Forfatter Emne: Biolageret´s træpiller  (Læst 9748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Biolageret´s træpiller
« Dato: Mar 06, 2009, 10:40 »
Hej alle,
Nogen her inde der bruger træpiller fra Biolageret.dk ? og hvilke erfaringer har i med dem ?

Jeg har for et par måneder siden fået 2 paller leveret i sække, og jeg syntes der er meget støv og smuld i sækkene desuden kommer der så meget slagger i brændehovedet at det er nødvendigt at rense den hver dag :-( min brænder er en Baxi eurofire.
Jeg har aldrig før haft så ringe træpiller som dem jeg har købt der fra, Har boet i Sverige hvor vi har en PX21 brænder som varmer et hus op på 426M2 og her har jeg heller aldrig haft problemer, det virker som om de træpiller man får i Sverige er af væsneligt bedre kvallitet end her hjemme.
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Biolageret´s træpiller
« Svar #1 Dato: Mar 10, 2009, 09:25 »
Sikke aktiv det her forum er  :'(
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Neonus

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Biolageret´s træpiller
« Svar #2 Dato: Mar 10, 2009, 16:30 »
Jeg skal da med glæde svare. Ikke fordi jeg har prøvet de omtalte piller, men for at bevise at der da sker noget herinde.

Jeg kan så tilføje at jeg oprindeligt startede op med Barlinek piler. De brændte rigtigt godt, men jeg var lidt irriteret over den store mængde støv jeg fik i hele rummet når jeg fyldte magasinet op.

Derfor har jeg nu prøvet nogle andre, som hedder lava pellets. Efter jeg skiftede til disse røg mit forbrug i vejret - det samme gjorde mængden af aske. Med Barlinek skulle jeg kun tømme aske ca  1 gang i måneden. Med Lava pellets skal der tømmes 1 gang i ugen. Kedlen skal også rengøres væsentligt oftere da de simpelthen afsætter mere skidt i kamrene.

Derfor har jeg nu fået min sending lavapellets byttet med Barlinek. Det er som om barlinek er væsentligt hårdere træ i modsætning til lavapellets. Lavapellets er lyse (nåletræ?) hvorimod barlinek er mørke (hårdttræ?)

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Biolageret´s træpiller
« Svar #3 Dato: Mar 10, 2009, 20:18 »
Hej Neonus,

Takker for dit svar.
Mit fyringsanlæg er ny, men har dog fået kørt det rimlig godt ind men når der på bare 1 dag kommer så stor klump slagger (kan lige komme ud) så køre anlæget jo ikke optimal ret længe efter rensning, og det kan efter min bedste overbevisning kun være pillerne den er gal med, de skriver ellers at der er certifikat på deres piller og garanti for at de ikke indeholder fremmed stoffer (gummi, plastik o.s.v.) men et certifikat udfærdigt i et eller andet østland giver jeg nu ikke meget for, har skrevet til biolageret 2 gange men de svare ikke, så service er der ikke meget af.
Jeg har nu fået 2 paller hjem fra noget der hedder Dongsted håber de viser sig at være bedre, her er de data de opgiver på siden.
Øvre brændværdi: ca. 4670 Kcal/kg
Vandindhold: Kun 4-7%
Askeindhold: Kun 0,2-0,5 %
Diameter: 8 mm
DIN+ standard
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Neonus

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Biolageret´s træpiller
« Svar #4 Dato: Mar 11, 2009, 07:57 »
Hej igen.

At der kommer en stor klump efter allerede 1 døgn er selvfølgelig irriterende.

Men måske det kan justeres væk? Jeg havde lidt problemer da jeg skiftede fra 1 fabrikat til et andet. Det gav en kæmpe askekage fordi bålet blev for varmt. Det hjalp at reducere mætningerne. Måske du kunne prøve det samme? For lave mætninger kan også give askekage - så der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem. Måske kidt kraftigere renseblæs med kortere interval også kanhjælpe?

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Biolageret´s træpiller
« Svar #5 Dato: Mar 11, 2009, 08:05 »
Min brænder er en Eurofire og den renseblæser efter hver stop, har som sagt boet i Sverige og kørt med flere fabrikater af piller og der har jeg aldrig haft et lignende problem med askekage i brændehovedet, har justeret lidt på min brænder men intet har hjulpet, det virker som om at palle nr. 2 er befængt med et eller andet.
Jeg har justeret brænderen så den lige precis ikke ryger fra skorstenen og asken er mørke grå og flammen ser fin ud så jeg skulle mene den er justeret rimlig godt ind.
Men glæder mig nu til at komme igang med de piller fra Dongsted, håber de køre bedre  ;D

 
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller