Forfatter Emne: Spar piller.  (Læst 4936 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Norris

• Prof
  • Respekt optjent: +1/-1
Spar piller.
« Dato: Mar 12, 2017, 19:47 »
Hej alle.
Natsænkning eller Danfoss Living connect, eller begge dele.
Kan der spares piller ved en af disse løsninger, jeg kører i øjeblikket med Danfoss Living connect men ved ikke om det er den optimale løsning.
Danfoss laver natsænkning 3grader i huset men skal fyret også sænke eller er det ligemeget.
Håber nogle har lidt erfaring de vil dele med mig.
BS1016 - Scotte 16kw + komp. rens.
Vers.10 styring
Opvarmer 270m2 i 2plan årg.1829 lidt isolering
Opstartet 31-10-2014
Forbrug - ca.7tons  http://www.stokercloud.dk/dev/borris.html

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
Sv: Spar piller.
« Svar #1 Dato: Mar 12, 2017, 20:44 »
Her i huset har vi også "natsænkning" faktisk er fyret slukket helt fra 21 aften - 6 morgen (tidsstyring). Jeg har regnet mig frem til at vi spare omkring 4-5 kg piller i døgnet. Om dagen ligger forbruget i snit på ca. 15-16 kg. Total ca. 3,5 ton/årligt/boligareal 108 m2.  :)

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #2 Dato: Mar 12, 2017, 20:46 »
Hej,

Besparelsen ved natsænkning kommer primært fra reduceret varmetab gennem klimaskærmen (vægge, døre, vinduer, tag osv.).
Det reduceede varmetab opstår ved at indetemperaturen sænkes, hvorved temperaturforskellen mellem inde og ude reduceres.
Reduktion af kedlens temperatur bevirker bare at termostaterne på radiatorer åbner mere op, så med mindre man reducerer temperaturen på kedlen så meget at man simpelthen ikke kan holde huset varmt mere, vil det ikke give en besparelse.
Så kan man indvende at der er en reduktion af skorstenstabet ved at røggastemperaturen sænkes, men det er så minimalt at det kan man se bort fra.

Tilbage er altså at sænkning af rumtemperaturen kan give en besparelse.
...så er det bare et spørgsmål om hvor stor besparelsen er.
Her gælder at jo dårligere huset er isoleret, jo større besparelse kan der opnås, eller sagt på en anden måde, jo bedre isoleret huset er, jo mindre bliver besparelsen.

Hilsen
Michael

Hej alle.
Kan der spares piller ved en af disse løsninger, jeg kører i øjeblikket med Danfoss Living connect men ved ikke om det er den optimale løsning.
Danfoss laver natsænkning 3grader i huset men skal fyret også sænke eller er det ligemeget.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #3 Dato: Mar 13, 2017, 17:34 »
Hej alle.
Prøv da at lave en måling på dit forbrug, og lad os høre om der er forskel med/uden natsænkning. Og nej det giver ikke mening at sænke temp på kedel, som Michael siger.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Norris

• Prof
  • Respekt optjent: +1/-1
« Svar #4 Dato: Mar 13, 2017, 18:56 »
Hejsa.
Jeg har kørt med Danfoss Living connect i nogle måneder og lavet natsænkning med det, men syntes ikke rigtigt at det gir den helt store besparelse.(Var ellers dyrt nok)
Det er et gammelt hus uden isolering i stueetage men med nylavet 1sal med masser af isolering.
Jeg prøver at køre uden natsænkning nogle dage og så må vi se om forbruget ændrer sig.
Foreløbig tak for jeres tilbagemeldinger.
BS1016 - Scotte 16kw + komp. rens.
Vers.10 styring
Opvarmer 270m2 i 2plan årg.1829 lidt isolering
Opstartet 31-10-2014
Forbrug - ca.7tons  http://www.stokercloud.dk/dev/borris.html

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #5 Dato: Mar 14, 2017, 07:17 »
Uha. der findes mange teorier.

En arbejsds kollega mente at hans bil brugte samme mængde brændstof uanset han kørte 80 eller 120, han havde nemlig en stor motor, og så betød det ikke noget med hastigheden. Lidt undrende så spurgte jeg om hvordan han fik bilen fra 80km/t og op til de 120! Slækker du bremsen? eller giver du gas?  ::)

En anden mente at hans Lupo brugte mindre brændstof når han havde været i tyskland og fylde den med øl og sodavand, den meget tungere bil gjorde at at den rullede meget længere når han slap gassen!!!  ::)

Et par kolleger lavede ny brænder til deres gamle stokere, og ville også lave en og "sælge" en til mig. Vi bruger kun det halve piller med den nye brænder  ::) hmm, mit fyr havde en virkningsgrad på 85% så med den nye brænder ville jeg jo komme helt op på.. ja på langt over 100%  ::)

Folk der sad bagerst i fysik lokalet, og ikke fulgte med i timen, udvikler nogle fantastiske teorier her senere i livet  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #6 Dato: Mar 14, 2017, 15:19 »
Uha. der findes mange teorier.

En arbejsds kollega mente at hans bil brugte samme mængde brændstof uanset han kørte 80 eller 120, han havde nemlig en stor motor, og så betød det ikke noget med hastigheden. Lidt undrende så spurgte jeg om hvordan han fik bilen fra 80km/t og op til de 120! Slækker du bremsen? eller giver du gas?  ::)
Det er nok ikke helt rigtigt, men heller ikke nødvendigvis helt forkert. Med den større motor er den ofte gearet lidt anderledes pga. af det større moment. Derfor opnår man ikke nødvendigvis ikke det bedste forbrug ved 80km/t med en stor motor.
Min bror havde feks en Dodge som kørte omkring 5km/l. Det gjorde den ved 80 og ved 120. ved blandet kørsel og faktisk ligegyldigt om der hang 3,5 tons på krogen.
Og ser man på de nye 1.0 l benzin motorer som kører 30-35km/l, altså ved 90. Ved 130 kører de 12km/L

En anden mente at hans Lupo brugte mindre brændstof når han havde været i tyskland og fylde den med øl og sodavand, den meget tungere bil gjorde at at den rullede meget længere når han slap gassen!!!  ::)
Mon ikke det var korrekt, konklusionen var bare syg

Et par kolleger lavede ny brænder til deres gamle stokere, og ville også lave en og "sælge" en til mig. Vi bruger kun det halve piller med den nye brænder  ::) hmm, mit fyr havde en virkningsgrad på 85% så med den nye brænder ville jeg jo komme helt op på.. ja på langt over 100%  ::)
Køb - Køb !!!

Folk der sad bagerst i fysik lokalet, og ikke fulgte med i timen, udvikler nogle fantastiske teorier her senere i livet  ;D
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #7 Dato: Mar 14, 2017, 17:13 »
Søvn i øjnene.. :( indlægget skulle have været i en anden tråd.
Beklager.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html