Forfatter Emne: Hestemøg i stokeren  (Læst 10055 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hestengen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Hestemøg i stokeren
« Dato: Okt 13, 2016, 16:46 »
Ak ja den gamle historie med hestemøget igen..

Vi har uanede mængder af hestemøg til rådighed og da hestene står på spåner og en del af disse ofte kommer med når der muges, burde det jo være et plus.
Tanken om at vi kører møg væk hvert år for 25.000 kr. samtidig med at vi fyre for 25.000 kr. i piller, ja så bliver man squ lidt bitter. :)
Har leget med tanken om at få det tørret men det lader sig ikke lige sådan løse, har dog et par ideer.

Udfordringen er som sagt at få det tørret, men hvad siger de kloge hoveder herinde til blot at lave en 50/50 af møg og piller og så i stokeren med det uden at tørre det først, så kunne man jo spare lidt.
Det er en KSM´er med 1m² silo der skal klare opgaven.

Og ja ved godt man ikke må uden at betale afgift. :)

Mvh Lasse 

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Hestemøg i stokeren
« Svar #1 Dato: Okt 13, 2016, 17:37 »
Ja når vi kunne lufttørre og fyrer med kokasser i gamle dage og Masaierne stadigvæk anvender teknikken, må det sørme også kunne lade sig gøre idag og fyre med "affald"  ^-^

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Hestemøg i stokeren
« Svar #2 Dato: Okt 13, 2016, 20:31 »
Hej
Min første tanke er asken, halm giver kæmpe mængder af aske, så der skal være god plads i stokeren. Alle der har fyret med halm, ved også at det stinker som bare pokker, er det også tilfældet selvom der er iblandet træpiller, vil jeg anbefale dig en rigtig høj skorsten.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 120
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Hestemøg i stokeren
« Svar #3 Dato: Okt 13, 2016, 22:42 »
tja man må vist ikke i Danmark,men Svenskerne gør vist noget i det ;)

Offline Hestengen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hestemøg i stokeren
« Svar #4 Dato: Okt 13, 2016, 23:15 »
Frank: Ja lige præcis, glæder mig til at komme videre med en tørrings-tromle til næste år.

Ole: Ja tak vi fyrede med halm da jeg var knægt og der var MEGET aske, men tror hestemøg giver mindre aske end halm. Ellers må jeg rense ud ofte.

Thy: Ja og ligeså i Norge, England og Tyskland mener jeg. Det ville give så god mening at bruge det til opvarmning i stedet for at sprede det ud på marken. Vi kan næsten ikke få nogle landmænd til at aftage det da gødningsværdien er ringe ift fx komøg og gylle.

Men tror jeg prøver en 50/50 blanding på lørdag og så ser hvad den siger til det. :)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hestemøg i stokeren
« Svar #5 Dato: Okt 14, 2016, 12:32 »
Der er ingen afgift på piller så! hvorfor dog ikke.

Jeg mener at vores tidligere TwinHeat klarede flis med en fugtighed på 30%, men 30% er ikke ret meget fugt, du kan checke det med en billig fugtmåler. Er det meget vådere giver det en del udfordringer, det er svært at styre forbrændingen og det giver nemt glassod,og et fyrrumsgulv tilsnasket i sort fedtet vand  >:( . Det er bestemt heller ikke sikkert at det forbedrer naboskabet, hvis der står røg og partikler på naboens tørrestativ.

Flis (både grov våd, og fin tør), kirsebærsten, raps-afrens. Der blev sku eksperimenteret, men alt bøvlet og ødelæggelserne bragte mig altid hurtigt tilbage til pillerne igen, med ordene "nu er det fandme også slut" Lige indtil en sagde "nu skal du lige høre hvad jeg har fået fat i" Man bliver kun ældre og ældre, åbenbart aldrig klogere  ;D

Der er kun én vej frem... prøv det  :)

NB. Pas på med at blande fugtigt brændsel med piller, de svulmer voldsomt op, bare de hører ordet fugt.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hestengen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hestemøg i stokeren
« Svar #6 Dato: Okt 14, 2016, 22:40 »
Tak for input Kenneth. Jeg skal holde øje med det og se hvad der sker, giver den ikke ret meget hvis nu det ikke spiller.

Ja du er helt ret i at med piller vil det fungere 100% og ikke noget bøvl, kunne bare være fedt at få brugt noget møg i stedet for.

Jeg smider lige et par billeder ind i morgen. :)

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Hestemøg i stokeren
« Svar #7 Dato: Okt 14, 2016, 23:36 »
Man kunne jo også afgasse møget (metangas) til biogas, hvorefter møget kunne komposteres og anvendes som gødning i nyttehaver eller til championdyrkning.  ;)