Forfatter Emne: Ny installeret RTB 10kw, v13  (Læst 9821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Ny installeret RTB 10kw, v13
« Dato: Aug 04, 2017, 21:10 »
Afventer spændt den kommende fyringssæsson med det nye fyr.
Er lige startet op for første gang i eftermiddags. Nogle gode råd og tips til sådan en fætter? Har kørt med biocomfort på Roca kedel de sidste 10års tid, så tænker der er sket end del siden?
« Senest Redigeret: Aug 04, 2017, 21:14 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #1 Dato: Aug 04, 2017, 21:13 »
Lige et billede mere
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #2 Dato: Aug 05, 2017, 08:32 »
Det bedste råd er vel at læne dig tilbage og nyde "pensionist tilværelsen" som fyrbøder
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #3 Dato: Aug 05, 2017, 09:43 »
Det bedste råd er vel at læne dig tilbage og nyde "pensionist tilværelsen" som fyrbøder
8) Det er jo næsten for godt til at være sandt.

Er også spændt på at se hvor mange kw vi egentlig bruger. Har fået 2 stk Kamstrup målere monteret. En der læser kedlen og en til huset.
« Senest Redigeret: Aug 05, 2017, 09:48 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #4 Dato: Aug 05, 2017, 17:32 »
Er også spændt på at se hvor mange kw vi egentlig bruger. Har fået 2 stk Kamstrup målere monteret. En der læser kedlen og en til huset.

Spændende  :D vend endelig tilbage med resultatet.
Det mest spændende er vel at holde mængden af brændte piller op imod kedelmåleren  ;) Det må jo give en års virkningsgrad  8)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #5 Dato: Aug 05, 2017, 18:16 »
Ja det bliver ret interessant at se. Nu kan jeg jo godt nok ikke sammenligne med noget konkret fra det forrige anlæg, men har en ca idé om hvor mange kg piller der er brugt om året.
Om ikke andet kan husets energi klasse vel præciseres?

Lige et spørgsmål vedr. Vvb prioritering. Hvordan fungerer det når først det bliver vinter?  Som jeg forstår det overstyrer vvb temp. den eksterne indgang? Jeg har en rum termostat inde i stuen, tilsluttet ekstern kontakt.
Fyret skulle jo ikke gerne slukke, bare fordi det varme vand har nået set punkt, hvis der ikke er varme i stuen.
Eller skal rum termostat bare sættes urealistisk højt om vinteren, så ikke fyret slukker. Eller slå es helt fra om vinteren?
Hvad vil fornuftige start/ stop temperatur for øvrigt være på cirkulationspumpen? Start stod til 30 fra start. Synes det virker lavt og kedel et ret lang tid om at nå op i temperatur,
« Senest Redigeret: Aug 05, 2017, 22:20 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #6 Dato: Aug 06, 2017, 07:46 »
VVB-prioritering fungerer på samme måde sommer og vinter   ;D ;D ;D
Undskyld, men jeg kunne ikke lade være  ;)

Du har helt ret, VVB-drift overstyrer "Ekstern indgang", så fyret skifter til husopvarmning når VVB-drift er slut hvis termostaten i stuen tillader det, ellers slukker fyret.

Jeg ville sætte termostaten i stuen højt om vinteren, eller by-passe den med en kontakt, da jeg går ud fra at du har termostatventiler på dine opvarmningskilder.

Fornuftig starttemperatur på cirkulationspumpen er 50-55oC og en kedeltemperatur på 70oC (det er en uhyggelig god kedel  ;) ).
Stoptemperatur på cirkulationspumpem kan du sætte så lavt som dit anlæg kan udnytte varmen, f.eks. 30oC.
Du risikerer ikke at din VVB bliver afkølet, hvis du da ellers har en 2- eller 3-vejs ventil monteret til VVB'en.

