Forfatter Emne: Ny installeret RTB 10kw, v13  (Læst 9784 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #15 Dato: Aug 07, 2017, 11:28 »
Michael:
Så fyret burde ikke stoppe om vinteren hvis det eneste tilvalg er vvb temperatur tilsluttet vvb indgang og denne er nået? Eller kan jeg kun bruge vvb indgang til styring af 3-vejs ventil?
Min fejl hvis du bliver lidt forvirret, Det bliver jeg også selv når jeg læser det igen.  Mit fremtidige setup forventer jeg bliver en føler i vvb tilsluttet vvb i styringen. Og det er dette jeg spørger til. Det fremgik vidst ikke så tydeligt.  :-[ En rum termostat tilsluttet ekstern indgang. Så kan jeg jo også se vvb temp uden at skulle ud og glo på vvb termometer.
Og ikke som nu hvor både vvb og rum termostat er tilsluttet ekstern indgang.

Jeg vil som sagt også prøve at få fundet den 3-vejs ventil frem jeg har liggende et sted. Og få monteret den, så fremt den virker endnu.
« Senest Redigeret: Aug 07, 2017, 11:33 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #16 Dato: Aug 07, 2017, 12:00 »
Jeg skal lige bringes i sync med dit setup  ;)

Hvad er rigtigt ?
 - Du har en VVB med en termostat der er forbundet til ekstern indgang på styringen ?
 - Du har en termostatventil med fjernføler på fremløbet til VVB'en ?
 - Du har en returtermostat på returen fra VVB'en ?

VVB-indgang er en indgang til en temperaturføler, der kan registrer temperaturen i VVB'en.
Når der er en føler monteret på indgangen og man indstiller parametrene i styringen, kan man få styringen til, når temperaturen i VVB'en kommer under "Setpunkt" - "Diff. Under", at:
 - Starte fyret, hvis det ikke allerede kører
 - Tænde en udgang (f.eks. til en 2-/3-vejs ventil eller pumpe)
Funktionen kan styres via en urstyring (urstyring VVB) sådan at den kun er aktiv på bestemte tidspunkter af døgnet og ugen.

Når temperaturen i VVB'en herefter kommer op på "Setpunkt"vil styringen:
 - Slukke udgangen (f.eks. til en 2-/3-vejs ventil eller pumpe)
 - Stoppe fyret hvis der ikke skal opvarmes hus

Definition af at der ikke skal opvarmes hus er:
 - Ekstern indgang er sat til ON og der ikke er forbindelse mellem de to klemmer
 - Urstyringen er OFF i den aktuelle tidsblok (urstyring for varme)
 - Udetemperaturen gør at fyret skal stoppe.

Hilsen
Michael

Michael:
Så fyret burde ikke stoppe om vinteren hvis det eneste tilvalg er vvb temperatur tilsluttet vvb indgang og denne er nået? Eller kan jeg kun bruge vvb indgang til styring af 3-vejs ventil?
Min fejl hvis du bliver lidt forvirret, Det bliver jeg også selv når jeg læser det igen.  Mit fremtidige setup forventer jeg bliver en føler i vvb tilsluttet vvb i styringen. Og det er dette jeg spørger til. Det fremgik vidst ikke så tydeligt.  :-[ En rum termostat tilsluttet ekstern indgang. Så kan jeg jo også se vvb temp uden at skulle ud og glo på vvb termometer.
Og ikke som nu hvor både vvb og rum termostat er tilsluttet ekstern indgang.

Jeg vil som sagt også prøve at få fundet den 3-vejs ventil frem jeg har liggende et sted. Og få monteret den, så fremt den virker endnu.
« Senest Redigeret: Aug 07, 2017, 12:02 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #17 Dato: Aug 07, 2017, 13:11 »
Michael:
Setup er således:
Vvb med termostat tilsluttet ekstern indgang sammen med rum termostat.
Vvb med termostat med fjern føler.

Regner med at få føler i vvb tilsluttet indgang vvb i styring. Det er mere logisk for mig. Så skal styringen bare justeres efter ønske. Og så fyret IKKE slukker når vvb når set punkt om vinteren. Jeg tror helt sikkert jeg bliver upopulær hos en anden i huset, hvis der ikke er varme på huset....

Det er nok også mig der roder lidt rundt i styringen. Den er jo en anelse mere avanceret end min forrige Bio Comfort.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #18 Dato: Aug 07, 2017, 15:56 »
Ok, altså ingen termostatventil i hverken fremløb eller retur til VVB ?
...der vil sige at VVB'en sidder som en "ureguleret forbruger", altså ligesom en radiator uden termostatventil eller manuel ventil, er det korrekt ?

