Forfatter Emne: Rengøring af herden  (Læst 15077 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joe Jensen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +1/-0
Rengøring af herden
« Dato: Jan 09, 2017, 18:27 »
Håber nogen kan hjælpe med dette spørgsmål

Jeg har i sommers overtaget et hus, hvor der er installeret et db16 h/v stokerfyr. Jeg er ret sikker på, at herden skal renses, men jeg er lidt usikker på, hvordan man lettest gør det. Skal man bare afmontere de 4 store bolte på venstre side af fyret, så pillemagasinet inkl. blæser samt herde kan køres væk fra fyret? Eller er der en lettere måde at gøre det på?

Mit problem er, at jeg har rigtig mange ubrændte piller i bunden af fyret, og næsten ingen regulær aske. Jeg tænker derfor, at der ikke kommer nok ilt til pillerne, hvilket så medfører, at fyret tilfører endnu flere piller så iltniveauet kan komme længere ned, hvilket medfører at pillerne skubbes ud over kanten. Nå ja, kører med ilt-styring hvis dette skulle være uklart.

Fyret har tidligere kørt fint, men jeg har den sidste måned ikke kunnet få det til fungere optimalt igen. Stoker pause er nu på 30s og stoker puls er på 1,1. Jeg har prøvet at øge og sænke stokerpuls, uden at jeg rigtig ser nogen effekt af det.

Hilsen Joe




« Senest Redigeret: Jan 09, 2017, 18:40 af Joe Jensen »

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: Rengøring af herden
« Svar #1 Dato: Jan 09, 2017, 19:00 »
Hej Joe

Jeg vil mene man kan skrabe herden ren fra kedlen af, men er hullerne tilstoppede, skal den nok adskilles som du foreslår. Manual:
http://www.stokergaarden.dk/brochurer/brugervejledninger.aspx

Uafbrændte piller kan enten være for meget eller for lidt luft. Hvordan ser flammen ud? Og passer iltprocenten? Måske skal iltsonde renses og kalibreres.
Andre fejl kunne være skidt i blæseren eller tilstoppede røgkanaler/røgrør.
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline Joe Jensen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Rengøring af herden
« Svar #2 Dato: Jan 09, 2017, 19:16 »
Tak for hurtigt svar.

Ilt% er ca. 14 ved 50% ydelse og 7-8% ved 100% ydelse, men fyret kører  sjældent på 100%. Ved 50% er der kun svage flammer, men ved 100% er flammen ret hidsig. Så jeg tror iltniveauet er ok. Sonden blev iøhrigt kalibreret her i weekenden, så den burde også passe.

 Men prøver da lige at rengøre indefra, næste gang fyret er slukket. Det må helt klart være lettere end at flytte pillemagasinet,, selvom armen nok skal installeres ned flere led, for at kunne vriden ind i bunden af herden.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Rengøring af herden
« Svar #3 Dato: Jan 09, 2017, 20:33 »
En ting er at iltprocenten er fin, men det er vigtig at brænderen også er ren i hullerne, ellers kommer der for meget ilt nogle steder, og for lidt hvor hullerne er stoppet.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Joe Jensen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Rengøring af herden
« Svar #4 Dato: Jan 10, 2017, 15:31 »
Nu siger du brænderen.. Hvor er det lige den sidder? Jeg forsøgte at rengøre herden udefra igår, og det har hjulpet på pillespildet, men ikke helt nok...

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Rengøring af herden
« Svar #5 Dato: Jan 10, 2017, 15:42 »
Nu siger du brænderen.. Hvor er det lige den sidder? Jeg forsøgte at rengøre herden udefra igår, og det har hjulpet på pillespildet, men ikke helt nok...
Herden og brænderen er nok den samme. På min stoker hvor det var en fastspændt enhed kaldte jeg det blot for brænder, det stod der nemlig i manualen. I pillefyret hvor det er en lille løs enhed kalder jeg det for herd, hvilket også er betegnelsen i manualen, men jeg aner ikke hvad der står i din manual.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Rengøring af herden
« Svar #6 Dato: Jan 10, 2017, 16:44 »
Hej,

Herden er betegnelsen på den "rist" hvorpå selve forbrændingen foregår  ;)

Brænderen er betenelsen for den samlede enhed der laver forbrændingen, altså enheden med blæser, herd, evt. Intern snegl og evt. el-tænder.

