Ok, vi skal lige have et par ting på plads....
Temperaturen som kedlen skal holde (ønsket kedeltemperatur) bruges når fyret laver varme til huset (= ikke laver varmt vand).
Temperaturen som kedlen skal holde når der laves varmt vand bliver i denne periode "ønsket VVB temperatur" + "kedel tillæg under VVB-drift".
At kedlen kommer højt op i temperatur efter VVB-drift, skyldes at der ikker er noget til at aftage eftervarmen, og er ikke et problem for hverken fyr eller installation.
Dine PEX-rør, fittings osv.
skal kunne tåle denne temperatur, ellers er installationen ikke i orden.
Derfor skal du sætte ønsket kedeltemperatur til noget omkring 70
oC, så du kan få din røggastemperatur høj nok og sikre en tilstrækkelig returtemperatur til kedlen.
Løsningen af "overtemperaturen" efter VVB-drift kan håndteres på flere måder, men jeg ville foreslå:
- Indstil "tillæg ved VVB-drift" til noget omkring 10-15
oC
- Indstil "ønsket VVB-temperatur til 55-57
oC
- Indstil "forbliv i VVB drift" til 10-15 minutter.
Det sidste gør at fyret kører efter "ønsket kedeltemperatur" straks efter at VVB-drift er slut, men 3-vejs ventilen bliver stående i stilling "opvarm VVB" i den indstillede tid eller indtil kedeltemperaturen er nede på "ønsket VVB-temperatur", hvad der kommer først.
Din beskrivelse af drift med opvarmning af hus og VVB-drift, lyder til at du har en 3-vejs ventil der omskifter mellem husopvarmning og VVB-opvarmning, er det korrekt ?
Som CBS skriver kan du få vejrkompenseringen til at stoppe fyret (tillade 0% drift) hvis
udetemperaturen kommer over en indstillet temperatur, men det vil ikke fungere hvis man "snyder" og bruger en indetemperatur føler i stedet.
Den rigtige løsning er, som du selv er inde på, at bruge et signal der fortæller at der er behov for varme til mindst én varmekilde, og her er et signal fra Danfoss Living en rigtig god mulighed.
Hilsen
Michael
Hej Michael
Grunden til jeg kører 55 grader på fremløb et er at jeg kan få 82 grader når vvb er færdig kørt og huset ikke kalder på varme , anlægget er pex og klemrør så tør ikke gå Højer op når fyret lige smider fremløbet så højt op. RTB skriver at shunten skal stå på 55 derfor har jeg sat den på 55.
Nu har jeg kun været på piller i 14 dage så det er en ny verden for mig , syntes bare jeg har set at vejrkompersering har sat en ønske temp . Tænker så at kedlen vil få unødige opstarter, og så kommer onkel Joakim op så tænkte et signal fra danfoss one styringen til fyret må være vejen . Kan jo tage fejl er sket før , så jo dejligt med et forum som her :-)