Forfatter Emne: Radiator larm..  (Læst 17008 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Radiator larm..
« Svar #15 Dato: Jan 12, 2017, 19:29 »
Jeg tror nu snarere at det er en nisse der er blevet lukket inde og gerne vil ud igen ;D
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Radiator larm..
« Svar #16 Dato: Jan 12, 2017, 19:54 »
Haha.. I er sjove er I humor er heldigvis ingen mangelvare her på stokerforum.  :D

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Radiator larm..
« Svar #17 Dato: Jan 13, 2017, 15:51 »
De gange hvor jeg har set på anlæg med samme støj, der har det altid været frem og retur der har været byttet, selvom at smeden/montøren hårdnakket påstod at det var de ikke.
Derfor, har du ikke selv tjekket det, så er den jo stadig i spil.
Hvis pumpen sidder på retur så kan den lave undertryk i systemet, men ikke så der kommer pletkogning i anlægget, du kan prøve at sænke effekten på pumpen, så burde lyden forsvinde hvis det er.
En anden mulighed er hvis en tråd pakgarn sidder i spænd i en samling, men så er lyden mere som en violin eller man hiver en kat i halen, sådan er lyden jo ikke ;)
Mangler en info, 1 eller 2 strengs system?
En sidste ting du kan prøve, det er at skrue flowreguleringen på max bag ved termostaten, for at høre om det gør nogen forskel.



Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Radiator larm..
« Svar #18 Dato: Jan 16, 2017, 16:10 »
Et-strengs anlæg. Når der lukkes helt for radiatorventilen er lyden der stadigvæk, så det frikender vel både radiator og ventil.
Man er nu inde på noget med kavitation, et emne jeg slet ingen forstand har på (så jeg trækker mig nok fra yderlige input) så den ulykkelige må trække på andre mere kloge personer.  :)

Ps.
Det sene svar skyldes at vedkommen har været fuldt optaget med at rode med varmeanlægget. 

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Radiator larm..
« Svar #19 Dato: Jan 16, 2017, 18:13 »
Nu når det er et etstrengs anlæg, så er det denne type ventil der skal bruges, http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/radiatorer-1/radiator-ventiler/danfoss-ventil-lige-rag-1-2.html
Den type ventil der er monteret ligner denne her, http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/radiatorer-1/radiator-ventiler/danfoss-ventil-lige-ra-n-1-2.html
Hvis man bruger en ventil beregnet til tostrengs anlæg på en etstrengs anlæg, så får i kun bøvl, vandet skal kunne selvcirkulere gennem radiatoren og det er der for meget modtryk i en RA ventil til at fungere rigtig.
Skift ventiler og problemet vil med 99% sikkerhed være væk.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Radiator larm..
« Svar #20 Dato: Jan 16, 2017, 18:27 »
Det er sgi godt set J-B, det er da ikke den rigtige ventil. Om det kan være grunden til støjen, vil jeg ikke kloge mig på.



Nu når det er et etstrengs anlæg, så er det denne type ventil der skal bruges, http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/radiatorer-1/radiator-ventiler/danfoss-ventil-lige-rag-1-2.html
Den type ventil der er monteret ligner denne her, http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/radiatorer-1/radiator-ventiler/danfoss-ventil-lige-ra-n-1-2.html
Hvis man bruger en ventil beregnet til tostrengs anlæg på en etstrengs anlæg, så får i kun bøvl, vandet skal kunne selvcirkulere gennem radiatoren og det er der for meget modtryk i en RA ventil til at fungere rigtig.
Skift ventiler og problemet vil med 99% sikkerhed være væk.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Radiator larm..
« Svar #21 Dato: Jan 16, 2017, 19:21 »
Det gjorde jeg ham allerede opmærksom på for flere dage siden (fed til 1-streng og mager til 2-streng)  ^-^

Han har 2-streng ventiler på alle radiatorer, endda vist opsat af proff. vvs´er. Ja faktisk har han endda haft 4 forskellige vvs-mænd ude og kontrollere varmeanlægget samt syn og skøn på, uden der har kunnet påvises nogen fejl.

Gentager:   Lyden er der også når der er lukket for radiatorene.  ;)

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Radiator larm..
« Svar #22 Dato: Jan 16, 2017, 19:55 »
De gamle radiatorer der er, er vel enten støbejern eller lavet i noget tykkere jernplade?
De nymoderne radiatorer er jo kun lavet i blik, så er der støj et sted i anlægget så kan de virke som en højttaler.
Har i prøvet at lukke for alle radiatorventiler og så prøve at åbne for en af gangen, for at finde støjkilden, det kan nemt være på en af de gamle at ventilen synger, men kan ikke høres i en tung radiator?
Hvad fyr er der i huset og er der en shunt på den? og vender den rigtig? og sidder pumpen rigtig i forhold til den?
Alle radiatorer mv. er vel luftet 100% ud?