Forfatter Emne: Overvejer at sløjfe solvarme  (Læst 7256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Familienmh

• Prof
  • Respekt optjent: +1/-0
Overvejer at sløjfe solvarme
« Dato: Feb 07, 2016, 08:52 »
Da jeg købte huset, stod der et solvarmeanlæg. Det er et Themo Sol med SMT300 styring, og 255l Metro solvarmebeholder. Jeg har boet her i 5 år nu, anlægget er fra '08. Sidste sommer leverede den ikke særlig meget varme, og 2 gange smed den trykket til panelerne.
Vi er 2 personer i huset, vi bader begge om aftenen. I løbet af dagen kan jeg fra Stokercloud se at vvb'en står og taber varme. For mange gange, synes jeg selv. Solvarmen er på den nederste spiral, og pillefyret er på den øverste.

Fyret var sat til 65' med 15' differens. Og 50' i toppen af en 255l beholder rækker ikke særligt langt.

Jeg har så spurgt rundt omkring, og de vvs'ere jeg har spurgt, har sagt at den højest sandsynligt var kalket til. Så i går røg jeg om på skjoldet, og tømte anlægget, og fik skruet bundpladen af, for at skrabe kalk ud, og skifte anoden. Men jeg har maks fået en kvart deciliter kalk ud, og anoden så ud som ny.... Beholderen indvendigt føltes glat, og ren.

Under samme manøvre fik jeg banket på ekspansionsbeholderen til solvarme-kredsen, den skal skiftes, den er helt fuld, så derfor smed den trykket sidste gang.

Jeg fik samlet det hele igen, og varmet vvb'en op. Forsøgsvis har jeg så prøvet at sætte den til 70' med 20' differens.

For mig virker det som om der er alt for meget koldt vandt nederst i beholderen, som så afkøler det varme toppen hurtigt?

Jeg overvejer flere muligheder:

Beholde setuppet som det er, udskifte ekspansionsbeholderen, og håbe på at det har indflydelse på effekten til sommer. Hvis det er panelerne der er færdige, så ryger det hele ned.

Er det muligt at benytte den nederste spiral til pillefyret, og sløjfe panelerne, og så bare bruge den som en stor VVB?

Fjerne det hele, og købe en kombi-beholder. I så fald, skal det så være en 110 eller 160? Jeg elsker lange varme bade, og der kommer små-kravl inden for de næste par år.

Eller har I andre ideer?

Mvh Thomas
Styringsnr 44323
Styring V7
Opvarmer 133m3 hus og 28 m3 værksted
Scotte mini 10 KW, Black Star BS1016 med semirens og kompressor-rens.
Beta v10.098 med VVB-styring og vejrkompensering.

Online fra fyr
https://stokercloud.dk/v3/#/familienmh.v7/main-page

Offline kivi

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Overvejer at sløjfe solvarme
« Svar #1 Dato: Feb 07, 2016, 09:37 »
Har du cirkulationspumpe på til det varme brugsvand?
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Familienmh

• Prof
« Svar #2 Dato: Feb 07, 2016, 09:39 »
Nej, ikke på brugsvandet.
Styringsnr 44323
Styring V7

Online fra fyr

Offline kivi

• Top of the pop
« Svar #3 Dato: Feb 07, 2016, 09:57 »
Ok, jeg har nemlig et anlæg lig dit og havde samme problem når pumpen kørte hele tiden, men det er jo så ikke problemet her.

Du har 3 vejsventil på til VVB prio.

De temp du har rettet er det kedel temp eller VVB temp?

Hvis du nu sætter diff under på VVB til 5 og f.eks en VVB temp på 55-60 så kommer temp jo ikke så langt ned inden fyret laver varmt vand igen.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline DenHalve

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +5/-4
  • Vil så gerne hjælpe, men !
« Svar #4 Dato: Feb 07, 2016, 10:37 »
jeg har også solvarme - stort set samme opsætning- og 300l beholder - men varmetabet er kun ca 2 grader på 6 timer ( når der ikke bruges varmt vand ) - er din beholder dårligt isoleret - eller kører pumpen på solvarmekredsen konstant og sender varmen fra beholderen op til panelerne ?

sommeren 2015 var så vidt jeg husker aflyst hvad solvarme angår.

jeg kører med 55 diff 5 - men bruger ikke meget varmt vand - men vil også foreslå at du sænker max til 60 grader - de første 10 grader taber du jo på ca. 1 time.
136 m2 opvarmet
Forventet forbrug 5 T.
16 kw Opop V. 7
300 L VVB.
Solvarme 30 rør.
Fyr online : http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=jhschmidt

Offline Familienmh

• Prof
« Svar #5 Dato: Feb 07, 2016, 11:19 »
Det er ikke en 3-vejs men 2-vejs ventil.