På din stoker er brænderen den sorte enhed der sidder i venstre side af fyret og som er forbundet med sneglen til magasinet.
Brænderen er monteret på kedlen, og herden er altså den del af brænderen der stikker ind i kedlen.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Joe Jensen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Rengøring af herden
« Svar #7 Dato: Jan 12, 2017, 14:35 »
Hejsa,

Tak for uddybningen omkring hvad brænderen er.

Jeg har nu rengjort udefra 2 aftener i streg, og der er vist ingen tvivl om, at det er der fejlen ligger. Pillesvineriet er nu næsten helt væk. Jeg har simpelthen bare ikke vist hvad jeg lavede, og derfor ikke rengjort herden tilstrækkelig.

Næste gang pillemagasinet er tomt, (om ca. 10 dage), må jeg hellere pille hele brændere af, og rengøre herden 100%



Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Rengøring af herden
« Svar #8 Dato: Jan 12, 2017, 16:04 »
Hejsa,

Tak for uddybningen omkring hvad brænderen er.

Jeg har nu rengjort udefra 2 aftener i streg, og der er vist ingen tvivl om, at det er der fejlen ligger. Pillesvineriet er nu næsten helt væk. Jeg har simpelthen bare ikke vist hvad jeg lavede, og derfor ikke rengjort herden tilstrækkelig.

Næste gang pillemagasinet er tomt, (om ca. 10 dage), må jeg hellere pille hele brændere af, og rengøre herden 100%

Det tager noget tid at få det fulde overblik  :)

Jeg havde stoker i mange år uden at sætte mig 100% ind i tingene, det nar faktisk kun de sidste 3-4 år at jeg satte mig ind i tingene, og set i bakspejlet var det helt tosset.
Jeg ved ikke hvordan din brænder/herd er udformet, men min gamle stoker var et rør, et rør som ofte var temmelig tilstoppet, men da der kom varme til huset, måtte det være fint. Da der var en der forklarede mig at der max måtte ligge piller i halvdelen af brænderen, ja så brændte det væsentlig bedre da den sekundære forbrænding fik gasserne antændt i stedet for at sende energi i skorstenen.

Det er en god ide at skille det ad, min stoker begyndte at smide uforbrændte piller i askeskuffen, ved adskillelse kunne jeg konstatere at i stedet for at luften kommer ud af alle de små huller, så kom det meste luft ud af et 5kroners stort hul som var brændt, det måtte svejses, og vubti, så brændte det fint igen.

Så check herd/brænder, blæser, pakninger, og hvad der ellers kan have indflydelse, og hold kedel, røgkøler, evt. bagkammer og røgrør rimelig rent. Det kan svare sig  ^-^
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline hamta03

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Rengøring af herden
« Svar #9 Dato: Dec 28, 2023, 19:01 »
Du kan jo eventuelt overveje, om du skal rense fyret noget mere. Nogle bruger en stålbørste, ligesom dem, man bruger til at rense grill, andre bruger håndholdte støvsugere, eller kulragere. Det kommer lidt an på, hvordan det er indrettet. Jeg har fundet en del gode ting inde på dushop.dk der måske kunne bruges, til at rense dit fyr. Jeg vil anbefale dig at kigge godt omkring, og måske spørge noget med forstand på fyret, om hvordan du bedst kan rense det. Jeg håber, du finder en løsning du kan bruge!
« Senest Redigeret: Jan 03, 2024, 10:21 af hamta03 »