Forfatter Emne: PID justering  (Læst 12044 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søren Jepsen

• Guru
  • Respekt optjent: +2/-0
PID justering
« Dato: Feb 19, 2016, 14:51 »
Hej med jer

Har været inde og læse på MHES hjemmeside mht PID
Jeg syntes, at i drift så svinger den meget op og ned. Eller ser jeg " grønne mænd"??
Har vedhæftet billede.

Kunne man få lidt feedback ??
Kedel temp.:
P = 2,5
I = 0,10

Vvb temp.:
P = 5,0
I = 0,10

Mvh Søren
« Senest Redigeret: Feb 19, 2016, 15:13 af Søren Jepsen »
Scotte 10kw (opstart 10-01-2010) 167 m2 hus 160 ltr VVB. V7 (02/2016) styring.
StokerCloud: http://stokercloud.dk/dev/stsovang.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: PID justering
« Svar #1 Dato: Feb 19, 2016, 16:27 »
Hej Søren,

Din regulering ser helt fin ud  ;)

Svingene du ser skyldes sandsynligvis sving i varmeforbruget og det er helt normalt  ;)

Hilsen
Michael

Hej med jer

Har været inde og læse på MHES hjemmeside mht PID
Jeg syntes, at i drift så svinger den meget op og ned. Eller ser jeg " grønne mænd"??
Har vedhæftet billede.

Kunne man få lidt feedback ??
Kedel temp.:
P = 2,5
I = 0,10

Vvb temp.:
P = 5,0
I = 0,10

Mvh Søren
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Søren Jepsen

• Guru
« Svar #2 Dato: Feb 19, 2016, 20:12 »
Tak Michael for din tilbagemeldning. Jeg lukker øjnene for grønne mænd.

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #3 Dato: Feb 19, 2016, 20:49 »
Hej Søren og Michael

Jeg er så ikke helt enig! der er 2 ting der springer i øjnene.

Først hvorfor har du min drift til 20%. Det kan godt være korrekt, hvis det er fordi fyret ellers går ud, problemet er så lidt at "hvordan stiller man så luften på 10% drift, hvis fyret ikke kan køre her"? Det sammen med at fyret tit lukker ned på temp ville jeg prøve at tune min driften og stille diff over op på 15grader.

Anden, så er dit fyr i morges over en time (8:44-9:44) om at nå setpkt og det med en masse små sving undervejs. Det er en unormal driftssituation med opstart til VVB og så efterfølgende drift, hvor der mangler varme i en time. Det specielle er at driften starter på 20% og så skal egen PI finde fyret på plads. Havde det været en opstrat til drift, ville det have været opstartPI frem til 55grader og derefter overgang til egen PI. Her mener jeg dog stadig at billedet, endog meget fint, viser at du har for meget P eller for lidt I.

Til sidst hvordan ser dit varme system ud, for du bruger en masse varme i kort tid og resten af tiden meget lidt. Hvis ikke det er bevist, feks. noget tidsstyring kunne det måske optimeres lidt.

Det var så 3 ting, hvoraf du faktisk kun spurgte til den ene! Derfor behøves du, hvis du har styr på det, heller ikke svare på det du ikke spurgte til!
« Senest Redigeret: Feb 20, 2016, 08:57 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline lundsgaard

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #4 Dato: Feb 19, 2016, 20:51 »
hvor i styringen justere men PID ??
jeg har også en v7 fra 2-2016 :-\

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #5 Dato: Feb 19, 2016, 21:05 »
Arhh, jeg er ikke uenig i din konklusion Sophus  ;)

Jeg kikkede faktisk på de vedhæftede billede og ikke på de aktuelle kurver på StokerCloud - min fejl  ;)

Jeg ville genre kunne se nogle flere timers konstant drift, ellers er det ikke rigtig let at afgære om reguleringen fungerer.

Hilsen
Michael

Hej Søren og Michael

Jeg er så ikke helt enig! der er 2 ting der springer i øjnene.

Først hvorfor har du min drift til 20%. Det kan godt være korrekt, hvis det er fordi fyret ellers går ud, problemet er så lidt at "hvordan stiller man så luften på 10% drift, hvis fyret ikke kan køre her"? Det sammen med at fyret tit lukker ned på temp ville jeg prøve at tune min driften og stille diff over op på 15grader.