Selve isoleringen ser fin ud, jeg havde den også mistænkt for at kunne være synderen.

Cirkulationspumpen til solvarmen kører ikke. Jeg har prøvet at tvangsstarte den, og derved se at temperaturen op panelerne steg. Selve indstillingerne med panel start/stop etc, er der ikke rørt ved, så det er stadig fabriksindstillinger.

Jeg sætter den ned til 60, med 5 i dif, og ser hvordan den opfører sig.

Ang. sommeren '15. Jeg snakkede med en kammerat, der i foråret fik skiftet sit anlæg pga. en forsikringsskade. Han havde varme både tidligt på foråret, men også sent ud på efteråret. Jeg er godt klar over der er stor forskel på 10 år gamle paneler, og helt nye, men jeg forventede bare at mine egne havde leveret mere. Det sammenlagt med at der i forvejen var små-problemer med anlægget mistænkte jeg det for at være rigtig skidt. :-)
Styringsnr 44323
Styring V7

Online fra fyr

Offline kivi

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Feb 07, 2016, 15:49 »
På min solvarme styring er der en feriefunktion, der køler VVB ned om natten.

Har din det og kunne den være aktiveret.
Mvh
Ole

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #7 Dato: Feb 07, 2016, 16:18 »
Hej Thomas,

Mange spørgsmål så jeg holder mig bare til lidt af det  ;)

Er det muligt at benytte den nederste spiral til pillefyret, og sløjfe panelerne, og så bare bruge den som en stor VVB?
Jeps, det gør jeg i en 160 l VVB  ;)
Egentlig er det en 160 l VVB med to spiraler for at den skulle kunne bruges til solvarme også, men det blev bare aldrig til noget.
I stedet bruger jeg den øverste spiral via en 2-/3-vejs ventil og den nederste spiral via en termostatventil med fjernføler, begge spiraler fra pillefyret.

Først og fremmest skal jeg lige forklare at 2-/3-vejs ventilen i realiteten er en 3-vejs ventil med en kuglehane monteret mellem tilgang og afgang til husopvarmning, sådan at jeg kan vælge om det skal køre som en 2-vejs ventil (VVB on/off samtidig med at huset opvarmes hele tiden) eller som en 3-vejs ventil (omskiftning mellem VVB eller husopvarmning).

Ideen er så at om vinteren, hvor fyret kører næsten hele døgnet, kører VVB'en via den nederste spiral og termostatventilen, sådan at alle 160 l er varme og man kan tage et dejligt varmt karbad helt uden problemer  ;)
2-/3-vejs ventilen kører om vinteren som 2-vejs, og bruges kun til at "booste" opvarmningen af VVB'en hvis den tømmes for varmt vand (hænder når der tages det dejlige varme karbad  ;) ).

Om sommeren lukker jeg for termostatventilen og kører 2-/3-vejs ventilen som 3-vejs ventil.
Fyret kører så VVB-drift og starter kun når VVB'en har behov for opvarmning, og det er kun de øverste 80 l af VVB'en der holdes varme, hvilket er rigeligt om sommeren  ;)

Hilsen
Michael

Da jeg købte huset, stod der et solvarmeanlæg. Det er et Themo Sol med SMT300 styring, og 255l Metro solvarmebeholder. Jeg har boet her i 5 år nu, anlægget er fra '08. Sidste sommer leverede den ikke særlig meget varme, og 2 gange smed den trykket til panelerne.
Vi er 2 personer i huset, vi bader begge om aftenen. I løbet af dagen kan jeg fra Stokercloud se at vvb'en står og taber varme. For mange gange, synes jeg selv. Solvarmen er på den nederste spiral, og pillefyret er på den øverste.

