Forfatter Emne: Rtb, kører den uden problemer?  (Læst 8103 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aa99

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Rtb, kører den uden problemer?
« Dato: Nov 11, 2016, 08:00 »
Jeg overvejer om jeg skal købe en RTB 16 kw, kombineret med en almindelig 320 l. silo som man bruger til scotterne.

Har en ældre stoker i dag og bruger ca. 10 tons træpiller om året som jeg får pustet ind i silo.

Jeg fylder stokeren med en flexsnegl i dag og vil også fylde den nye 320 l silo med flexsneglen.

Kører Rtb uden problemer i dag?

Holder det stik at den kun skal rengøres halvårligt?

Hvor besværlig er indreguleringen og hvor ofte skal det gøres?

Hvilke sliddele skal skiftes jævnligt og hvad koster de?

Det tiltaler mig at RTB kræver lidt rengøring og pasning men holder den hvad de lover?
« Senest Redigeret: Nov 11, 2016, 08:10 af aa99 »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Rtb, kører den uden problemer.
« Svar #1 Dato: Nov 11, 2016, 08:10 »
Min lokale smed opsætter omkring 40 Scotte fyr om året, han har opsat en enkelt RTB da de var helt nye, det var det siger han, og sælger kun Scotte igen.. Det skal så tilføjes at han er af den gamle skole  ;D
Jeg tror bestemt at det er et godt produkt, men når man ikke kan se ilden, så syntes jeg ikke det er et gør det selv projekt, og da brænderen er helt magen til alle de andre NBE fyr, så tror jeg at jeg ville få problemer med mine piller, men igen.. det er mine løse overvejelser, og jeg har aldrig været ude at hjælpe en RTB ejer hvilket nok er logisk nok da alle heromkring har Scotte  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline aa99

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #2 Dato: Nov 11, 2016, 08:17 »
Tak for svaret  :) . Har sjovt nok hørt lidt af det samme fra min lokale smed.
Jeg ville bare godt slippe for de ugentlige rengøringer (ca 40 gange pr. år) som en scotte kræver.

Offline Aerobatic

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 115
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #3 Dato: Nov 11, 2016, 08:30 »
Tak for svaret  :) . Har sjovt nok hørt lidt af det samme fra min lokale smed.
Jeg ville bare godt slippe for de ugentlige rengøringer (ca 40 gange pr. år) som en scotte kræver.

En Scotte kræver ikke ugentlige rengøringer, har en 10kw og bruger 5 tons årligt, tømmer askeskuffe 3-4 gange og renser kedel 1-2 gange årligt.
« Senest Redigeret: Nov 11, 2016, 08:30 af Aerobatic »
/Ulrik

Blackstar BS1016 10kW
800l Akkutank

http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=aviator

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #4 Dato: Nov 11, 2016, 09:45 »
Jeg har væsentlig større forbrug og fyret klarer sig da fint 3-4 uger, jeg gør hyppigere kedlen rent men det er mest for sjov  ;D Jo oftere du gør kedlen rent jo bedre er virkningsgraden, men det er altså ikke ret meget. Situationen er jo bare den at det tager 5min at rense kedlen, mit fyr stopper alligevel for at kompressorrense herden, og jeg har de 5min til rådighed  ;D
Selv om jeg renser ofte, så bliver det nok ikke 20 gange om året, hele sommeren mens den kun laver varmt vand, er der altså intet at rense.

Hvis det er et problem, var det måske smart at tænke alternativt.. jordvarme eller luft til vand kan i dag næsten konkurrere økonomisk pr. kW, men der er dog en noget større investering, og den skal man afskrive 100% når energiprisen er ca. den samme. Hvis man har solceller kan det måske alligevel være en fordel med elektrisk varmeveksler, men man skal jo bruge alle informationer til beregningen.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #5 Dato: Nov 11, 2016, 10:08 »
Jeg overvejer om jeg skal købe en RTB 16 kw, kombineret med en almindelig 320 l. silo som man bruger til scotterne.

