har I andre ideer?
Mvh Thomas