Hej alle
Jeg har holdt for meget ferie i forhold til at få renset fyret her over sommeren, så den har kun prut-fyret lidt for at lave varmt vand.
Nu kan jeg se i næsten hele fyret at der er et dejligt lag af glassod

Jeg kan egentligt ikke forstå hvorfor, jeg har ikke justeret på noget (hvad jeg kan huske) over sommeren og jeg bruger samme pillemærke (german pellets) mv.
Der er shunt på, mener den hedder danfoss TVM eller noget ala den stil, så fyret skulle gerne have en mere eller mindre konstant 55 grader retur under drift.
Jeg laver afvejning for hver gang jeg fylder siloen op og typisk ændre jeg måske med ca. 10-20g på mængden der ligger i området ca 2000.
Jeg har isoleret røgrøret men skorstenen er ikke isokern eller noget der ligner, der har stået en gammel salamander kedel og et oliefyr på før og engang har der vidst
været koblet et halmfyr på samme skorsten. Så ja, jeg ved godt at man burde smide en kerne i men det kommer der nok ikke lige foreløbig.
Men kan selve skorstenen være nok til at lave glassod i hele fyret?
I dag har jeg lige skruet lidt op for blæser på de tre niveauer, da jeg måske syntes flammen var lidt for blød.
Asken herfra er en grå/sort prikket blanding og ser meget ens/jævn ud - der er ingen klumper eller andet.
Jeg har lagt mærke til at lux måleren svinger rundt som en abe i bur, kan dette være nok til at ødelægge forbrændingen ?
Hvor vigtigt er det for mig at få banket alt det glassod af nu?
Dbh
Tommy
Fyret er online på:
http://www.stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=tombech