Michael:
Setup er således:
Vvb med termostat tilsluttet ekstern indgang sammen med rum termostat.
Vvb med termostat med fjern føler.

Regner med at få føler i vvb tilsluttet indgang vvb i styring. Det er mere logisk for mig. Så skal styringen bare justeres efter ønske. Og så fyret IKKE slukker når vvb når set punkt om vinteren. Jeg tror helt sikkert jeg bliver upopulær hos en anden i huset, hvis der ikke er varme på huset....

Det er nok også mig der roder lidt rundt i styringen. Den er jo en anelse mere avanceret end min forrige Bio Comfort.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #19 Dato: Aug 07, 2017, 16:12 »
Michael:  lige modsat. Fremløb til vvb er styret af en Danfoss termostat med fjern føler inde i vvb.
Så vvb sidder som en "reguleret forbruger" på linje med en radiator.
Så igen var det min formulering der ikke var tydelig  :-[
Sådan har vvb hele tiden været monteret igennem min tid som fyrbøder.
Dette forventer jeg at få ændret så den bliver styret via 3-vejs ventil. Jeg har fundet den jeg havde liggende. En Honeywell. Samt evt kugle ventil så det ikke behøver passere 3-vejsventilen om vinteren.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #20 Dato: Aug 07, 2017, 19:22 »
Ok, nu er jeg nok med  ;)
Problemet er dine betegnelser ;)
En termostat er en elektrisk kontakt der styres (tænder/slukker) af temperatur.
En ventil der åbner og lukker for vandflow efter en temperatur hedder en termostatventil.

Så du har altså en Danfoss termostatventil med fjernføler i fremløbet til VVB'en og en termostat (elektrisk kontakt) der er tilsluttet til ekstern indgang på styringen, sammen med en rumtermostat i huset.

Er det korrekt ?

Michael:  lige modsat. Fremløb til vvb er styret af en Danfoss termostat med fjern føler inde i vvb.
Så vvb sidder som en "reguleret forbruger" på linje med en radiator.
Så igen var det min formulering der ikke var tydelig  :-[
Sådan har vvb hele tiden været monteret igennem min tid som fyrbøder.
Dette forventer jeg at få ændret så den bliver styret via 3-vejs ventil. Jeg har fundet den jeg havde liggende. En Honeywell. Samt evt kugle ventil så det ikke behøver passere 3-vejsventilen om vinteren.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #21 Dato: Aug 07, 2017, 19:53 »
Michael:  :)kartoffel/kartoffel  :) ja nu er det rigtigt.
Hvad forstand har bønder på agurkesalat, som man siger. ;)
Jeg et jo kun kloakmand. Meen der er også en masse betegnelser at rode rundt i.
Rent faktisk sidder der vel en termostatføler på en termostatventil? Nå ikke mere om det, nu er vi enige.

Så jeg mangler bare at få monteret elektrisk ventil til fremløb til vvb. Tænker at montere den parallelt med termostatventilen, så fremløbet ved sommer drift bare løber gemmen begge to. Så kan termostatventil jo bare lukke som den vil og vandet vil stadig passere gennem den elektriske ventil, indtil set punkt. Elektrisk ventil kan så sættes ud af funktion om vinteren.
Det er lidt problematisk at sætte det op som hos dig, da jeg har vvb stående i garagen, som er mellem huset og fyrrummet.
Ved sommer drift har jeg, som tidligere skrevet, lukket hele huset af, (fysisk foregår det i min lille kælder, hvor varmerør kommer ind og pladsen er trang) med undtagelse af badeværelset.
Men tænker at det også kan udføres sådan? Ved godt at badeværelset bliver tilført varme under hele opvarmningen af vvb, men det er også ok for mig.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #22 Dato: Aug 07, 2017, 21:23 »
Det lyder som en god ide  ;)

Michael:  :)kartoffel/kartoffel  :) ja nu er det rigtigt.
Hvad forstand har bønder på agurkesalat, som man siger. ;)
Jeg et jo kun kloakmand. Meen der er også en masse betegnelser at rode rundt i.
Rent faktisk sidder der vel en termostatføler på en termostatventil? Nå ikke mere om det, nu er vi enige.

