Forfatter Emne: hjælp til billeder af salamander indvendig.  (Læst 10062 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alex skanderup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
hjælp til billeder af salamander indvendig.
« Dato: Jul 23, 2016, 20:53 »
hej jeg har købt en salamander kedel og da vi lagde den på trailer faldt 2 plader af indvendig, en med 2 buede pinde på og en der er lidt buet i det og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor de skal sidde mangler billeder  :)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: hjælp til billeder af salamander indvendig.
« Svar #1 Dato: Jul 23, 2016, 21:37 »
Det mest sandsynlige er at det er to "hjemmegjorte" røggas tvangsplader, eller røgvendeplader som de også kaldes, som skal tvinge røggassen bagud og op i kedlen før den løber fremad og ud i røgkanalerne.

De hænger typisk under røgkanalerne i toppen af kedlen med et par bøjede pinde ind i selve røgkanalerne.
Pladerne skal hænge under røgkanalerne og trækkes helt frem til forkanten af kedlen, hvorved de tvinger røggassen til at være i kontakt med så stor en del af kedelfladen som muligt, og derved afgive så meget varme som muligt.

Noget helt andet er hvad du vil med salamanderkedlen...
...den kan ikke godkendes efter de gældende regler, hverken som kedel til træpillebrænder eller som fastbrændselskedel, og må altså ikke installeres i et varmeanlæg.

Hilsen
Michael



hej jeg har købt en salamander kedel og da vi lagde den på trailer faldt 2 plader af indvendig, en med 2 buede pinde på og en der er lidt buet i det og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor de skal sidde mangler billeder  :)
« Senest Redigeret: Jul 23, 2016, 21:46 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Alex skanderup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: hjælp til billeder af salamander indvendig.
« Svar #2 Dato: Jul 23, 2016, 21:54 »
hej de ligner ikke hjemmegjorte plader kan prøve og tage billeder i morgen, men ikke at det ikke kan være røg vendere:-)

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: hjælp til billeder af salamander indvendig.
« Svar #3 Dato: Jul 24, 2016, 09:51 »
Jeg hælder også til Michaels teori, Salamanderen har ingen løse plader indeni.

Lad os da endelig høre hvad du vil bruge kedlen til  :)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: hjælp til billeder af salamander indvendig.
« Svar #4 Dato: Jul 24, 2016, 10:30 »
Nok må de gamle brændefyr/ovne ikke geninstalleres i et varmeanlæg. Men er der nogen der konkret ved om de må anvendes til f.eks. drivhusopvarming, som rygeovne o.lign. ?

Ps.
Indrømmet, vi har selv en gl. kakkelovn i drivhuset og vil nødig undvære den specielt i vinterhalvåret. (jeg har ikke lyst til at spørge skorstensfejeren). :) 

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: hjælp til billeder af salamander indvendig.
« Svar #5 Dato: Jul 24, 2016, 13:10 »
Hej Frank,

Brændeovnsbekendtgørelsen omhandler fyringsanlæg og rumopvarmere med en nominel effekt på under 1MW, der anvendes til opvarmning.
Deraf følger at en brændeovn i drivhuset, der anvendes til at holde drivhuset varmt (frostfrit) er omfattet, hvis den er taget i brug efter 1. januar 2008.
I den sammenhæng betyder "taget i brug" hvornår du har fået brændeovnen (installationen) godkendt af skorstensfejeren, og jeps - det skal selvfølgelig tilmeldes og godkendes af skorstensfejeren.
Uden tilmelding er det reelt fuldstændig ligegyldigt om det kan godkendes eller ej, for det er ulovligt under alle omstændigheder  ;)

En rygeovn eller grill anvendes ikke til opvarmning, men til tilberedning af fødevarer.

Hilsen
Michael

Nok må de gamle brændefyr/ovne ikke geninstalleres i et varmeanlæg. Men er der nogen der konkret ved om de må anvendes til f.eks. drivhusopvarming, som rygeovne o.lign. ?

Ps.
Indrømmet, vi har selv en gl. kakkelovn i drivhuset og vil nødig undvære den specielt i vinterhalvåret. (jeg har ikke lyst til at spørge skorstensfejeren). :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: hjælp til billeder af salamander indvendig.
« Svar #6 Dato: Jul 24, 2016, 15:59 »
Mange tak for svaret. Ja så kan jeg regne ud jeg jeg nok hellere må gå stille med dørene og måske endda være lidt mere flittig med at koge vand på kakkelovnen til urtete om vinteren.  :)