Hilsen
Michael


Ja det bliver ret interessant at se. Nu kan jeg jo godt nok ikke sammenligne med noget konkret fra det forrige anlæg, men har en ca idé om hvor mange kg piller der er brugt om året.
Om ikke andet kan husets energi klasse vel præciseres?

Lige et spørgsmål vedr. Vvb prioritering. Hvordan fungerer det når først det bliver vinter?  Som jeg forstår det overstyrer vvb temp. den eksterne indgang? Jeg har en rum termostat inde i stuen, tilsluttet ekstern kontakt.
Fyret skulle jo ikke gerne slukke, bare fordi det varme vand har nået set punkt, hvis der ikke er varme i stuen.
Eller skal rum termostat bare sættes urealistisk højt om vinteren, så ikke fyret slukker. Eller slå es helt fra om vinteren?
Hvad vil fornuftige start/ stop temperatur for øvrigt være på cirkulationspumpen? Start stod til 30 fra start. Synes det virker lavt og kedel et ret lang tid om at nå op i temperatur,
« Senest Redigeret: Aug 06, 2017, 07:47 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #7 Dato: Aug 06, 2017, 08:04 »
Energiklassen kan måske præciseres. Det er jo en sum af al den energi der puttes i huset (piller-el-sol-brændeovn), men variablen er jo hvor meget varme du har brug for, nogle klarer sig med 18° og slukker ned når de er på ferie, andre kører bare med 23° konstant.
Mine badeværelser får gulvvarme de 2 gange i døgnet fyret laver varmt vand, min genbos fyr kører on/off da de vil have "rigtig" varme på badeværelserne, det koster dem 8-10kg i døgnet.
Det kommer jo også an på hvor mange beboere der er i huset.

Om VVB prioritering, umiddelbart ser det ikke ud til at du har en føler i VVB, ellers er der noget galt, temperaturen i din vvb er næppe 0°
Det kommer også an på hvordan man har monteret VVB, mine hænger bare på som en radiator og har ingen regulering, de følger bare kedel temperatur. nogle har en termostat, andre en elektrisk ventil der er styret fra fyret 2 vejs eller 3 vejs.

Der findes 100 vis af driftsformer, det hele kommer an på udstyr, anlæg og ønsker. Det fine er jo at du kan mærke om varmen passer dig, og så kan du se graferne og om fyret gør som du ønsker, og sammenholde det med pilleforbruget.

For et sammenholde dine fine energimålere med forbruget skal ekstern snegl dosere meget præcist, det mest nøjagtige er nok at tælle mængden der puttes på fyret og skrive tallene ned.

Mit fyr tager få øjeblikke (pt. 15min) for at komme fra 25° til 50° men ydelsen er jo begrænset de første 10min af "stigning pr.min."  og så gasser PI kontrolleren jo ned. Det kommer jo også an på din shunt, min cirkulationspumpe starter også ved 30°

Dit fyr har ikke kørt de sidste 48timer, så jeg kan ikke se noget ud fra dine grafer.  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #8 Dato: Aug 06, 2017, 09:03 »
Ha ha Michael, den bad jeg selv om.
Jeg har også tidligere bare sat termostaten i stuen rigeligt højt i temp. Tænkte bare der måske var en anden mulighed. Kunne ekstern kontakt sættes off om vinteren f.eks?

Tænker at pumpen skal starte 10-15 under kedel temp, for at undgå at fyret begynder at drosle ned?
Er 70 grader ikke i overkanten til varmtvandsbeholder? Tænker kalk. Eller er det først ved højere temp?
Varmtvandsbeholder er termostat styret, så det burde ikke være problem med afkøling. Har godt set din opsætning med motorventil til vvb. Det er smart.

Xkfc: det bliver min families personlige energiklasse
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #9 Dato: Aug 06, 2017, 09:06 »
Ved ikke lige hvor resten af indlægget blev af, prøver igen

Xkfc: det bliver min families personlige energiklasse
Har lige præcis også varme i gulvet på badeværelset og håndklæde tørrer, så får jeg lidt glæde af rest varmen fra vvb her om sommeren. Et nordvendt badeværelse i den danske sommer er ikke nødvendigvis særligt varmt. :(

Jeg har ikke nogen føler i vvb endnu, det kommer.
Min vvb sidder på anlægget dom var det en radiator, dog med føleren inde i beholderen  8)
Derudover er det faktisk en 300 liters med solfangere tilknyttet, men det kører jo helt separat og igen er vi så afhængig af bare en smule sol. Så det er nok derfor fyret ikke har kørt så meget. Nu er det også først sat til i fredags 4/8-17, så det er jo ret nyt.
Tænkte lige præcis at notere den påfyldte pillemængde på god gammeldaws papir vis. Det må være det mest præcise, såfremt ham der tæller kan finde ud af det.

« Senest Redigeret: Aug 06, 2017, 09:09 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #10 Dato: Aug 06, 2017, 14:24 »
Hej,

Ja, du kan også sætte ekstern indgang til OFF om vinteren, når du har en styring der understøtter det  ;)

Jeps, pumpestart 15oC er ganske fornuftigt, og kedeltemperaturen på 70oC er det der står i NBE's manual  ;)
Husk på at en RTB skal have en returtemperatur på 55oC, så der er behov for en rimelig kedeltemperatur for at sikre det.
Mht. kedeltemperaturen i sammenhæng med VVB-temperaturen så bliver det ikke noget problem da du jo har en termostatventil (går jeg ud fra) på fremløbet til VVB'en.
Men netop termostatventilen kan give dig problemer med VVB-prioritering.
Ideen med VVB-prioritering er jo netop at prioritere opvarmning af VVB'en, altså veksle fra opvarmning af huset til opvarmning af VVB'en.
Men i dit set-up skifter du ikke mellem hus og VVB, men starter blot fyret hvis VVB'en har behov for det.
Det er i sig selv ikke noget problem, men tænk over hvordan termostatventilen fungerer...
Termostatventilen åbner mere og mere i takt med at temperaturen i VVB'en falder, og lukker mere og mere i takt med at temperaturen i VVB'en stiger.
Det vil sige at når temperaturen i VVB'en falder så langt at fyret starter, vil termostatventilen være meget (helt) åben, hvilket er helt OK, for så vil VVB'en aftage en stor del af varmen fra fyret.
Men i takt med at VVB'en bliver varmet op, vil termostatventilen lukke mere og mere, og VVB'en vil dermed aftage mindre og mindre varme fra fyret.
I værst tænkeligt tilfælde vil termostatventilen faktisk kunne lukke helt, uden at temperaturen som styringen måler er helt oppe, hvilket vil medføre at fyret kører uden at VVB'en aftager noget.

VVB-styring med en termostatventil er helt fint når man har fyret til at køre hele tiden, men egner sig ikke til VBB-prioritering (VVB-drift).

I mit eget set-up kører jeg VVB'en via en termostatventil om vinteren, hvor fyret kører næsten hele døgnet, og via en 3-vejs ventil om sommeren, hvor fyret kun kører når VVB'en skal opvarmes eller når det er lidt for koldt i huset.

Hilsen
Michael


Ha ha Michael, den bad jeg selv om.
Jeg har også tidligere bare sat termostaten i stuen rigeligt højt i temp. Tænkte bare der måske var en anden mulighed. Kunne ekstern kontakt sættes off om vinteren f.eks?

Tænker at pumpen skal starte 10-15 under kedel temp, for at undgå at fyret begynder at drosle ned?
Er 70 grader ikke i overkanten til varmtvandsbeholder? Tænker kalk. Eller er det først ved højere temp?
Varmtvandsbeholder er termostat styret, så det burde ikke være problem med afkøling. Har godt set din opsætning med motorventil til vvb. Det er smart.

