Forfatter Emne: forståelse af retur temperatur  (Læst 8026 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: forståelse af retur temperatur
« Svar #15 Dato: Apr 17, 2017, 14:22 »
Det du misser er at dit fyr formentlig kører på akku temperatur og ikke kedel temperatur.
Når akku er for kold starter fyret op for fuld skrald.

Shunten er formentlig en 3 vejs shunt som sikrer at retur temperaturen er fast. Det den så gør i forhold til et modulerende fyr er ud over at sikre at retur ikke bliver for kold er faktisk også at sikre at den ikke bliver for varm. Dvs at så snart returen bliver for varm ledes der vand ud af kedelkredsens og over i AKKU.

Så dit fyr regulerer ikke, det kører bare fuld skrald. Din shunt regulerer så fyret som en ladeventil på et brændefyr.

Eneste forskel er at en ladeventil på et brændefyr har en bypass som sikrer mod overophedning ved strømafbrud. Det er der ikke på din, men er heller ikke nødvendig, da fyret også stopper ved strømafbrud. Her kan et brændefyr have en del uafbrændt brændsel i fyrboksen, som ikke stopper helt så hurtigt.

Update: Kan også tænkes at det faktisk er bygget med en ladeventil, det har du jo ikke skrevet noget om. Men lidt enig med kenneth, jeg tror du spørger forkert og i det forkerte forum, men måske svarende kan bruges alligevel.
« Senest Redigeret: Apr 17, 2017, 14:26 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: forståelse af retur temperatur
« Svar #16 Dato: Apr 18, 2017, 05:24 »
Ah beklager, jeg havde ikke set at det var en scotte/NBE tråd, jeg søgte bare og fandt en med et lignende spørgsmål. Så i stedet for at starte endnu en tråd om det samme, spurgte jeg her.

Men uanset hvilket udstyr det drejer sig om, har jeg svært ved at se hvordan fyret, når det er tilsluttet en åben akku-tank og udstyret med shunt, skulle have mulighed for at registrere et øget forbrug på sin egen fremløbs temp?

Hvis du har konstant flow da den kun levere vandet ind i tanken og tager retur fra samme tank samt konstant retur temperatur kva shunten, så vil fremløbs temp da altid være den samme såfremt fyret køre på samme ydelse?

Hvad er det basale jeg misser her xkfc siden at jeg er forkert på den?

Mvh Mike

Uden at vide mere om installationen kan jeg ikke hjælpe.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ebaek

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: forståelse af retur temperatur
« Svar #17 Dato: Apr 19, 2017, 13:02 »
Helt okay.

Jeg beklager for ulejligheden xkfc og hjemme teori.
Takker mange gange for de indput jeg har fået.

Mvh Mike

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: forståelse af retur temperatur
« Svar #18 Dato: Apr 19, 2017, 16:21 »
Helt okay.

Jeg beklager for ulejligheden xkfc og hjemme teori.
Takker mange gange for de indput jeg har fået.

Mvh Mike

 :) nu er det jo ikke nogen ulejlighed, men det er jo hobby og fritid der bruges på forummet, og når en bruger ikke vil frem med oplysningerne der skal bruges for at komme frem til en fornuftig og hurtig løsning, bliver det jo bare en masse palaver frem og tilbage.
Jo flere oplysninger man giver, jo bedre bliver svaret  ;)
Man kan tit spare en smede regning, ved at stille spørgsmål på forummet..  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html