Anden, så er dit fyr i morges over en time (8:44-9:44) om at nå setpkt og det med en masse små sving undervejs. Det er en unormal driftssituation med opstart til VVB og så efterfølgende drift, hvor der mangler varme i en time. Det specielle er at driften starter på 20% og så skal egen PI finde fyret på plads. Havde det været en opstrat til drift, ville det have været opstartPI frem til 55grader og derefter overgang til egen PI. Her mener jeg dog stadig at billedet, endog meget fint, viser at du har for meget P eller for lidt I.

Til sidst hvordan ser dit varme system ud, for du bruger en masse varme i kort tid og resten af tiden meget lidt. Hvis ikke det er bevist, feks. noget tidsstyring kunne det måske optimeres lidt.

Det var så 3 ting, hvoraf du faktisk kun spurgte til den ene! Derfor behøves du hvis du har styr på det, heller ikke svare, på det du ikke spurgte til!
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Søren Jepsen

• Guru
« Svar #6 Dato: Feb 20, 2016, 15:25 »
Lundsgaard.: menu 19 (ja til udvidet setup) derefter menu 3

MHES & Hjemme teori.: nu har sat 10 % på ( var sat til 20 % da den kunne køre 5-7 timer på 10 % )
Og har igen afvejet og grundjust 10-50-100. Syntes bare at det er rigtig svært at få korrekt flamme, især ved 10 %. Er der nogen normale værdi på PID.??
Tune drift?? Jeg har førhen været vandt til, at den laver temp stop 30 min - 3-4 timer.
Huset er rigtig godt isoleret. Og med gulvvarme overalt (2x 7 kreds trådløst med pumpemodul)
Kan godt lave en tegning af anlægget hvis det vil være nogen hjælp??

Mvh Søren

hvor i styringen justere men PID ??
jeg har også en v7 fra 2-2016 :-\

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #7 Dato: Feb 20, 2016, 15:55 »

MHES & Hjemme teori.: nu har sat 10 % på ( var sat til 20 % da den kunne køre 5-7 timer på 10 % )
Og har igen afvejet og grundjust 10-50-100. Syntes bare at det er rigtig svært at få korrekt flamme, især ved 10 %. Er der nogen normale værdi på PID.??
Nej! og dog I på ca. 1/10 af P er et godt udgangspunkt, men det kan sagtens afvige fra dette, især hvis der er tale om høje tal. Og en P på 2,5 er ikke højt, men i den høje ende.
Tune drift??
jeg skrev "tune min" (som i minimums). Anbefalet procedure for indstilling af minimumsdrift, hvis ikke fyret kan brænde stabilt ved 10% er at hæve minimums kilowatt. Så du lader fyret regulere ned til 10% og så hæver du minimumskilowatt til feks 1,2 ellerm mere hvis nødvendigt (1,5kW er ikke unormalt). Men så justere luften ved 10%. Så har du stadig sænket i minimumsdrift med ½kW
Jeg har førhen været vandt til, at den laver temp stop 30 min - 3-4 timer.
Huset er rigtig godt isoleret. Og med gulvvarme overalt (2x 7 kreds trådløst med pumpemodul)
Nu så jeg jo at dit fyr kørte 100% i en time forleden, sikkert for at varme gulvenen op, da rumtermostaten kaldte på varme. Det du her kan gøre er at sænke gulvtemperaturen så kredsende står åbne 80-90% af tiden og ikke åbner 1 time 3 gange om dagen. Jeg vil også postulere at de vil give bedre komfort at gulvene næsten altid er lige varme og ikke kun varme nogen gange. Det kan så gøre at du skal skrue lidt på kreds temperaturen hvis det bliver meget koldt eller varmt udenfor, for at opnå denne komfort. I overgang perioderne kan urstyring på fyret så hjælpe til det sidste
Kan godt lave en tegning af anlægget hvis det vil være nogen hjælp??

Mvh Søren

« Senest Redigeret: Feb 20, 2016, 15:56 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Søren Jepsen

• Guru
« Svar #8 Dato: Feb 20, 2016, 17:42 »
Hej med jer

Dvs. Mht 1/10 del
Kedel temp.:
P = 2,5
I = 0,10 Her skulle I så være 0,25

Vvb temp.:
P = 5,0
I = 0,10 Og her 0,5

Ved de 10 % er den sat til 2 kw da den havde problemer med at se ild. Er det så derfor at den er svær at indstille?? Skal jeg starte forfra på 1,2 kw?

