Forfatter Emne: Akkutanken bliver varm langtsomt  (Læst 9707 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Habiibii

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Akkutanken bliver varm langtsomt
« Dato: Jul 04, 2017, 19:27 »
Jeg synes jeg har et problem med at få akkutanken op i grader. Det kan tage en hel dag at varme tanken op.  Det er lige som om varmen ikke kommer til tanken. Og fyret bliver hellere ikke drift varm før tanken er gemmen varm. Og det kan tage ca. 8 - 10 timer før tank er varm nok. Og da huset måske ikke er energi klasse Aaa+  så kan jeg næsten starte forfra med at køre på 60-70 grader på fyret igen 4 timer dagen efter før den stiger. køre med en atmos DC 32 til en 2500 liter tank.  177 KVM hus. Nu er spørgsmålet om min tank er for stor. Eller rørføring er forkert. Eller fordi jeg mangler en blandeventil ved hus frem/retur. Eller fyret yder meget dårligt synes røgrør er meget varm .
« Senest Redigeret: Jul 04, 2017, 19:36 af Habiibii »

Offline Habiibii

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Akkutanken bliver varm langtsomt
« Svar #1 Dato: Jul 04, 2017, 19:33 »
Mangler i info eller billeder så skriv

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkutanken bliver varm langtsomt
« Svar #2 Dato: Jul 05, 2017, 05:41 »
Hej,

Nu mangler der en del data for at kunne konstatere om der er noget galt, f.eks. hvor stort varmeforbruget er i huset  ;)

Selve akkutanken (helt alene) vil f.eks. skulle have 87,21 kw/h (ca. 20 kg træpiller) for at hæve temperaturen fra 40oC til 70oC, hvilket med en indfyret effekt på 30 kW vil tage ca. 3 timer.
Hvis huset samtidig aftager f.eks. 10 kW, vil opvarmningen tage ca. 4,5 timer osv.

Reelt er der tre faktorer der skal undersøges:
 - Varmeforbruget til huset (opvarmning + VVB)
 - Den afgivne effekt fra fyret
 - Isoleringsgraden af akkutank + rørføring

Hilsen
Michael

Jeg synes jeg har et problem med at få akkutanken op i grader. Det kan tage en hel dag at varme tanken op.  Det er lige som om varmen ikke kommer til tanken. Og fyret bliver hellere ikke drift varm før tanken er gemmen varm. Og det kan tage ca. 8 - 10 timer før tank er varm nok. Og da huset måske ikke er energi klasse Aaa+  så kan jeg næsten starte forfra med at køre på 60-70 grader på fyret igen 4 timer dagen efter før den stiger. køre med en atmos DC 32 til en 2500 liter tank.  177 KVM hus. Nu er spørgsmålet om min tank er for stor. Eller rørføring er forkert. Eller fordi jeg mangler en blandeventil ved hus frem/retur. Eller fyret yder meget dårligt synes røgrør er meget varm .
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Akkutanken bliver varm langtsomt
« Svar #3 Dato: Jul 05, 2017, 08:23 »
Hvis der skal 20kg træpiller til, så skal der også 20kg brænde til hvis det er lige tørt, det er naturligvis vigtigt at bruge helt tørt brænde, men der er også en virkningsgrad der lige skal med i beregningen.

Hvis du har en god forbrænding så har du varmen et eller andet sted svarende til den mængde brænde du smider i, enten i vandet som ønsket, eller i rummet, eventuelle nedgravede rør, og selvfølgelig skorstenen.

Hvis der kræves 90kW/h altså 3 timer a' 30kW skal vi også huske på at fyret skal holdes på de 30kW, det nytter jo ikke noget at fyret svinger i ydelse - så vil det naturligvis tage længere tid.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html