Xkfc: det bliver min families personlige energiklasse
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #11 Dato: Aug 06, 2017, 15:33 »
MHES skriver " Husk på at en RTB skal have en returtemperatur på 55oC, så der er behov for en rimelig kedeltemperatur for at sikre det.

Der tænker du da vidst på en Blackstar, og ikke en RTB, der vel kan tåle noget lavere temperaturer, og fint til dem med gulvvarme.

Men RTBeren skal måske derop, 55 gr retur, hvis fremløb er 70 ?
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #12 Dato: Aug 06, 2017, 16:58 »
Jeg vil prøve mig lidt frem med on/off i styringen. Tænker også at jeg er nød til at sætte vvb på off, hvis jeg vælger at sætte ekstern indgang til off. Ellers slukker fyret vel når vandet et varmt? Tænker det er lidt upraktisk. Altså ved vinter drift

Jeg har godt læst din meget flotte og udførlige vejledning du har lavet Michael.  Det burde være en der fulgte med når man køber NBE.  Jeg tænker også at få sat det op på den måde du siger på et tidspunkt.(tror faktisk jeg har en 3-vejs ventil liggende et sted helt tilbage fra det gamle oliefyr) Jeg vil dog sige at det ikke har været noget problem med det forrige anlæg jeg havde. Hvis ikke fyret slukker, selvom vvb er varm, så står set punkt jo bare lidt for højt. Dette måtte jeg også lige holde øje med de første par gange med det gamle fyr.
Termostaten til vvb, gør jo ikke fremløb til vvb koldere, den lukker jo bare i takt med at temp hæves, som du også skriver. Derfor er fremløbs vandet jo også netop omkring de 70 grader som kedeltemp står til. Udfælder kalken sig ikke ved denne temp?
Desuden har jeg som det eneste åben for gulvvarme (sidder direkte på uden termostat kun droslet i ventilen) og håndklæde tørrer på badeværelset, som jo kan aftage lidt. Resten af huset (minus radiator i baggang og køkken, som bare er lukket på termostaten) Er lukket fra med kugle hane.

Hej,

Ja, du kan også sætte ekstern indgang til OFF om vinteren, når du har en styring der understøtter det  ;)

Jeps, pumpestart 15oC er ganske fornuftigt, og kedeltemperaturen på 70oC er det der står i NBE's manual  ;)
Husk på at en RTB skal have en returtemperatur på 55oC, så der er behov for en rimelig kedeltemperatur for at sikre det.
Mht. kedeltemperaturen i sammenhæng med VVB-temperaturen så bliver det ikke noget problem da du jo har en termostatventil (går jeg ud fra) på fremløbet til VVB'en.
Men netop termostatventilen kan give dig problemer med VVB-prioritering.
Ideen med VVB-prioritering er jo netop at prioritere opvarmning af VVB'en, altså veksle fra opvarmning af huset til opvarmning af VVB'en.
Men i dit set-up skifter du ikke mellem hus og VVB, men starter blot fyret hvis VVB'en har behov for det.
Det er i sig selv ikke noget problem, men tænk over hvordan termostatventilen fungerer...
Termostatventilen åbner mere og mere i takt med at temperaturen i VVB'en falder, og lukker mere og mere i takt med at temperaturen i VVB'en stiger.
Det vil sige at når temperaturen i VVB'en falder så langt at fyret starter, vil termostatventilen være meget (helt) åben, hvilket er helt OK, for så vil VVB'en aftage en stor del af varmen fra fyret.
Men i takt med at VVB'en bliver varmet op, vil termostatventilen lukke mere og mere, og VVB'en vil dermed aftage mindre og mindre varme fra fyret.
I værst tænkeligt tilfælde vil termostatventilen faktisk kunne lukke helt, uden at temperaturen som styringen måler er helt oppe, hvilket vil medføre at fyret kører uden at VVB'en aftager noget.