Har en ældre stoker i dag og bruger ca. 10 tons træpiller om året som jeg får pustet ind i silo.

Jeg fylder stokeren med en flexsnegl i dag og vil også fylde den nye 320 l silo med flexsneglen.

Kører Rtb uden problemer i dag?

Holder det stik at den kun skal rengøres halvårligt?

Hvor besværlig er indreguleringen og hvor ofte skal det gøres?

Hvilke sliddele skal skiftes jævnligt og hvad koster de?

Det tiltaler mig at RTB kræver lidt rengøring og pasning men holder den hvad de lover?

Hejsa,
Vil bare sige at RTB’en holder hvad den lover- indtil nu da!  ;D
Er selv helt ny bruger af pillefyr i det hel taget (havde et etkamrer brændefyr) og eftersom jeg ikke er interesseret i selv at ”pille” mere end højest nødvendigt med sådan en, har vi anskaffet os netop en RTB 16 Kw med en 320 kg silo.

Den køre faktisk på samme måde som oliefyr. Vi skal bare sørger for at den har piller i tanken.  ;)
 
Det hele blev leveret og justeret af en autoriseret VVS det også, sjovt nok, er af det gamle skole  :) og mest har installeret og serviceret  Black Star kedler, hvilket han  i første omgang også anbefalede til os. Men da jeg var interesseret i en kedel der klarer sige selv bogstaveligt talt, indrømmede han at RTB’en var løsningen – og det er hvad vi har fået.

Installation blev sat i drift midt i september – kørte først efter ur og nu fra start november på fuld drift. Nu har den brændt ca. 600 kg piller – men der er næsten ikke æske i skuffen – så påstanden om at tømme skuffe første efter 1-2000 kg piller holder. Vi bruge de gode svenske 8 mm piller fra Söder – anbefalet af smeden. ;D

Jeg kan bare sige at det er en REN fornøjelse med RTB - den passer sig selv, er smuk at se på, det er rent omkring den (ingen støv eller aske) og den støjer meget mindre end oliefyr. ;D (Vi  har den  kælderen)

Kan virkeligt anbefales – især til dem, der kan og  vil bruge deres tid og evner på andet en at passe en energikilde! O0

Mvh, drb

Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #6 Dato: Nov 11, 2016, 13:53 »
Hvad er tanken mon bag ved det at man ikke kan åbne til kedlen.? I min optik virker det lige som lidt unaturligt og forkert at man ikke har mulighed for at se til ilden.  :)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #7 Dato: Nov 11, 2016, 14:12 »
Jeg gætter på at en af tankerne er en helt tæt kedel, så der ikke kan komme falsk luft der kan få ilt-sensoren til at måle forkert.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline herden

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #8 Dato: Nov 11, 2016, 15:43 »
Jeg mener at hvis du kan vente lidt med din investering.
Skulle du måske overveje den nye black star kedel der kommer Med selvrens og aske komprimering og nok til en noget anden pris. Helt præcist hvad for en pris ved jeg dog ikke. Men vil sige at min kedel 5 år gammel passat atmos 14 kw. Men med styring v10 /silo/brænder af mærket scotte.der overvejer jeg at skifte min kedel når den nye black star kedel kommer i handel
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #9 Dato: Nov 12, 2016, 07:01 »
Synes nu godt man kunne havde ofret et lille bette glug-hul, et koøje  ^-^

Tætte/utætte låger.! det handler vel kun om den rigtige kvalitet/lukketøj  :)

Hvad med  evt. røggaseksplosion i kedel, er det utænkelig i en RTB´er  modsat en Scotte, hvor låget jo ligger løst for at tage trykket går jeg ud fra.
« Senest Redigeret: Nov 12, 2016, 07:07 af Frank Chr. »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #10 Dato: Nov 12, 2016, 07:23 »
Jeg tror at trykket fint kan komme ud af røgafgangen, og der er jo også åbent af bagvejen mod blæseren, hvis det er så voldsomt at de to ikke er nok, så er der nok hverken kedel eller fyrrum tilbage :P

