Forfatter Emne: VVB - Ny sikkerhedsventil.  (Læst 11768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: VVB - Ny sikkerhedsventil.
« Svar #15 Dato: Mar 23, 2019, 16:21 »
Det her er vist noget rod..
Læser lige i afsnittet om sikkerhedsventil som DenHalve linker til, "at ved korrekt udført overløbsledning skal lysning være synligt over tragt eller lignede. Der skal således monteres en overløbsledning på sikkerhedsventilen, som ikke kan afspærres. Overløbsledningen skal have mindst samme dimension som sikkerhedsventilens lysning og bør udføres i korrosionsfast materiale. Den må ikke føres direkte på afløbsledningen, men skal eksempelvis udmunde frit og synligt over gulvafløbets vandspejl eller frit over tragt eller anden installationsgenstand med tilhørende vandlås. Derudover skal overløbsledningen afskæres skråt, så ingen har mulighed for at forlænge installationen med rør eller slange"
Så måske er det der med både spand og slange som den anden Michael (mhes) osse oplyser om, måske alligevel yt, for som jeg læser teksten opfylder nævnte remedier vist ikke overnævnte - jeg er i hvert fald forvirret.  :)
« Senest Redigeret: Mar 23, 2019, 16:23 af Frank Chr. »

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: VVB - Ny sikkerhedsventil.
« Svar #16 Dato: Mar 26, 2019, 11:09 »
Hvor kunne det altså være dejligt om Michael (MHes) ville uddybe det der med at "Afløb behøver ikke være et kloakafløb. Det kan udemærket være en spand eller et gulv, kravet er blot at afløb kan ske synligt og fare frit" Og ligeså det der med at det er tilladt at sætte en slange på udblæsningen på sikkerhedsventilen. Please..  :D

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: VVB - Ny sikkerhedsventil.
« Svar #17 Dato: Mar 26, 2019, 12:15 »
Hvor kunne det altså være dejligt om Michael (MHes) ville uddybe det der med at "Afløb behøver ikke være et kloakafløb. Det kan udemærket være en spand eller et gulv, kravet er blot at afløb kan ske synligt og fare frit" Og ligeså det der med at det er tilladt at sætte en slange på udblæsningen på sikkerhedsventilen. Please..  :D

Og lige en vigtig ting til, der hvor der ikke er rør på overtryks ventil,
der skal ventilens udmunding vende væk fra der hvor personer færdes.
Sådan at man ikke risikere at få blæst skoldhed damp ud på kroppen.   :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: VVB - Ny sikkerhedsventil.
« Svar #18 Dato: Mar 26, 2019, 15:30 »
Hvor kunne det altså være dejligt om Michael (MHes) ville uddybe det der med at "Afløb behøver ikke være et kloakafløb. Det kan udemærket være en spand eller et gulv, kravet er blot at afløb kan ske synligt og fare frit" Og ligeså det der med at det er tilladt at sætte en slange på udblæsningen på sikkerhedsventilen. Please..  :D

Og lige en vigtig ting til, der hvor der ikke er rør på overtryks ventil,
der skal ventilens udmunding vende væk fra der hvor personer færdes.
Sådan at man ikke risikere at få blæst skoldhed damp ud på kroppen.   :)

Jojo.. selvfølgelig er det ikke smart den vender forkert i forhold til risikoen for at komme til at ligne en skoldet gris.  :D Men (hehe..) I snakker lidt uden om selve emnet, for overløb skal jo stadigvæk føres til afløb (står der at læse), så udblæsningen kan jo ikke vende forkert.
Uha.. altså, jeg er godt nok kommet i modvind (andet steds) da jeg (overbevist som jeg osse selv var) kom til at nævne at afløb fx. godt må være en spand.  :) Er den anden Michael mon gået i flyverdækning eller..?    ;D

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB - Ny sikkerhedsventil.
« Svar #19 Dato: Mar 26, 2019, 20:54 »
Hej Frank,

Hvis det er mig du mener med "den anden Michael" så er jeg absolut ikke i flyverskjul, men jeg er heller ikke på forum 24/7 og det er nu engang mig selv der bestemmer hvilke indlæg jeg vil kommentere på  ;)
...jeg plejer kun at kommentere på indlæg hvor jeg kan bidrage med noget og som jeg selv synes er interessante  ;)

I denne tråd behandles et emne som reelt ikke er noget andre end autoriserede fagfolk må beskæftige sig med, simpelthen fordi det er brugsvand der er tale om.

