Hej,
Ja, forvirringen bliver hurtigt total når man blander begreberne sammen

En 2-vejs ventil er en ventil der har 2 veje vandet kan løbe (2 rørtilslutninger)
En 3-vejs ventil er en ventil der har 3 veje vandet kan løbe (3 rørtilslutninger)
Ventiler kan være sædeventiler eller kugleventiler
En 3-vejs kugleventil kan være L-boret eller T-boret
Samtidig kan ventilerne aktiveres som 2- eller 3-stillings eller som trinløse.
Det giver tilsammen en masse muligheder, og risiko for at man ikke ved hvad man taler om

Når vi taler om 2- eller 3-vejs ventiler til VVB styring på et NBE fyr, taler vi om 2-stillings sæde- eller kugleventiler, altså ventiler der kun kan stå i 2 stillinger.
Vi vælger altså enten/eller på den slags ventiler,
enten VVB til
eller VVB fra ved 2-vejs,
enten husopvarmning
eller VVB opvarmning ved 3-vejs.
Når vi taler om 2- eller 3-vejs ventiler til vejrkompensering på et NBE fyr, taler vi om trinløse sæde- eller kugle ventiler, altså ventiler der kan stå i mange stillinger.
Vi vælger altså hvor meget ventilen skal bevæges, hvor meget den skal åbne ved en 2-vejs, hvor meget vandet skal sendes i den ene eller den anden retning på en 3-vejs.
Aktuatoren på en 2-stillingsventil har bare ét signal (enten/eller) mens aktuatoren på den trinløse ventil har to signaler, ét for åbne og ét for lukke.
Den trinløse aktuator er
ikke en stepmotor men derimod en langsomtgående motor der drejer den ene vej når der er signal på den ene ledning og den anden vej når der er signal på den anden ledning.
Herved kan man åbne/lukke ventilen stille og roligt ved at tænde i kortere eller længe tid for signalet til åbne/lukke.
Når man ikke har signal på nogen af ledningerne, bliver ventilen stående i den stilling den har.
Den 2-vejs ventil NBE sælger er en kugleventil og den 3-vejs vi ser i denne tråd er en sædeventil.
2-vejs ventilen åbner mere eller mindre, mens 3-vejs ventilen fordeler vandet mellem de to afgangs-porte.
Hilsen
Michael
Som jeg ser det er 3 vejs ventil og vejrkomperserings ventilen alm åben/luk . Men vejrkomperserings ventilen bør vel være modulerne ellers kan jeg da ikke se hvorfor den skal sidde der ? Den sidder der vel for at lukke vandet ned til en hvis temp.. nu er det her vejskompersering godt nok helt nyt for mig.
Smider lidt billeder