Forfatter Emne: Hvem kan kaste lys over mit setup ?  (Læst 8359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mahognys

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +2/-0
Hvem kan kaste lys over mit setup ?
« Dato: Feb 26, 2016, 13:23 »
Citat fra: Mahognys
Hej, Det er nu ca 2 år siden vi overtog vores dejlige hus sammen med et pillefyr. I disse 2 år har jeg rodet rundt og forsøgt at lære både herfra og ved at skrue løs på fyret.
Jeg er takket være det her fantastiske forum ved at have "tæmmet" fyret men jeg mangler basal viden om hele mit setup, pumper/ventiler, hvorfor de sidder hvor de gør og deres funktion osv.

Jeg har dette : 
16 kw woody med 4,99c styring.
Opop kedel,
Alpha2 pumpe ved fremløb
Esbe vrg131 ved fremløb
100l vvb vølund
Wilo pumpe som styre gulvvarmen

Kedlen står til 60 grader med 10 i diff.

Det hele er fra 2008.

Her er billeder af mit fremløb fra fyret (Såfremt at fremløb er øverst og retur nederst ?) røret til venstre har forbindelse til returen fra huset, det til højre er fremløb til hus som deler sig og den ene går op i en ekspansionsbeholder.

Hvad gør min Esbe vrg131 ventil og står den korrekt ?

Her kommer det ind i huset,

Der sidder en Wilo pumpe som styre gulvvarme.
En termostat,  hvis føler sidder i en lomme ved fremløb til gulvvarme, er dette korrekt? 
over pumpen er der et lille temperatur måler, Har jeg ret i at den måler temp på gulvarmevandet ?

Hidtil har jeg troet at den hvide termostat styrede returen til mit fyr.. det har klogere personer der er klogere end mig fortalt at det IKKE er tilfældet..

Hvordan kan jeg så styre retur temp til kedlen ?

OG er der noget jeg kan forbedre i mit setup ?

Vh
Den uvidende men dog videnshungrende Pillefyrsejer.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvem kan kaste lys over mit setup ?
« Svar #1 Dato: Feb 26, 2016, 18:25 »
Hej,

Det du har fået at vide med at termostatventilen i din gulvvarme kreds ikke styrer returen til kedlen, det er helt korrekt  ;)
Den styrer nemlig fremløbstemperaturen i gulvvarmekredsen  ;)
Det er også helt korrekt at den måler i fremløbet til gulvvarmeslangerne.
Ideen er at vandet i gulvvarmeslangerne recirkuleres indtil temperaturen i fremløbet kommer under setpunktet for termostaten, så begynder termostatventilen at lukke returvand fra gulvvarmekredsen retur til fyret og samtidig "erstattes" dette vand af varmt fremløbsvand fra fyret.
Herved bliver fremløbet til gulvvarmeslangerne hele tiden en blanding af recirkuleret vand og nyt fremløbsvand fra fyret, så den ønskede temperatur på gulvvarmevandet holdes.

Din ESBE vrg131 er den ventil der "styrer" returtemperaturen til kedlen.
Den blander varmt fremløbsvand fra fyret til returen til fyret, sådan at returen ikke bliver for kold.
Problemet med den ventil er at den er helt manuel, og derfor ikke kan tilpasse mængden af fremløbsvand der recirkuleres til kedlen.
Det ville være bedre skifte ESBE ventilen til et T-stykke og montere en termostatventil med fjernføler (ligesom den i din gulvvarmekreds) i røret fra fremløbet til returen.
Føleren sættes så på returrøret til kedlen og derved vil termostatventilen styre mængden af recirkuleret fremløbsvand til kedlen, og derved holde returtemperaturen konstant.
Endnu bedre ville det være skifte ESBE ventulen til er T-stykke og montere en god 3-vejs termostatisk ventil i stedet for T-stykket ved returen.

Du kan læse om dette emne i min vejledning som du finder på min web-side...
http://mhes.dk/Grundlæggende%20information%20om%20NBE%20brændere%20v1.1.pdf
...fra side 8 og frem.

Det er i øvrigt lidt skidt hvis ESBE ventilen sidder mellem kedlen og sikkerhedsaggregatet ved ekspansionsbeholderen.
I reglerne står der at der skal være en "ikke afspærbar" stigende forbindelse fra fyrets top og til sikkerhedsaggregatet.