Sikkerhedsventilen på VVB'en har intet med sikkerhedsventilen på fyret i et lukket centralvarmeanlæg (trykekspansion) at gøre.
Kravene til sikkerhedsventilen på VVB'en er nøjagtig de samme hvis det er en el-vandvarmer, altså helt uden relation til et "fyret varmtvandsanlæg".

Den sikkerhedsventil der skal sidde på en VVB skal sidde på koldtvandstilgangen i uafspærlig forbindelse med selve varmtvandsbeholderen og mellem tilbageløbssikringen (kontraventilen) og VVB'en.
Da tilgangen til en VVB sker i bunden af beholderen vil det vand der kommer ud af sikkerhedsventilen være koldt og absolut uden damp  ;)

Kravet til afløbet fra sikkerhedsventilen (overløbsledningen) er at det skal have en lysning på mindst det samme som sikkerhedsventilen og det skal ende synligt over vandspejlet i tragt eller lignende.
Hvorvidt det ender synligt over en tragt forbundet til kloaksystemet via en vandlås, synligt over gulvet i et rum med gulvafløb, synligt i en spand i et rum med gulvafløb el.lign. er i den sammenhæng ligegyldigt.
Der kan dog være andre regler der spiller ind, herunder hvilken version af bygningsreglementet der gælder for det pågældende rum.

Alle disse regler kan du dog se bort fra, da det jo er den autoriserede VVS-installatør der skal lave arbejdet, og han kender helt sikkert (forhåbentlig) reglerne  ;)

Hilsen
Michael



Hvor kunne det altså være dejligt om Michael (MHes) ville uddybe det der med at "Afløb behøver ikke være et kloakafløb. Det kan udemærket være en spand eller et gulv, kravet er blot at afløb kan ske synligt og fare frit" Og ligeså det der med at det er tilladt at sætte en slange på udblæsningen på sikkerhedsventilen. Please..  :D

Og lige en vigtig ting til, der hvor der ikke er rør på overtryks ventil,
der skal ventilens udmunding vende væk fra der hvor personer færdes.
Sådan at man ikke risikere at få blæst skoldhed damp ud på kroppen.   :)

Jojo.. selvfølgelig er det ikke smart den vender forkert i forhold til risikoen for at komme til at ligne en skoldet gris.  :D Men (hehe..) I snakker lidt uden om selve emnet, for overløb skal jo stadigvæk føres til afløb (står der at læse), så udblæsningen kan jo ikke vende forkert.
Uha.. altså, jeg er godt nok kommet i modvind (andet steds) da jeg (overbevist som jeg osse selv var) kom til at nævne at afløb fx. godt må være en spand.  :) Er den anden Michael mon gået i flyverdækning eller..?    ;D
« Senest Redigeret: Mar 26, 2019, 21:30 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: VVB - Ny sikkerhedsventil.
« Svar #20 Dato: Mar 26, 2019, 21:21 »
Mange tak fordi du gav dig tid til at svare Michael  :D (indrømmet jeg var vist lidt panisk). Og ja jeg kan godt se vi vist fik blandet to sikkerhedsventiler med hver deres funktion sammen. Selvfølgeligt bør der ikke komme skoldhed varmt vand ud af en vvb-sikkerhedsventil, selv om jeg dog har oplevet det en gang, tænker det nok er fordi der ingen kontraventil var monteret dengang.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB - Ny sikkerhedsventil.
« Svar #21 Dato: Mar 26, 2019, 21:25 »
Ingen kontraventil....
....endnu en grund til at arbejdet skal udføres af en autoriseret  ;)

Mange tak fordi du gav dig tid til at svare Michael  :D (indrømmet jeg var vist lidt panisk). Og ja jeg kan godt se vi vist fik blandet to sikkerhedsventiler med hver deres funktion sammen. Selvfølgeligt bør der ikke komme skoldhed varmt vand ud af en vvb-sikkerhedsventil, selv om jeg dog har oplevet det en gang, tænker det nok er fordi der ingen kontraventil var monteret dengang.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: VVB - Ny sikkerhedsventil.
« Svar #22 Dato: Mar 26, 2019, 21:36 »
Sådan er det en gang imellem med os "lav-det-selv" folk, der så gerne vil selv, og af og til må vi så tage de drøje hug der falder, og få rettet op på tingene når det en sjældent gang går galt.  :D