VVB-styring med en termostatventil er helt fint når man har fyret til at køre hele tiden, men egner sig ikke til VBB-prioritering (VVB-drift).

I mit eget set-up kører jeg VVB'en via en termostatventil om vinteren, hvor fyret kører næsten hele døgnet, og via en 3-vejs ventil om sommeren, hvor fyret kun kører når VVB'en skal opvarmes eller når det er lidt for koldt i huset.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Aug 06, 2017, 18:54 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #13 Dato: Aug 07, 2017, 09:56 »
Hej Paw,

Næ, jeg tænker ikke på BlackStar  ;)

Læser du NBE's manual til RTB på side 11, står der at kedlen skal monteres med en godkendt shunt for at garantien kan opretholdes.
I samme manual på side 27 punkt 6, står der at returtemperaturen bør være mindst 55oC for at undgå kondensering i kedel og skorsten  ;)
Så nej, det er altså ikke kun BlackStar der kræver retur på mindst 55oC, det er også RTB der ligesom BlackStar med semirens, er en kedel med meget høj virkningsgrad  ;)

De mindst 70oC i kedeltemperatur står også i manualen på side 27, punkt 5  ;)

Det er iøvrigt ikke sådan at returen skal være mindst 55oC hvis kedeltemperaturen er 70o;)
...det er modsat, kedeltemperaturen bør typisk være 70oC for at kunne opnå en returtemperatur på 55o;)
Reelt er fuldstændig ligegyldigt hvilken kedeltemperatur man kører med, blot at returen er mindst 55oC, men det er svært at opnå hvis ikke kedeltemperaturen er mindst 10-15oC højere.

Hilsen
Michael


MHES skriver " Husk på at en RTB skal have en returtemperatur på 55oC, så der er behov for en rimelig kedeltemperatur for at sikre det.

Der tænker du da vidst på en Blackstar, og ikke en RTB, der vel kan tåle noget lavere temperaturer, og fint til dem med gulvvarme.

Men RTBeren skal måske derop, 55 gr retur, hvis fremløb er 70 ?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny installeret RTB 10kw, v13
« Svar #14 Dato: Aug 07, 2017, 10:42 »
Ja, med dit setup kan du godt sætte VVB til off om vinteren, men det gør altså ingen forskel  ;)
Fyret stopper kun når VVB'en ikke kalder på varme hvis:
 - "Ekstern indgang" er sat til ON og termostaten ikke kalder på varme
 - Kedeltemperaturen er over setpunkt + diff. over
 - Urstyringen er sat til OFF i den aktuelle tidsblok
 - Udetemperaturen gør at fyret stopper

Det med at termostatventilen lukker stille og roligt for fremløbet til VVB'en "køler" ikke fremløbet, det er helt korrekt, men det gør at opvarmningen at VVB'en bliver mindre og mindre effektiv, og derfor går langsommere og langsommere.
Problemet med kalkudfældningi VVB'en, har ikke noget med fremløbstemperaturen at gøre, men er udelukkende relateret til selve temperaturen på vandet i VVB'en.
Det er altså indstillingen på din termostatventil der "begrænser" kalkudfældningen i VVB'en, og ikke temperaturen på fremløbet (kedlen)  ;)
Nu ved jeg ikke om din termostatventil er en returtermostatventil eller en termostatventil med fjernføler, men resultatet er generelt det samme.

Jeg bliver grundlæggende lidt i tvivl om hvad det er du vil opnå, og hvor du ser et problem.
Ideen med VVB-drift om sommeren er jo at fyret kun kører når VVB'en har behov for opvarmning.
Med det setup du har, bestemmer du med din termostat på ekstern indgang, om fyret kun skal køre når VVB'en har behov for opvarmning, eller om det også skal køre for at opvarme huset, og det er vel helt OK.

