Forfatter Emne: DAmm!! - nogen ideer??  (Læst 6673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nr65dk

  • Gæst
DAmm!! - nogen ideer??
« Dato: Okt 22, 2016, 20:33 »
Da jeg i foråret installerede vores nye RTB 10KW til erstatning for en Klimortz pilleknuser, "glemte" jeg at sætte en kontraventil i, men det kørte jo fint. Blev så enig med mig selv om at der skulle en kontraventil i, det blev så i dag, vand af kedel, skille rør, indsætte, pakke og samle - - - ingen varme i huset, tjekke at ventil vender rigtigt "tjek", skille ad kontrollere at kontraventil faktisk virker "tjek" - pakke og samle - -  ingen varme i huset -- udlufte - udlufte - og mere udlufte

Fyret står i anden bygning rør ført under jorden, og ved udluftning, har jeg har en afblændet rørende åbnet til der kom varmt vand, og bortset fra at pille et 30 cm rørstykke uf og erstatte det med en kontraventil og 2 nippel rør  er der jo ligesom ikke ændret noget, og Alfa pumpen vender rigtigt ;-)

nogen ideer ? ? ? ?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: DAmm!! - nogen ideer??
« Svar #1 Dato: Okt 22, 2016, 21:02 »
Hmm, typen af kontraventil kan være årsagen.
Afhængig af typen af kontraventil kan der kræves er større eller mindre tryk (trykforskel) for at åbne den.
Hvis du har et langt rørtræk kan trykket (trykforskellen over kontraventilen) vær for lille til at åbne den, specielt hvis det er en model med en fjeder der lukker den.

Hvad er årsagen til at du vil have en kontraventil i ?
...og hvor sidder den ?

Hilsen
Michael

Da jeg i foråret installerede vores nye RTB 10KW til erstatning for en Klimortz pilleknuser, "glemte" jeg at sætte en kontraventil i, men det kørte jo fint. Blev så enig med mig selv om at der skulle en kontraventil i, det blev så i dag, vand af kedel, skille rør, indsætte, pakke og samle - - - ingen varme i huset, tjekke at ventil vender rigtigt "tjek", skille ad kontrollere at kontraventil faktisk virker "tjek" - pakke og samle - -  ingen varme i huset -- udlufte - udlufte - og mere udlufte

Fyret står i anden bygning rør ført under jorden, og ved udluftning, har jeg har en afblændet rørende åbnet til der kom varmt vand, og bortset fra at pille et 30 cm rørstykke uf og erstatte det med en kontraventil og 2 nippel rør  er der jo ligesom ikke ændret noget, og Alfa pumpen vender rigtigt ;-)

nogen ideer ? ? ? ?
« Senest Redigeret: Okt 22, 2016, 21:03 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

nr65dk

  • Gæst
Sv: DAmm!! - nogen ideer??
« Svar #2 Dato: Okt 22, 2016, 21:26 »
Hmm - grunden er vel at, inden jeg skilte det ad som VVS'eren havde monteret for 20 år siden, sad der en kontraventil - så vel mest derfor

den sider lige på returen lidt før shunten


Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: DAmm!! - nogen ideer??
« Svar #3 Dato: Okt 22, 2016, 21:36 »
Ok, det lyder som om der ikke rigtig er nogen god grund til kontraventilen.
Ind imellem bruger man en kontraventil til at lave en lille modstand i rørsystemet, sådan at man kan sikre et vist flow i en bestemt retning, ellers er kontraventilef jo noget man bruger for at sikre mod flow i forkert retning.

Jeg kan ikke rigtigt se at nogle af disse grunde skulle gælde her, og hvis det har kørt uden problemer uden kontraventilen, så lad være med at montere den  ;)

Hilsen
Michael


Hmm - grunden er vel at, inden jeg skilte det ad som VVS'eren havde monteret for 20 år siden, sad der en kontraventil - så vel mest derfor

den sider lige på returen lidt før shunten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

nr65dk

  • Gæst
Sv: DAmm!! - nogen ideer??
« Svar #4 Dato: Okt 22, 2016, 21:48 »
Du har uden tvivl ret Michael, så tak for hjælpen!

Nu skal jeg så bare blive enig med mig selv -
  • Gå ud og pille den af nu og have varme i morgen
  • Gå i seng og have det lidt koldt  i morgen

Hmm - det kræver vist betænkningstid en bajers tid  ;-)



Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: DAmm!! - nogen ideer??
« Svar #5 Dato: Okt 22, 2016, 22:43 »
Tænk alt den tid og spekulation du kunne have sparet dig. Husk nu altid det gamle ordsprog: If it ain´t  broken, dont fix it.  ;)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

nr65dk

  • Gæst
Sv: DAmm!! - nogen ideer??
« Svar #6 Dato: Okt 23, 2016, 05:36 »
Nemlig Ole - men så blev jeg jo så lidt klogere, og med lidt held bliver jeg med tiden måske rigtig klog  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: DAmm!! - nogen ideer??
« Svar #7 Dato: Okt 23, 2016, 11:51 »
Nej det er jo ikke så ringe endda, man skal lære hele tiden.  :)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted