Tilvænne sig? Hm . . .
Vil I gerne have lidt feedback fra en bruger?
V2 Stokercloud ser skam moderne, enkel og mindre teknisk ud end V1 modellen, men er den lige så brugbar/forbrugervenlig? Gad nok vide hvem NBE har afprøvet den på, andet end deres egne teknikkere og måske installatører?
Jeg søger stadig efter hvor skakt temperaturen løbende vises, hvor lux løbende vises ved siden af brænderen, hvor retur temperaturen er vist og så jagter jeg også røggas temperaturen, som kan angive at rensning måske er en god ide. Måske er alle tallene der, jeg må vel bare lede bedre efter dem?
Skakt temperaturen viser mig ret nemt, når der skal skrabes lidt aske af herdens yderkant (uden stop af fyret). Det er mest hvis skakt temp stiger til over 40°, hvorefter den ret hurtigt falder på plads igen, efter skrabning. Eller at askeskuffen måske burde tømmen, hvilket hos mig sker ca. 1 gang om måneden (3/4 fuld). (Askeskuffen kan påvirke skakt temperaturen, hvis aske er bygget lidt højt op på siden pga overfyldt askeskuffe).
Har bemærket at dette nye Stokercloud layout er lavet for RTB!? Er det alligevel også gældende for Blackstar modellerne eller er der faktisk en anden model af Stokercloud V2 for Blackstar?
Lige st spørgsmål: Er det evt. OK — uden problemer — at gå tilbage til V7.0640 og få genoptaget V1 Stokercloud? Det vil jo være den nemmeste løsning for mig. Men kan det mon skabe problemer, når man først har lavet en download til V7.0651?? Så kan jeg selvsagt ikke foretage senere updates, da de vil give det nye layout.
Jeg har brugt Stokercloud V1 om morgenen på computeren til lige at se om alt var OK med fyret, når jeg alligevel lige skulle check for emails og facebook snak. Men med de nu begrænsede V2 oplysninger, så er det egentlig nemmere og bedre bare at gå ind i fyrrummet og se på V7 skærmen, som er meget bedre at se div tal på. Desuden skal jeg jo så alligevel ind i fyrrummet for at kigge på skakt temperaturen, hvis jeg ikke kan finde den på Stokercloud V2.
Men måske den skakt temp er der og jeg bare ikke lige kan lokalisere den+retur temp+røggas temp+løbende lux tal (udover lux i Charts)? Det fornemmes lidt rodet og ikke helt færdigt/gennemtænkt, set fra en forbrugers vinkel.
Som fjern-check eller for andre at se på, er Stokercloud V2 vel brugbar, og så ellers bare været slukket for i almindelighed og altså ikke bruges i hverdagen. Lidt ærgerligt. V1 Stokercloud var også handy og rigtig smart, syntes jeg, når man ændrede varmetiltag inde i huset, fordi man omgående kunne se effekten på lux ved siden af brænderen og så korrigerer i en fart, hvis påkrævet, så fyret ikke gik ud og/eller blev for varmt. Det var rart at dette kunne klares i stuen med bare en computer kørende. Det samme kan selvfølgelig klares ved at aflæse V7 skærmen i fyrrummet, men noget irriterende at skulle rende frem og tilbage og hos mig: udenfor ud/ind.
Men selvfølgelig er V7 skærmen i fyrrummet stadig den samme, så nevermind, eh?
Grafikken er ellers et pænt stykke arbejde, kreative skyer i baggrunden passer fint til Stokercloud, ser smukt ud (feminin hånd der?). Sans serif skriften er tydelig og fint bibeholdt i sort skrift, hvor mange nye grafikkere ellers falder for fristelsen til at sætte skrifterne i ulæselige pastel farver. Skriftstørrelserne er også holdt fint konservativt og læselig. Alle Icons i toppen er ligeledes overskuelige, så alt er fint rent grafisk. Det negative er så at man ikke kan overskue fyrets tilstand uden at skulle klikke videre til andre screens, det er ikke smart. Det burde kun være nødvendigt at skulle klikke videre, hvis der skal ændres i indstillinger.
Så min personlige vurdering bliver at den nye V2 Stokercloud nok vil glæde installatører og NBE teknikkere, der skal yde support, den ser smuk ud, men der bliver næppe givet ret mange roser fra os brugere, som kan lide at bruge Stokercloud i hverdagen, som et praktisk tidsbesparende redskab. De vigtigste løbende aflæsninger bør være på forsiden og ikke gemt væk, måske noget der kan klares eller ialtfald tænkes over?
PS: der mangler en space i mellem C og Boiler i den aktuelle temperatur, nederst til venstre på forsiden.
Mvh
Jens Torp