Forfatter Emne: Pillefyr billigst til opvarmning af hus  (Læst 11987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Paw

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +36/-6
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
Sv: Pillefyr billigst til opvarmning af hus
« Svar #1 Dato: Jan 26, 2017, 11:57 »
Det kan man da som ejer af pillefyr kun blive glad over  :) Og så kan indkøbsprisen på træpiller endda komme endnu længere ned.

Ps. Også på anskaffelsesprisen.
« Senest Redigeret: Jan 26, 2017, 11:59 af Frank Chr. »

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #2 Dato: Jan 26, 2017, 16:30 »
Jeg blev også lidt overrasket, at de moderne energiformer er lige så dyre som oliefyr, jordvarme er endog dyrere eller samme pris som et gammelt oliefyr. Er man virkelig ikke kommet længere i udnyttelsen af energien?

Hverken luft-vand eller jordvarme, kommer da på tale i mit tilfælde, hvis disse tal holder stik.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Jan 26, 2017, 17:02 »
Hmm, tja, jeg bliver måske ikke så glad for den information  ???
...tænk hvis et par af "dem fra borgen" fandt på at lægge skat på træpiller, nu det er så billigt  ???

Men ja, jeg er da glad for at jeg gik til træpiller og ikke en af de andre opvarmningsformer, da jeg skulle skifte fra brændefyr  ;)

Det kan man da som ejer af pillefyr kun blive glad over  :) Og så kan indkøbsprisen på træpiller endda komme endnu længere ned.

Ps. Også på anskaffelsesprisen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #4 Dato: Jan 26, 2017, 17:41 »
Det er da osse derfor Økologisk Råd igen og igen lobbyer for skat på pille og brændeovne.

De er jo snart energi selskabernes eneste stopklods for at hæve prisen på el.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #5 Dato: Jan 26, 2017, 18:54 »
Jeg tager sådanne undersøgelser med et gran salt. Selv om de oplyser at strømprisen falder over 4000kr, så bruger de ikke den billige pris :P og det er vel ikke unaturligt at man som familie i 130m2 hus bruger 4000kW/h til lys m.m. Så skal hele varme forbruget jo beregnes til den billige takst. Hvis man regner træpilleenergien ud, så har de varmepumper de sammenligner med godt nok en ringe virkningsgrad.

Der er måske også mange der vælger varmepumper fordi de har solceller på toppen, og der så er god økonomi i at bruge strømmen til opvarmning.

Jeg har en arbejds kollega der har udskiftet et Scotte pillefyr med jordvarme, han siger at jordvarmen og Scotten koster tæt på det samme i årlig opvarmning, men at solcellerne gør det meget rentabelt med jordvarme, og arbejdsinsatsen ved jordvarme er ganske tæt på nul.

Det er nok møj med "øjnene der ser"
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Jan 26, 2017, 19:19 »
Jeg blev glad i den forstand at jeg valgte den billigst form for opvarmning nemlig piller istedet for olie eller gas som jeg også dengang havde mulighed for, ja og på sigt kommer der vist også fjernvarme til byen.  :)

Men enig i det er betænkelig hvis de folkevalgte igen skulle få sjove ideer igen lige som sidst. Når det så er sagt, så jeg da gerne at man indførte en tidsfrist for at gl. osende brændeovne/fastbrændselsfyr f.eks. fra før 2010 skal skrottes med mindre de ikke lever op til en vis min. standard. Mener og havde læst at samfundet på den konto vist kan spare i omegnen af 800 mio. pga. forureningsskader. 