Hilsen
Michael

Citat fra: Mahognys
Hej, Det er nu ca 2 år siden vi overtog vores dejlige hus sammen med et pillefyr. I disse 2 år har jeg rodet rundt og forsøgt at lære både herfra og ved at skrue løs på fyret.
Jeg er takket være det her fantastiske forum ved at have "tæmmet" fyret men jeg mangler basal viden om hele mit setup, pumper/ventiler, hvorfor de sidder hvor de gør og deres funktion osv.

Jeg har dette : 
16 kw woody med 4,99c styring.
Opop kedel,
Alpha2 pumpe ved fremløb
Esbe vrg131 ved fremløb
100l vvb vølund
Wilo pumpe som styre gulvvarmen

Kedlen står til 60 grader med 10 i diff.

Det hele er fra 2008.

Her er billeder af mit fremløb fra fyret (Såfremt at fremløb er øverst og retur nederst ?) røret til venstre har forbindelse til returen fra huset, det til højre er fremløb til hus som deler sig og den ene går op i en ekspansionsbeholder.

Hvad gør min Esbe vrg131 ventil og står den korrekt ?

Her kommer det ind i huset,

Der sidder en Wilo pumpe som styre gulvvarme.
En termostat,  hvis føler sidder i en lomme ved fremløb til gulvvarme, er dette korrekt? 
over pumpen er der et lille temperatur måler, Har jeg ret i at den måler temp på gulvarmevandet ?

Hidtil har jeg troet at den hvide termostat styrede returen til mit fyr.. det har klogere personer der er klogere end mig fortalt at det IKKE er tilfældet..

Hvordan kan jeg så styre retur temp til kedlen ?

OG er der noget jeg kan forbedre i mit setup ?

Vh
Den uvidende men dog videnshungrende Pillefyrsejer.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Mahognys

• Øvet
  • **
« Svar #2 Dato: Feb 26, 2016, 19:17 »
Hej,

Det du har fået at vide med at termostatventilen i din gulvvarme kreds ikke styrer returen til kedlen, det er helt korrekt  ;)
Ideen er at vandet i gulvvarmeslangerne recirkuleres indtil temperaturen i fremløbet kommer under setpunktet for termostaten, så begynder termostatventilen at lukke returvand fra gulvvarmekredsen retur til fyret og samtidig "erstattes" dette vand af varmt fremløbsvand fra fyret.
Herved bliver fremløbet til gulvvarmeslangerne hele tiden en blanding af recirkuleret vand og nyt fremløbsvand fra fyret, så den ønskede temperatur på gulvvarmevandet holdes.

Den blander varmt fremløbsvand fra fyret til returen til fyret, sådan at returen ikke bliver for kold.
Problemet med den ventil er at den er helt manuel, og derfor ikke kan tilpasse mængden af fremløbsvand der recirkuleres til kedlen.
Det ville være bedre skifte ESBE ventilen til et T-stykke og montere en termostatventil med fjernføler (ligesom den i din gulvvarmekreds) i røret fra fremløbet til returen.
Føleren sættes så på returrøret til kedlen og derved vil termostatventilen styre mængden af recirkuleret fremløbsvand til kedlen, og derved holde returtemperaturen konstant.
Endnu bedre ville det være skifte ESBE ventulen til er T-stykke og montere en god 3-vejs termostatisk ventil i stedet for T-stykket ved returen.

...fra side 8 og frem.

Det er i øvrigt lidt skidt hvis ESBE ventilen sidder mellem kedlen og sikkerhedsaggregatet ved ekspansionsbeholderen.
I reglerne står der at der skal være en "ikke afspærbar" stigende forbindelse fra fyrets top og til sikkerhedsaggregatet.

Hilsen
Michael

[/quote]

Du er simpelthen en af de skarpeste knive i skuffen Michael  :) Tak for et fyldestgørende svar.

Så Esbe´n holder ikke retur temp konstant, det eneste den holder konstant er den mængde vand den lukker igennem  ikke ?
Kender du noget til indstillingerne på den type ventil, kan den stilles mere optimal eller kræver det svar at jeg lige får målt temp på returen først ? måske et stegetermometer og en masse gaffa kan klare det  ;D

Tror du jeg vil kunne spare piller på at investere i en anden løsning end esbe ventilen ?

På returen fra min VVB sidder der en danfoss fjvr 1070 termostat. Jeg har 3 piger som tager bad ofte og derfor er hurtig opvarmning af VVB påkrævet, pt står den på 7-8 for at der hele tiden er gennestrøming i spiralen, men det er nok ikke den billigste måde at varme vand op på.
findes der en billig løsning som samtidig er energibesparende ?

