Forfatter Emne: Hus til leje = GAMMEL kombikedel!  (Læst 8463 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Minifyr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Hus til leje = GAMMEL kombikedel!
« Dato: Nov 13, 2016, 16:57 »
Hej allesammen!

Jeg står i den situation at jeg lige er flyttet i et hus til leje, hvori der er et GAMMELT HS TARM olie/brændefyr. Jeg vil gætte på det er det man kalder en kombi-kedel. Men ærlig talt ved jeg ikke noget om det og jeg kan umiddelbart ikke se modelnummer nogen steder. Jeg har altid været på fjernvarme, og skal nu pludselig til at lære det hele. Systemet står for at varme alt vandet til radiatorer og varmtvandsbeholderen.

Jeg fyrer kun med brænde, da olie bliver alt for dyrt.

Mine spørgsmål kommer så her!

Hvilken side skal luftspjældet stå til når der fyres med brænde? Står luftspjældet til højre så lukker jeg af for røgudgangen i toppen, står det til venstre er der fri udgang fra brændekammeret af. :)

Hvad skal vandtrykket stå på, på sådan et bæst? Lige nu siger den blot 1,5. Men 1,5 hvad? 

Der sidder på fyret en eller anden himstregims fra Danfoss... Jeg har ingen ide om hvad den er til, men jeg kan skrue på den, og der er skrevet på den, som om at det faktisk har en betydning hvad den står på ;-)

Og til sidst sidder der en metal-studs hvor der står varmere - Koldere ... Hvad i alverden er den til?

Jeg har vedhæftet en masse billeder, i håb om at der er nogle af jer kloge hoveder, der kan finde hoved og hale i det hele. De er uploaded på en anden hjemmeside, da de ellers var for store.

Det skal til sidst siges, at fyret virker, og jeg har pt, godt med varme på i huset, samt varmtvandsbeholderen sagtens kan holde varmen på vandet, og jeg kan få et varmt bad om morgenen. Men jeg syntes så samtidig at jeg fyrer HELE tiden. Og det kan ikke lade sig gøre at det klare sig over natten, så der er gløder næste morgen. Det er forfra hver gang (Skal det være sådan?)

Mange tak på forhånd - Hilsen en ung uerfaren mand, der virkelig godt kunne bruge noget hjælp!

Link til billeder https://postimg.org/gallery/1jupl23z6/
« Senest Redigeret: Nov 13, 2016, 18:32 af Minifyr »

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Hus til leje = GAMMEL kombikedel!
« Svar #1 Dato: Nov 13, 2016, 18:46 »
Ikke for at jage dig væk her fra, men chancerne for hjælp er nok større på

www.stokerpro.dk

Dette forum er primært for NBE fyr.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Minifyr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hus til leje = GAMMEL kombikedel!
« Svar #2 Dato: Nov 14, 2016, 08:36 »
Super, og takker. Jeg prøver i det forum så. ;-)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hus til leje = GAMMEL kombikedel!
« Svar #3 Dato: Nov 14, 2016, 12:20 »
Hej Minifyr.

Var det ikke muligt at husejeren lige viste dig hvad og hvordan?

Jeg tror du kommer til at fyre konstant, virkningsgraden på den gamle kedel er ringe og der er et seriøst problem. Når ilden brænder ud så åbnes luftspjældet og energien fra huset "løber baglæns" og ud igennem skorstenen, med mindre der er en termostat på cirkulationspumpen.
Det bedste man kan gøre er nok at etablere en akkumuleringsbeholder så du kan fyre igennem 5-6 timer og så lade den akkumulerede energi tage over.
Du kan også bruge energikoks om natten, energikoks ligger prismæssig i den lave ende så hvis du køber et større parti kan du nok lave varme til omkring 40øre pr. kW/t, det er billigere end noget fjernvarmeværk. ;)
Det er naturligvis billigere hvis man futter gamle aviser, bildæk og våde paller af, det er naboerne bare ikke så begejstrede for. ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html