Ps. Byen vi bor i ligger nærmest i et hul, og på en kold vindstille dag er røg-tågen godt nok kvalmende tæt, dels fordi nogen fyrer forkert, dels pga. af gl. brændeovne/fyr (ja og forkert brænde).      :P

Offline Kenneth

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-1
« Svar #7 Dato: Jan 26, 2017, 20:58 »
Der ligger jo også lidt arbejde i at have et pillefyr - det skal man huske :-\  Jeg ønske tit at have en form for opvarmning, men anlægsinvesteringen er høj, og ikke alle former er lige egnet til en gammel landejendom hvor der kun er gulvvarme i køkkenet. MEN en ting er sikkert, økonomien er i bund med piller ^-^ ^-^
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Jan 26, 2017, 21:42 »
Pyha.. Der er (ederbroderemig) stor forskel på fjernvarmepriserne  :) https://www.bolius.dk/2-ud-af-3-fjernvarmevaerker-saenker-fjernvarmepriserne-29863/

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #9 Dato: Jan 27, 2017, 08:26 »
Det er ofte: Prisen kontra arbejdsindsatsen.

Et par huse fra os, bor et par der har klaret 45år for noget nær 0kr. En æld gammel støbejernskedel, og så gamle plankeværk o.lign, og på den anden side af gaden klarer en kvinde med brækket ryg (hun sidder i kørestol) sig med gamle paller og brænde komfuret. Hun splitter dog ikke pallerne ad på egen hånd, hendes mor (ligner en på 120år) har også en rusten fukssvans og står og svinger lidt med hovedet fordi røgen fra hendes cigaret generer.  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Jan 27, 2017, 08:53 »
Før vi fik pillefyr havde vi et årligt forbrug på ca. 32 rm skovbrænde (bøg/ask/ahorn) a 350 kr/rm. lev. i 3 meter stammer. Jeg har ikke præcise tal på hvor mange arbejdstimer jeg hvert år brugte på at forarbejde brændet, men det var mange.
Nu bruger vi ca. 3-4 tons årligt (til ca. 2 kr/kg incl. lev) og jeg har fået en masse fritid.  ^-^ 

Ps. Sidste år var forbruget på 3600 kg piller og jeg har en forhåbning om at 2017 bliver det samme (global opvarmning har nu også en positiv side)  ;)
« Senest Redigeret: Jan 27, 2017, 08:59 af Frank Chr. »

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #11 Dato: Jan 27, 2017, 09:07 »
Før vi fik pillefyr havde vi et årligt forbrug på ca. 32 rm skovbrænde (bøg/ask/ahorn) a 350 kr/rm. lev. i 3 meter stammer. Jeg har ikke præcise tal på hvor mange arbejdstimer jeg hvert år brugte på at forarbejde brændet, men det var mange.
Nu bruger vi ca. 3-4 tons årligt (til ca. 2 kr/kg incl. lev) og jeg har fået en masse fritid.  ^-^ 

Ps. Sidste år var forbruget på 3600 kg piller og jeg har en forhåbning om at 2017 bliver det samme (global opvarmning har nu også en positiv side)  ;)
Jamen altså, så er det jo rent win/win at du har investeret i træpiller. Du betalte jo 11200kr for brænde, og max 8000kr for træpiller, og jeg kunne forestille mig at arbejds opgaven med at holde huset varmt, er blevet noget lettere.
Når du får 3m stykker havde du sikkert også udgifter til en motorsav!

Det er dog mit indtryk at det normalt er billigere med fastbrændsel, men det er naturligvis afhængig af indkøbspriser på brændsel og virkningsgrad på fyret og installationen.
Hilsen Kenneth

Offline sten

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Opvarmet 123 m2, 2 - 3 tons forbrug årligt
    • Sten Andersen
« Svar #12 Dato: Jan 27, 2017, 09:29 »
Frank, hvor mange kvm2 skal fyret opvarme?

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #13 Dato: Jan 27, 2017, 09:32 »
Frank, hvor mange kvm2 skal fyret opvarme?

108 bolig m2

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #14 Dato: Jan 27, 2017, 09:39 »
Jeg tror jeg har slidt 5-6 motorsave op i min tid  ;) Den sidste blev ødelagt fordi jeg gerne vil være lidt miljøbevist. Så jeg brugte madolie som skæreolie, det virker også fint men man skal huske at få renset motorsaven ordentlig igennem hvis den ikke skal bruges i længere tid, madolien størkner og det er umuligt at få opløs igen.

Tasso (koksfyr) virkningsgrad 40% så der skulle konstant hældes brænde på.