Vh Thomas

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #3 Dato: Feb 26, 2016, 19:59 »
Hej Thomas,

Jeps, det er korrekt forstået at ESBE ventilen ikke holder en konstant temperatur, men derimod en konstant fordeling af vandet mellem fremløb og recirkulering.
Hvis du vil indstille den optimalt, skal du opstille en stol ved fyret, monter et termometer på returen til kedlen og så hygge dig med konstant at aflæse termometeret og justere ESBE ventilen så returen er korrekt  :)
...og det er livet sgu' for kort  ;)

Nej, du sparer ikke piller ved at få en optimal løsning på returtemperatur reguleringen, men du sparer muligvis kedler  ;)
Hvis returen bliver for kold, risikerer du at kedlen tærer op.

VVB styringen kan optimeres ved at montere en 2-vejs ventil parallelt over Danfoss fjvr ventilen og en temperaturføler i VVB'en.
Så kan Danfoss ventilen holde en fornuftig temperatur under almindelige forhold ved stille og roligt at regulere flowet gennem VVB'en, og når tøserne "sviner" med det varme vand, lukker 2-vejs ventilen op og giver fuldt flow gennem VVB'en.

Igen giver det ikke nogen besparelse, men derimod hurtigere opvarmning og mindre tilkalkning af VVB'en da der kan køres med en laver normal temperatur.

Vi skal lige slå fast at det der bestemmer forbruget af piller (udover korrekt indstilling af forbrændingen) er forbruget af varme.
Altså hvor stor temperaturforskel der er mellem indenfor og udenfor samt husets isoleringsgrad, plus forbruget af varmt vand.

Hilsen
Michael

Hej,

...fra side 8 og frem.

Hilsen
Michael

Du er simpelthen en af de skarpeste knive i skuffen Michael  :) Tak for et fyldestgørende svar.

Så Esbe´n holder ikke retur temp konstant, det eneste den holder konstant er den mængde vand den lukker igennem  ikke ?
Kender du noget til indstillingerne på den type ventil, kan den stilles mere optimal eller kræver det svar at jeg lige får målt temp på returen først ? måske et stegetermometer og en masse gaffa kan klare det  ;D

Tror du jeg vil kunne spare piller på at investere i en anden løsning end esbe ventilen ?

På returen fra min VVB sidder der en danfoss fjvr 1070 termostat. Jeg har 3 piger som tager bad ofte og derfor er hurtig opvarmning af VVB påkrævet, pt står den på 7-8 for at der hele tiden er gennestrøming i spiralen, men det er nok ikke den billigste måde at varme vand op på.
findes der en billig løsning som samtidig er energibesparende ?

Vh Thomas
« Senest Redigeret: Feb 26, 2016, 20:02 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Mahognys

• Øvet
  • **
« Svar #4 Dato: Feb 27, 2016, 15:29 »
Igen tak for dine inputs, det begynder så småt at give mening   :)

Mht. VVB styring, Du skriver at den skal monteres parallelt OVER min fjvr. Det bliver lidt vanskeligt jf. dens nuværende placering (se billede)

Kan den ikke sidde på fremløbet til VVB, vil det ikke give det samme i sidste ende eller ?
Kan jeg ikke bruge en magen til den der sidder ved gulvvarmen ?

En anden mulighed tænkte jeg kunne være hvis jeg på en eller anden måde kunne bruge min eksisterende termostat+føler (el patron) som sidder i VVB og koble det sammen med en ventil af en art som kunne åbne/lukke  ?

Er det sådan du mener med parallel montering ?

Hej Thomas,

Jeps, det er korrekt forstået at ESBE ventilen ikke holder en konstant temperatur, men derimod en konstant fordeling af vandet mellem fremløb og recirkulering.
Hvis du vil indstille den optimalt, skal du opstille en stol ved fyret, monter et termometer på returen til kedlen og så hygge dig med konstant at aflæse termometeret og justere ESBE ventilen så returen er korrekt  :)
...og det er livet sgu' for kort  ;)

Nej, du sparer ikke piller ved at få en optimal løsning på returtemperatur reguleringen, men du sparer muligvis kedler  ;)
Hvis returen bliver for kold, risikerer du at kedlen tærer op.

VVB styringen kan optimeres ved at montere en 2-vejs ventil parallelt over Danfoss fjvr ventilen og en temperaturføler i VVB'en.
Så kan Danfoss ventilen holde en fornuftig temperatur under almindelige forhold ved stille og roligt at regulere flowet gennem VVB'en, og når tøserne "sviner" med det varme vand, lukker 2-vejs ventilen op og giver fuldt flow gennem VVB'en.