Du kunne gøre setup'et bedre ved at montere en 3-vejs ventil til VVB'en, eventuelt kombineret med en kuglehane så du kan omskifte mellem 2-vejs og 3-vejs drift.
Jeg ved ikke hvilken af mine vejledninger du har læst, men du kan måske finde lidt inspiration i den her http://mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf

Hilsen
Michael


Jeg vil prøve mig lidt frem med on/off i styringen. Tænker også at jeg er nød til at sætte vvb på off, hvis jeg vælger at sætte ekstern indgang til off. Ellers slukker fyret vel når vandet et varmt? Tænker det er lidt upraktisk. Altså ved vinter drift

Jeg har godt læst din meget flotte og udførlige vejledning du har lavet Michael.  Det burde være en der fulgte med når man køber NBE.  Jeg tænker også at få sat det op på den måde du siger på et tidspunkt.(tror faktisk jeg har en 3-vejs ventil liggende et sted helt tilbage fra det gamle oliefyr) Jeg vil dog sige at det ikke har været noget problem med det forrige anlæg jeg havde. Hvis ikke fyret slukker, selvom vvb er varm, så står set punkt jo bare lidt for højt. Dette måtte jeg også lige holde øje med de første par gange med det gamle fyr.
Termostaten til vvb, gør jo ikke fremløb til vvb koldere, den lukker jo bare i takt med at temp hæves, som du også skriver. Derfor er fremløbs vandet jo også netop omkring de 70 grader som kedeltemp står til. Udfælder kalken sig ikke ved denne temp?
Desuden har jeg som det eneste åben for gulvvarme (sidder direkte på uden termostat kun droslet i ventilen) og håndklæde tørrer på badeværelset, som jo kan aftage lidt. Resten af huset (minus radiator i baggang og køkken, som bare er lukket på termostaten) Er lukket fra med kugle hane.

Hej,

Ja, du kan også sætte ekstern indgang til OFF om vinteren, når du har en styring der understøtter det  ;)

Jeps, pumpestart 15oC er ganske fornuftigt, og kedeltemperaturen på 70oC er det der står i NBE's manual  ;)
Husk på at en RTB skal have en returtemperatur på 55oC, så der er behov for en rimelig kedeltemperatur for at sikre det.
Mht. kedeltemperaturen i sammenhæng med VVB-temperaturen så bliver det ikke noget problem da du jo har en termostatventil (går jeg ud fra) på fremløbet til VVB'en.
Men netop termostatventilen kan give dig problemer med VVB-prioritering.
Ideen med VVB-prioritering er jo netop at prioritere opvarmning af VVB'en, altså veksle fra opvarmning af huset til opvarmning af VVB'en.
Men i dit set-up skifter du ikke mellem hus og VVB, men starter blot fyret hvis VVB'en har behov for det.
Det er i sig selv ikke noget problem, men tænk over hvordan termostatventilen fungerer...
Termostatventilen åbner mere og mere i takt med at temperaturen i VVB'en falder, og lukker mere og mere i takt med at temperaturen i VVB'en stiger.
Det vil sige at når temperaturen i VVB'en falder så langt at fyret starter, vil termostatventilen være meget (helt) åben, hvilket er helt OK, for så vil VVB'en aftage en stor del af varmen fra fyret.
Men i takt med at VVB'en bliver varmet op, vil termostatventilen lukke mere og mere, og VVB'en vil dermed aftage mindre og mindre varme fra fyret.
I værst tænkeligt tilfælde vil termostatventilen faktisk kunne lukke helt, uden at temperaturen som styringen måler er helt oppe, hvilket vil medføre at fyret kører uden at VVB'en aftager noget.

VVB-styring med en termostatventil er helt fint når man har fyret til at køre hele tiden, men egner sig ikke til VBB-prioritering (VVB-drift).

I mit eget set-up kører jeg VVB'en via en termostatventil om vinteren, hvor fyret kører næsten hele døgnet, og via en 3-vejs ventil om sommeren, hvor fyret kun kører når VVB'en skal opvarmes eller når det er lidt for koldt i huset.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html