Mvh Søren
« Senest Redigeret: Feb 20, 2016, 17:48 af Søren Jepsen »

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #9 Dato: Feb 20, 2016, 18:02 »
Hej med jer

Dvs. Mht 1/10 del
Kedel temp.:
P = 2,5
I = 0,10 Her skulle I så være 0,25

Vvb temp.:
P = 5,0
I = 0,10 Og her 0,5

Ved de 10 % er den sat til 2 kw da den havde problemer med at se ild. Er det så derfor at den er svær at indstille?? Skal jeg starte forfra på 1,2 kw?

Mvh Søren

For driften kommer det lidt an på om du vil gøre noget ved din gulvvarme.
For hvis den spiller maks og kører jævnt vil det være bedre at sænke P så du feks. fik P=1,2 og I 0,1
Hvis ikke det skal være anderledes end i dag, ville jeg som du foreslår hæve I, men starte med feks. 0,18 (midt mellem min guideline og det du har i dag).

VVB er lidt anderledes end drift VVB så her passer reglen ikke nødvendigvis.
så der ville jeg til at starte med kigge på standardtal - Måske nogen herinde kan huske dem, ellers må vi have en på banen om hvor de kan findes. Mener de kører med lille I.
Men måske det også er en reminiscens for fra dengang VVB tillæg var fast og man derfor ikke ønskede at fyret "skød over" i VVB drift. selv kører jeg med P=3,3 og I =0,6.

Det er min erfaring at høje tal kræver mere I, men det er ikke et faktum da rigtig mange ting spiller ind. Feks om fyret er stort eller lille i forhold til dit forbrug.
- Mvh Sophus

Offline Søren Jepsen

• Guru
« Svar #10 Dato: Feb 20, 2016, 18:52 »
Citat fra: Hjemme teori link=topic=6993.msg60110#msg60110 date=1455991321
[/quote

For driften kommer det lidt an på om du vil gøre noget ved din gulvvarme.Kan og har ikke mulighed for at gøre noget ved gulvarmen, da det "køre/styrer" sig selv. (Ved ikke hvordan ihvertfald
For hvis den spiller maks og kører jævnt vil det være bedre at sænke P så du feks. fik P=1,2 og I 0,1
Hvis ikke det skal være anderledes end i dag, ville jeg som du foreslår hæve I, men starte med feks. 0,18 (midt mellem min guideline og det du har i dag). Så tænker at hæve I en smule, og se over et par dage.

VVB er lidt anderledes end drift VVB så her passer reglen ikke nødvendigvis.
så der ville jeg til at starte med kigge på standardtal - Måske nogen herinde kan huske dem, ellers må vi have en på banen om hvor de kan findes. Mener de kører med lille I.
Men måske det også er en reminiscens for fra dengang VVB tillæg var fast og man derfor ikke ønskede at fyret "skød over" i VVB drift. selv kører jeg med P=3,3 og I =0,6.

Det er min erfaring at høje tal kræver mere I, men det er ikke et faktum da rigtig mange ting spiller ind. Feks om fyret er stort eller lille i forhold til dit forbrug.
[/quote]

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #11 Dato: Feb 20, 2016, 20:16 »
På det du kalder dit pumpe modul skal sidde en shuntventil eller noget til at reducere temperaturen i gulvkredsene. Det er på denne at du skal sænke temperaturen.
- Mvh Sophus

Offline Søren Jepsen

• Guru
« Svar #12 Dato: Feb 21, 2016, 08:36 »
På det du kalder dit pumpe modul skal sidde en shuntventil eller noget til at reducere temperaturen i gulvkredsene. Det er på denne at du skal sænke temperaturen. På begge står shunten til 45 grader og begge temp.måler svinger mellem 38-42 grader/color]

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #13 Dato: Feb 21, 2016, 08:46 »
Tag et billede af din gulvvarmeshunt og læg det op her  ;)

Som Sophus skriver, kan du sikkert med fordel sænke temperaturen i dine gulvvarmekredse.
Temperaturen skal ikke være højere end at det lige nøjagtigt kan følge med til at opvarme rummet.
Jo lavere temperatur, jo mere jævn varme og jo størr varmekomfort  ;)

Hilsen
Michael

På det du kalder dit pumpe modul skal sidde en shuntventil eller noget til at reducere temperaturen i gulvkredsene. Det er på denne at du skal sænke temperaturen. På begge står shunten til 45 grader og begge temp.måler svinger mellem 38-42 grader/color]

Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Søren Jepsen

• Guru
« Svar #14 Dato: Feb 21, 2016, 11:40 »
Pumpe 1
Pumpe 2 på side 2
« Senest Redigeret: Feb 21, 2016, 11:42 af Søren Jepsen »