Fyret var sat til 65' med 15' differens. Og 50' i toppen af en 255l beholder rækker ikke særligt langt.

Jeg har så spurgt rundt omkring, og de vvs'ere jeg har spurgt, har sagt at den højest sandsynligt var kalket til. Så i går røg jeg om på skjoldet, og tømte anlægget, og fik skruet bundpladen af, for at skrabe kalk ud, og skifte anoden. Men jeg har maks fået en kvart deciliter kalk ud, og anoden så ud som ny.... Beholderen indvendigt føltes glat, og ren.

Under samme manøvre fik jeg banket på ekspansionsbeholderen til solvarme-kredsen, den skal skiftes, den er helt fuld, så derfor smed den trykket sidste gang.

Jeg fik samlet det hele igen, og varmet vvb'en op. Forsøgsvis har jeg så prøvet at sætte den til 70' med 20' differens.

For mig virker det som om der er alt for meget koldt vandt nederst i beholderen, som så afkøler det varme toppen hurtigt?

Jeg overvejer flere muligheder:

Beholde setuppet som det er, udskifte ekspansionsbeholderen, og håbe på at det har indflydelse på effekten til sommer. Hvis det er panelerne der er færdige, så ryger det hele ned.

Fjerne det hele, og købe en kombi-beholder. I så fald, skal det så være en 110 eller 160? Jeg elsker lange varme bade, og der kommer små-kravl inden for de næste par år.

Eller har I andre ideer?

Mvh Thomas
« Senest Redigeret: Feb 07, 2016, 16:19 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline momme

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #8 Dato: Mar 01, 2016, 09:59 »
Det kan også være at der er en kontra ventil der hænger, så kan det koldevand i fangerne løbe baglæns ned i VVB
så er der røg over Orup

Offline Idor

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #9 Dato: Mar 01, 2016, 16:09 »
Jeg har også pille fyr og solvarme. Solvarme tanken står i en uopvarmet garage og har også varme tab på cirka 4-5 grader på en kold nat, dvs cirka 5 grader i garagen. Hvis jeg pakkede noget mere isolering rundt om ville det nok blive lidt mindre.

Den øverste tilslutning på varmt vands beholderen. Hvis den går vvandret, så virker den som en varme tyv. Så kan varmen vandre i rørene vandret og køle din tank. Hvis rørene går bare 30 cm ned først, så virker røret som en lås, da varmen ikke siver nedad.

Få skiftet den defekte ekspansion og tjek dine rør. Evt noget mere isolering på rør og tank. Husk på, at selv om solvarmen måtte være dårlig og kun varme den nederste del af vandet til 30 grader. Så skal fyret kun varme det videre op til 65 grader. Og det er billigere end fra 10 grader.

Offline PellX21

• Prof
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
« Svar #10 Dato: Mar 02, 2016, 05:19 »
Vil lige starte med at sige, at jeg synes, du skal se, om solvarmen ikke kan komme til at fungere godt.

Vælger du at sløjfe det, så gå efter en 160l vvb, sådan en har jeg nu - og den var passende til to teenagepiger og ut.
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline Olelauridsen

• Beta tester
  • Øvet
  • *
« Svar #11 Dato: Mar 07, 2016, 18:44 »
Nu hvor I har solvarme tillader jeg mig lige at blande mig ☺

Jeg har netop monteret en vandtank på min brændeovn og kører den som solvarme men har nogle opsætningsproblemer... Jeg har opdateret til version 13 så er der nogen af Jer som kan hjælpe???

Jeg har sat min overskudsvarmen til 45 grader +/-1 men selv om temp kun er omkring 40 står 2-vejsventilen og slår til og fra hele tiden...

Og hvordan får jeg "solvarmen" til at lave varmt vand når min vvb prio går ind og starter fyret op selv om solvarmen laver rigeligt med varmt vand???

Er der mon nogen som har tid og lyst til at gennemgå min opsætning??? Kan ikke få det til at køre som jeg gerne vil
« Senest Redigeret: Mar 07, 2016, 20:08 af Olelauridsen »
Scotte 10kw og ca 3 kw vandtank på Svendsen brændeovn
Styring 10 opdateret til V13,  serie nr 1887
http://stokercloud.dk/dev/olelauridsen.html?
Opvarmer 180 m2 ~ forbrug ca 3,5 tons