Igen giver det ikke nogen besparelse, men derimod hurtigere opvarmning og mindre tilkalkning af VVB'en da der kan køres med en laver normal temperatur.

Vi skal lige slå fast at det der bestemmer forbruget af piller (udover korrekt indstilling af forbrændingen) er forbruget af varme.
Altså hvor stor temperaturforskel der er mellem indenfor og udenfor samt husets isoleringsgrad, plus forbruget af varmt vand.

Hilsen
Michael

« Senest Redigeret: Feb 27, 2016, 16:40 af Mahognys »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #5 Dato: Feb 27, 2016, 18:56 »
Hej Thomas,

Ja, det er det jeg mener med parallel montering  ;)
...og det er ligegyldigt om de sidder i fremløb eller retur, bare de begge sidder samme sted, for ellers er det ikke parallelt  ;)

Jeg er ikke lige med på hvad du mener med "en af dem der sidder ved gulvvarmen" men det skal være en ventil der kan åbne/lukke ved hjælp af et elektrisk signal.

Om du styrer ventilen med en udgang fra styringen og en temperaturføler tilkoblet styringen, eller en ON/OFF termostat der sidder i VVB'en er egentligt ligegyldigt, men den første løsning giver også mulighed for at hæve kedeltemperaturen under "VVB-boost", det gør den sidste ikke.

Hilsen
Michael

Mht. VVB styring, Du skriver at den skal monteres parallelt OVER min fjvr. Det bliver lidt vanskeligt jf. dens nuværende placering (se billede)

Kan den ikke sidde på fremløbet til VVB, vil det ikke give det samme i sidste ende eller ?

En anden mulighed tænkte jeg kunne være hvis jeg på en eller anden måde kunne bruge min eksisterende termostat+føler (el patron) som sidder i VVB og koble det sammen med en ventil af en art som kunne åbne/lukke  ?

Er det sådan du mener med parallel montering ?
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Mahognys

• Øvet
  • **
« Svar #6 Dato: Feb 27, 2016, 21:34 »
Jeg er meget grøn på vvs området så jeg skære helst tingene ud i pap for min egen skyld :)

Jeg mente om den type termostatventil der styrer fremløbstemperaturen i gulvvarmekredsen vil fungere på VVB i parallel  (se billedet oppe i tråden)

Du må gerne være konkret hvis du lige kender nogle typer/modeller  ;D

Om du styrer ventilen med en udgang fra styringen  Min scotte er en 4.99 så den kan jeg vist ikke styrer så meget fra eller hvad ?

Men noget helt andet.....

Er det meningen at min VVB som er fra 2008 skal se sådan her ud ? der drypper vand fra for tiden når den er helt "spændt op"
Kan det have noget at sige at den ikke er blevet rigtig varm i en lang periode pga. en termostat der havde sat sig og så nu her rigtig bliver varm igen ?
Jeg tror ikke forrige ejer har skiftet anode nogensinde. Vi bor dog i midtjylland med blødt vand.

Hej Thomas,

...og det er ligegyldigt om de sidder i fremløb eller retur, bare de begge sidder samme sted, for ellers er det ikke parallelt  ;)

Jeg er ikke lige med på hvad du mener med "en af dem der sidder ved gulvvarmen" men det skal være en ventil der kan åbne/lukke ved hjælp af et elektrisk signal.

Om du styrer ventilen med en udgang fra styringen og en temperaturføler tilkoblet styringen, eller en ON/OFF termostat der sidder i VVB'en er egentligt ligegyldigt, men den første løsning giver også mulighed for at hæve kedeltemperaturen under "VVB-boost", det gør den sidste ikke.

Hilsen
Michael

Offline J-B

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-0
« Svar #7 Dato: Feb 28, 2016, 02:18 »
Jeg er meget grøn på vvs området så jeg skære helst tingene ud i pap for min egen skyld :)

Jeg mente om den type termostatventil der styrer fremløbstemperaturen i gulvvarmekredsen vil fungere på VVB i parallel  (se billedet oppe i tråden)

Om du styrer ventilen med en udgang fra styringen  Min scotte er en 4.99 så den kan jeg vist ikke styrer så meget fra eller hvad ?

Er det meningen at min VVB som er fra 2008 skal se sådan her ud ? der drypper vand fra for tiden når den er helt "spændt op"
Kan det have noget at sige at den ikke er blevet rigtig varm i en lang periode pga. en termostat der havde sat sig og så nu her rigtig bliver varm igen ?
Jeg tror ikke forrige ejer har skiftet anode nogensinde. Vi bor dog i midtjylland med blødt vand.