Så jeg mangler bare at få monteret elektrisk ventil til fremløb til vvb. Tænker at montere den parallelt med termostatventilen, så fremløbet ved sommer drift bare løber gemmen begge to. Så kan termostatventil jo bare lukke som den vil og vandet vil stadig passere gennem den elektriske ventil, indtil set punkt. Elektrisk ventil kan så sættes ud af funktion om vinteren.
Det er lidt problematisk at sætte det op som hos dig, da jeg har vvb stående i garagen, som er mellem huset og fyrrummet.
Ved sommer drift har jeg, som tidligere skrevet, lukket hele huset af, (fysisk foregår det i min lille kælder, hvor varmerør kommer ind og pladsen er trang) med undtagelse af badeværelset.
Men tænker at det også kan udføres sådan? Ved godt at badeværelset bliver tilført varme under hele opvarmningen af vvb, men det er også ok for mig.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #23 Dato: Aug 11, 2017, 14:50 »
Nu begynder jeg at forstå noget af det. Og hvorfor der var forvirring om mit spørgsmål.
Efter jeg har prøvet mig lidt frem i styringen, fandt jeg så ud af at vvb drift ikke tænder og slukker fyret, hvis ekstern kontakt er taget ud af funktion.
Troede bare det var sådan. Kunne dog heller ikke forstå det, da fyret jo så ville stoppe ved vvb setpunkt, også om vinteren, såfremt ekstern kontakt var ude af drift.
Forstår nu at når ekstern kontakt er ude drift, svarer det til at "lusen" bliver sat i igen (den gamle biocomfort) og fyret kører hele tiden.
Så hos mig kan ekstern kontakt bruges til en slags sommer/vinter drift. SMART ;)
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #24 Dato: Aug 11, 2017, 19:29 »
Ja, men bruger man reelt ikke ekstern kontakt, ville jeg hellere sætte kedeltemperatur til 0
Alternativt urstyring og så justere denne efter behov. så du om foråret kører færre og færre timer indtil det er slukket hele døgnet og så langsomt tænde om efteråret.
Dog gør dit fyr jo lidt selv det med sjat varme, da VVB opvarming også giver varme til hus.

Derfor ville jeg nok hos dig vælge kedeltemperatur på 0.

Nu begynder jeg at forstå noget af det. Og hvorfor der var forvirring om mit spørgsmål.
Efter jeg har prøvet mig lidt frem i styringen, fandt jeg så ud af at vvb drift ikke tænder og slukker fyret, hvis ekstern kontakt er taget ud af funktion.
Troede bare det var sådan. Kunne dog heller ikke forstå det, da fyret jo så ville stoppe ved vvb setpunkt, også om vinteren, såfremt ekstern kontakt var ude af drift.
Forstår nu at når ekstern kontakt er ude drift, svarer det til at "lusen" bliver sat i igen (den gamle biocomfort) og fyret kører hele tiden.
Så hos mig kan ekstern kontakt bruges til en slags sommer/vinter drift. SMART ;)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #25 Dato: Aug 11, 2017, 19:44 »
Nu er jeg slet ikke med? Sætte kedel temp til 0?
Som det er hos mig nu kører fyret jo netop KUN vvb og en lille bitte gulvvarme. Resten af huset er lukket fra.
I yder sæsonerne lukker jeg op ind til huset, som styres af den eksterne kontakt, via rum termostat i stuen.
Ved godt at der kan opstå situationer i yder sæsonerne , hvor vvb kalder på varmt vand, og der så er åben til resten af huset.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #26 Dato: Aug 11, 2017, 20:04 »
Ved VVB drift benyttes kedeltemperaturen ikke. Her bruges VVB temperatur + tillæg 
(VVB temperaturen står i menuen VVB og tillægget i menuen kedel/regulering. Din står til 55 + 20 grader, så din kedeltemperatur når VVB kalder på varme er 75)

Så sætter du kedeltempertur til 0 fortæller det fyret at det ikke skal køre drift (varme til hus). Når VVB så kalder på varme startes fyret og bruger ovenstående. Derfor behøves du ikke bruge tricket med ekstern kontakt. (hvis jeg altså har forstået din mening korrekt)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #27 Dato: Aug 11, 2017, 20:49 »
Ved VVB drift benyttes kedeltemperaturen ikke. Her bruges VVB temperatur + tillæg 
(VVB temperaturen står i menuen VVB og tillægget i menuen kedel/regulering. Din står til 55 + 20 grader, så din kedeltemperatur når VVB kalder på varme er 75)

Så sætter du kedeltempertur til 0 fortæller det fyret at det ikke skal køre drift (varme til hus). Når VVB så kalder på varme startes fyret og bruger ovenstående. Derfor behøves du ikke bruge tricket med ekstern kontakt. (hvis jeg altså har forstået din mening korrekt)
Aha. Det var jeg ikke klar over.
Men på mit setup kan det jo komme ud på et om jeg stiller på kedel temp eller ekstern temp.
Måske en fremtidig mulighed i styringen, kunne være at kunne skifte imellem et sommer setup og et vinter setup?
Tænker det kunne være nemmere bare at finde det bedste setup i forhold til årstiden, og så skifte mellem dem.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page