Forfatter Emne: Bent´s fyrrum  (Læst 19680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bent H Poulsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Bent´s fyrrum
« Dato: Mar 15, 2009, 15:08 »
Hermed mit bidrag til denne sjove konkurrence om det flotteste fyrrum. Jeg ved, efter at have set billederne hos de andre deltagerer at jeg måske ikke kommer i betragning af det flotteste fyrrum, men måske det mest praktiske.
Fyrrummet er indrettet i udhuset, som også fungerer som vaskerum, hvor der også tørres tøj fra dag til dag.
Stokeranlægget er en dorkedel 16 kw og stokeren 16 kw scotte, leveret fra vvs grossisten. Anlægget er kombineret med gaskedel fra bosch til sommerbrug, hvor varmeforbruget jo næsten kun er varmt vand.
Anlægget er lavet sådan at hvis pillefyret skulle svigte, hvilket kun er sket en gang på 3 år, så starter gaskedlen automatisk. Gaskedlen bliver ikke opvarmet af pillefyret og pillefyret bliver heller ikke opvarmet af gasfyret, da der er insat ventiler som automatisk kobler om til pillefyring eller gasfyring. Mht varmt vand har gasfyret indbygget varmtvands prioritering, hvor styringen er en del af gasfyret som ikke kan skilles ad. Varmvandsbeholderen er placeret nede i kælderen hvor den sidder tæt på aftapningssteder, så der ikke spildes for meget vand inden det bliver varmt i hanen. Når der fyres med træpiller opvarmes varmtvandsbeholderen kun to gange i døgnet af ca 3 timer hvor forbruget af varmt vand er størst.
Ovenover kedlen har jeg monteret en udsugning, der anvendes når fyret skal renses. Den kobles til støvsugeren som står bag kedlen, så evt støv ikke hvivles ud  i rummet, og snavser vasketøjet til. Endvidere er der lavet en interval styring som bruges efterår og forår, hvor der ikke er brug for varme i dagtimerne, men hvor det er rart at gulvet i badeværelset er lun om morgenen og stuen er lun om aftenen.