Der er mange andre kedler der er lukket, og hvor tilsyn af forbrændingen kræver åbning af forseglet låge.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Torrildvej2

  • Gæst
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #11 Dato: Nov 12, 2016, 09:00 »
Ud fra hvad min montør fortæller, og hvordan naboens RTB'er kører, er jeg helt sikker på, at skulle jeg sætte en ny op i dag, ville jeg helt sikkert vælge en RTB. Når først den er justeret ind, er ilt sensor og skakt føler dine øjn på flammen. Det ser for mig ud til at virke rigtigt godt.

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #12 Dato: Nov 12, 2016, 10:01 »
Halløjsa,

Jeg fulgte med i udviklingen af RTB og lurede billeder på NBE hjemmeside som de blev lagt op dengang før lanceringen.

Jeg mindes, at der har været forsøg med et lille koøje (lurehul til flammen), en kamerafunktion (så et billede af det) osv.. Men valget blev jo så indtilvidere røggasværdier og o2 procent :)

Kundesegmentet til RTB var, som jeg forstod det, tiltænkt de mindre udprægede GDS typer, hvorfor fyret i udstrakt grad er et lukket system, optimeret til automatisk drift uden for megen fiflen med indstilling udover et årligt anbefalet service fra montør (men forlænget garanti til følge)

Jeg har som sagt selv RTB og var da selv betænkelig ved den manglende mulighed for at se flammen, men omvendt findes der markant flere mærker pillefyr hvor dette er tilfældet end hvor flammen kan/skal besigtiges for regulering (en udokumenteret påstand vurderet ud fra eget syn på markedet for moderne pillefyr). Mit har nu kørt siden oktober 2014 (eller september, kan ikke helt huske det),  og uden nogen problemer med forbrændingen. Jeg har dog lige fået svar fra pille bruger omkring optimal o2 % efter skift af træpiller og fyret tøffer videre.

Jeg ville ikke være nervøs for at købe et RTB, tværtimod faktisk.. Mit RTB rummer markant flere funktioner end nogen bekendtes østrigske Hapero, og kører faktisk uden reparationer modsat deres (ud fra indkøbspris burde det være omvendt)

Hvis jeg stod og skulle skifte fyr indenfor de næste års tid, så ville jeg vente og se deres nye SCOTTE PLUS, som virker til at være en mellemting mellem scotte og RTB - med det bedste fra begge verdener.

Held og lykke med valget.. Men husk, ud og sparke fyr, også andre mærker så du kan sammenligne. 
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline aa99

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #13 Dato: Nov 12, 2016, 11:41 »
Tak for meget gode og kompetente svar  :) .

Min holdning er nu at jeg har det ok med at købe et RTB 16 kw.

Jeg synes dog også det lyder spændende med den nye Scotte plus, som åbenbart er på trapperne.

Så hvis mit gamle anlæg ikke bryder sammen inden kan det godt være jeg afventer og ser hvad dette fyr indeholder og så beslutter derudfra.

mvh.  Andreas

Offline cejstrup

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Rtb, kører den uden problemer?
« Svar #14 Dato: Nov 14, 2016, 11:05 »
Vi har haft vores RTB 16 kW i 2 år nu. Der har været 1 defekt relateret til fyret og det var motoren til den interne snegl der døde.
Det første år kørte vi med German Pellets og det gav en del problemer med aske og uforbrændte piller.

For et år siden skiftede vi til Olimp og det har så kørt uden problemer siden. Hver gang der er kørt et tons piller igennem checker jeg lige aske skuffe mm. Men det kan godt gøres meget sjældnere jeg kan bare godt lide at være grundig :)

kan varmt anbefales det er næsten som at have et oliefyr .Det kører så problemfrit vi næsten glemmer at fylde piller i beholderen :)