Forfatter Emne: Keddeltemperatur falder 20 grader når VVB er færdig  (Læst 10911 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Keddeltemperatur falder 20 grader når VVB er færdig
« Svar #15 Dato: Mar 14, 2016, 06:48 »
Gulvvarme sender konstant en meget lav temperatur retur til fyret, så det løser ikke noget.

Men en Bypass til 3 vejsen som Mhes har skrevet om, som kan bestemme om du skal køre 2 eller 3 vejs må være løsningen. Den skal jeg selv have lavet, da jeg ikke vil undvære 3 vejs, til sommerdrift.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Keddeltemperatur falder 20 grader når VVB er færdig
« Svar #16 Dato: Mar 14, 2016, 14:47 »
Hej Joachim,

Nu er det vel næppe NBE der har solgt dig hverken 3-vejs ventil til VVB eller vejrkompenserings ventil, men en VVS'er  ;)
NBE sælger ikke til forbrugere men til grossister / VVS'ere.
NBE laver kurser for VVS'ere i deres fyr, og når man har modtaget uddannelsen forventes det vel at man er i stand til at lave et korrekt setup og indregulere det  ;)

At NBE's vejledning ikke omfatter emner som ligger under almindelig varmeinstallations forståelse er vel helt OK, når det forudsættes at installationen foretages af fagfolk  ;)

Jeg forstår godt din utilfredshed med dit setup og at du er utilfreds med at det ikke virker optimalt, men den utilfredshed må du rette til din VVS'er.
Han skulle have sat sig ind i tingene før han begav sig ud i installationen  ;)

Det jeg har ændret i din styring og rådgivet dig omkring er ikke raketvidenskab, men burde være almindelig viden/erfaring for en professionel VVS'er  ;)

Hilsen
Michael

Hej

Endelig kom der styr på skidtet - tak for det :). Det man kunne ønske sig var at der var styr på dette fra den dag min 3 vejs ventil blev monteret. Men min VVS vidste absolut intet om den, eller min vejrkompensering. Så jeg har været på herrens mark i 4 uger.

Så til jer fra NBE: Dokumentationen på hvordan 3-vejs ventil og vejrkompensering skal sættes op og indjusteret er mildt sagt mangelfuld. Man får lige at vide hvordan ledningerne skal sidde skrues i, men ellers er resten op til fri fantasi. Min vejrkompensering havde efter opstart et P-led på 1,0 og derfor havde jeg ikke forestillet mig at den skulle helt ned på 0,1. Samtidig mangler jeg info om problemet med et stort hus som sluger meget varme - som jeg læser det skal I jo ikke sælge en 3-vejs ventil sådan et sted.

Nå, men jeg kan jo overveje bypass modellen. Jeg er ved at renovere huset og skifter store arealer om til gulvvarme, det vil måske løses problemet? Jeg tænker at varmen i retur røret ikke vil falde så drastisk som du gør idag.

Mvh. Joachim
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html