Hej Thomas,

Hilsen
Michael

Din VVB ser ikke særlig sund ud længere :-\
Det kan være kondensvand der er skyld i at den er så rustet i bunden, men det ser desværre ud til være tæring af VVB.
Er VVB og anode jordforbundet? husker på at de skal være det for at anoden virker og VVB SKAL være det under alle omstændigheder, ellers kan i risikere at komme i stødet O0
Det ser ud til at det drypper ud af følerlommen, så det er nok kun en spørgsmål om tid før det giver meget vand, er anoden aldrig skiftet så er det nok ikke helt galt med levetiden.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #8 Dato: Feb 28, 2016, 08:09 »
Hej Thomas,

Sorry, det er mig der ikke husker så godt  ;)
...du havde jo skrevet i det første indlæg at du havde en v4.99, så styring af VVB fra den er udelukket  ;)

Ja, du kan godt bruge sådan en termostatventil som den der styrer fremløbstemperaturen til gulvvarmen, men det vil ikke være det bedste når det er en "boost-funktion" vi leder efter, og du vil få et problem med at finde et sted til fjernføleren.

Du kan derimod bruge en 2-vejs motorventil som den du finder næsten nederst her (2DN20HF)
http://m.hedestoker.dk/pillefyr-scotte_pillefyr_og_blackstar_kedel_-scotte_og_woody_tilbehoer.html
Den kan så monteres til termostaten i VVB'en, så den åbner når termostaten ellers ville tænde for el-patronen.

Nej, det er ikke meningen at din VVB skal se sådan ud.
Der drypper vand ud af bundflangen og det skyldes sikkert en defekt bundpakning, og måske en manglende eller dårligt fungerende sikkerhedsventil.
Når vand varmes op udvider det sig og hvis det ikke har en sikkerhedsventil at slippe af med det "overskydende" vand igennem, ja så kan det trykke en pakning ud.
Det kan dog også skyldes at pakningen bare er "træt".

Køb en ny pakning, tøm VVB'en og afmonter bundflangen.
Så kan du både få skiftet pakningen og konstatere hvordan VVB'en har det indeni  ;)

Hilsen
Michael

Hej Thomas,

Hilsen
Michael

« Senest Redigeret: Feb 28, 2016, 08:10 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Mahognys

• Øvet
  • **
« Svar #9 Dato: Feb 28, 2016, 08:27 »
Hej Michael,

Jeg er meget taknemmelig for at folk gider bruge deres tid på at hjælpe mig, desværre har jeg ingen viden på dette område til at kvittere med. Medmindre der er EDB problermer så skal jeg nok hjælpe   :)

Ang termostatventilen så tænkte jeg at jeg bare puttede føleren op i følerlommen på VVB, men er der en grundlæggende forskel på en motor ventil og termostatventil ifth. mit behov og det du kalder "boost-funktion" ?

Det er svært at se hvor vandet kommer fra. om det er oppe fra kedlens sider eller bunden. Men fremløbsreøret er helt rustent og det burde det vel ikke være ?

Der sidder en sikkerhedsventil i bunden af VVB på tilgangsrøret, kan jeg på nogen måde teste om den virker ?

Hej Thomas,

...du havde jo skrevet i det første indlæg at du havde en v4.99, så styring af VVB fra den er udelukket  ;)

Ja, du kan godt bruge sådan en termostatventil som den der styrer fremløbstemperaturen til gulvvarmen, men det vil ikke være det bedste når det er en "boost-funktion" vi leder efter, og du vil få et problem med at finde et sted til fjernføleren.

Du kan derimod bruge en 2-vejs motorventil som den du finder næsten nederst her (2DN20HF)
http://m.hedestoker.dk/pillefyr-scotte_pillefyr_og_blackstar_kedel_-scotte_og_woody_tilbehoer.html
Den kan så monteres til termostaten i VVB'en, så den åbner når termostaten ellers ville tænde for el-patronen.

Der drypper vand ud af bundflangen og det skyldes sikkert en defekt bundpakning, og måske en manglende eller dårligt fungerende sikkerhedsventil.
Når vand varmes op udvider det sig og hvis det ikke har en sikkerhedsventil at slippe af med det "overskydende" vand igennem, ja så kan det trykke en pakning ud.

Så kan du både få skiftet pakningen og konstatere hvordan VVB'en har det indeni  ;)

Hilsen
Michael

« Senest Redigeret: Feb 28, 2016, 09:07 af Mahognys »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #10 Dato: Feb 28, 2016, 09:45 »
Hej Thomas,

En termostatventil åbner/lukker alt efter temperaturen.
Hvis den f.eks. er indstillet til at holde 25oC, vil den begynde at lukke op når temperaturen er under de 25oC, sådan at den f.eks. er 5% åben ved 0,5oC under, 10% åben ved 1oC under, 25% ved 2oC under osv.
Tallene er bare tænkte eksempler, for at forklare at den åbner analogt med fejlen (temperaturforskellen mellem ønsket og aktuel temperatur).

2-vejs motorventilen er en ON/OFF ventil som enten er 100% åben eller 100% lukket (0 % åben  ;) ), afhængig af om man sætter signal til den eller ej.
Den vil altså enten sende alt det centralvarmevand igennem VVB'en den kan eller lukke helt for det, ligesom el-patronen i din VVB, som enten er tændt eller slukket.

Forskellen mellem de to ventiltyper er altså om der lukkes stille og roligt op/i afhængig af hvor meget temperaturen er under det ønskede, eller om der bare køres fuldt drøn eller intet afhængig af om temperaturen er over eller under det ønskede.

Ved at sætte de to ventiler parallelt, vil termostatventilen klare den stille og rolige regulering som er tilstrækkelig ved almindelig drift, mens 2-vejs ventilen vil give fuldt drøn på opvarmningen når/hvis tøserne forsøger at tømme VVB'en  ;)
Man kunne f.eks. indstille termostatventilen til at holde VVB'en på 58oC, og så indstille termostaten i VVB'en til at tænde hvis temperaturen kommer under 53oC.
Hvis man så monterer en skiftekontakt på ledningen fra termostaten, kan man vælge om "signalet" skal gå til 2-vejs ventilen eller til el-patronen.
Nogle VVB'ere har faktisk denne skiftefunktion indbygget.

Den termostatventil du har på VVB'en i dag er det der kaldes en "retur-termostatventil", fordi den reelt regulerer efter temperaturen på returvandet.
Den indstilles f.eks. så den lukker helt ved 50oC, og derved sikrer den at centralvarmevandet ikke lukkes ud af VVB'en før det er afkølet til den temperatur.
Jo længere temperaturen i returen er under det indstillede, jo mere åbner den.
Det er en simpel og billig metode til at regulere en VVB, ikke lige så god som en termostatventil med fjernføler monteret direkte i VVB'en, men brugbar.

Det med at dit fremløbsrør under VVB'en er rustent er selvfølgelig ikke OK, men som du selv skriver er det svært at se hvor vandet kommer fra.
Vand har det med at finde den letteste vej at løbe, men vi har tyngdeloven til at hjælpe os  ;)
...det er nemlig sjældent at vand løber opad  ;)
Derfor kan man som regel spore utætheden ved at følge "rustsporet" opad, selv om man dog skal huske på at vanddamp godt kan give rustangreb ovenover utætheden.

Når jeg ser på billederne af din VVB, er de tydeligste spor af rustangreb på selve bundflangen og det siger mig at man nok skal lede omkring den.
Den største potentielle kilde til utærheder omkring bundflangen er trods alt pakningen, og da den er både billig og let at skifte ville jeg starte der  ;)

Ja, du skal kunne prøve sikkerhedsventilen  ;)
Typisk sidder der en blå plastic hætte over selve udløser-mekanisnem som man fjerner.
Så kan man trykke/trække i ventilarmen og så skal der gerne komme vand ud af ventilen.

Hilsen
Michael

Hej Michael,

Jeg er meget taknemmelig for at folk gider bruge deres tid på at hjælpe mig, desværre har jeg ingen viden på dette område til at kvittere med. Medmindre der er EDB problermer så skal jeg nok hjælpe   :)

Ang termostatventilen så tænkte jeg at jeg bare puttede føleren op i følerlommen på VVB, men er der en grundlæggende forskel på en motor ventil og termostatventil ifth. mit behov og det du kalder "boost-funktion" ?

Det er svært at se hvor vandet kommer fra. om det er oppe fra kedlens sider eller bunden. Men fremløbsreøret er helt rustent og det burde det vel ikke være ?

Der sidder en sikkerhedsventil i bunden af VVB på tilgangsrøret, kan jeg på nogen måde teste om den virker ?

Hej Thomas,

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Feb 28, 2016, 09:52 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk