Forfatter Emne: VMV og RAVI  (Læst 11340 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
VMV og RAVI
« Dato: Aug 30, 2017, 20:35 »
Til at holde kedelreturen benytter jeg VMV ventil med RAVI føler. Mit problem er at den ikke kan lede noget vand i huset/Vvb ved opstart fra kold ved vvb drift.
Der sker det at når pumpen starter ved Kedeltemp på 55 grader, så kører det fint rundt i kedlen indtil returen når op på de ca 55-56 grader RAVI føleren står på (3). Problemet er at cirkulationspumpen kører helt op på fuld styrke i autoadapt og det synes RAVI føleren ikke at kunne lukke imod. Kan se at der pumpes 800-900 l/m rundt i kedlen. Returen kommer over 60 grader og Kedeltemp 75, uden der lukkes noget i huset. Jeg er nødt til at lukke meget af for flowet i kedlen ved hjælp af en kuglehane, før end føleren kan presse VMV ventilen, så der begynder at løbe vand i huset, og derved tvinge cirkulationspumpen ned på 8-9 stykker.
Kan det være rigtigt?
Skal der noget trykbegrænser til eller bare lade kuglehanen klare det, eller hvordan kan det bedst gøres?
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VMV og RAVI
« Svar #1 Dato: Aug 31, 2017, 05:44 »
Hvilken størrelse VMV bruger du ?

Hilsen
Michael

Til at holde kedelreturen benytter jeg VMV ventil med RAVI føler. Mit problem er at den ikke kan lede noget vand i huset/Vvb ved opstart fra kold ved vvb drift.
Der sker det at når pumpen starter ved Kedeltemp på 55 grader, så kører det fint rundt i kedlen indtil returen når op på de ca 55-56 grader RAVI føleren står på (3). Problemet er at cirkulationspumpen kører helt op på fuld styrke i autoadapt og det synes RAVI føleren ikke at kunne lukke imod. Kan se at der pumpes 800-900 l/m rundt i kedlen. Returen kommer over 60 grader og Kedeltemp 75, uden der lukkes noget i huset. Jeg er nødt til at lukke meget af for flowet i kedlen ved hjælp af en kuglehane, før end føleren kan presse VMV ventilen, så der begynder at løbe vand i huset, og derved tvinge cirkulationspumpen ned på 8-9 stykker.
Kan det være rigtigt?
Skal der noget trykbegrænser til eller bare lade kuglehanen klare det, eller hvordan kan det bedst gøres?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: VMV og RAVI
« Svar #2 Dato: Aug 31, 2017, 08:07 »
Jeg tænker 3 ting
Som Michael, størrelsen
Hvor mange KVs 2,5 eller 4.0
Er flowretning som vist på pilene på siden af ventilen?

Hvis det er er et problem med en af de 2 første, så prøv at stille pumpen ned på "I" i konstant tryk og se om det hjælper.

Hvor har du udlæsningen af flow, for 800-900L/m lyder af helt vildt meget, er det ikke L/time.
« Senest Redigeret: Aug 31, 2017, 08:11 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: VMV og RAVI
« Svar #3 Dato: Aug 31, 2017, 08:47 »
Mvh er 4.0. Den som hedestoker anbefaler. Og den er monteret rigtigt. Har også overvejet en fast indstilling på pumpen, men så går lidt af idéen jo af med en selvregulerende pumpe. Men det kan jo være nødvendigt ved sommerdrift. Tænker når først det kører mere jævnt til vinter, så kan det være pumpen kan stå i selvregulering igen.
Det er selvfølgelig liter i timen :P Har Kamstrup målere på til at holde øje med det hele  8)
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: VMV og RAVI
« Svar #4 Dato: Aug 31, 2017, 09:53 »
Konstant tryk betyder jo ikke at pumpen ikke regulerer, den regulerer "bare" på tryk.

Autoadapt regulerer (som jeg har forstået det) på forbrugsmønstre og tidspunkter, samt herudover som en proportional tryks reguleret. Dvs at pumpen på tidspunkter eller mønstre skruer op for tryk, samt at hvis flowet er højt  hæver trykket, så det sikres at de sidste radiatorer også har tryk at arbejde med.

Dette er jo smart, især hvis ens varme system ingen flowkontrol har (feks. gamle eller ikke flowregulerede termostat ventiler). Er også velegnet hvis varme systemet har flaskehalse feks omkring kedlen, med lille rørføring. (rørføringen må så ikke være "for" lille, da det så kan begrænse proportionaltryks reguleringen, da flowet ikke bliver højt nok)

Har man korrekt dimensioneret rør og anlæg, er største gevinst ved Autoadapt at man undgår suse støj fra ventiler (hvilket er min personlige u-underbyggede holdning). Autoadapt er selvfølgelig lavet for at give fuld komfort, samtidigt med maks. strømbesparelse. Men mange steder giver det flere uhensigtsmæssigheder end besparelse.
« Senest Redigeret: Aug 31, 2017, 09:56 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VMV og RAVI
« Svar #5 Dato: Aug 31, 2017, 16:32 »
Hmm, nu skriver du Mvh 4.0, men jeg går ud fra at du mener VMV 40.
Hvis det er en VMV 40, så kan den ikke bruges med et selvvirkende termostathoved.
Prøv at læse Danfoss datablad her, specielt side 4, hvor du kan se kombinationsmulighederne i en tabel
http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/VD52A501_VMV_print.pdf

Iflg. datablad kan der kun bruges termostathoved (type RAVK) på VMV 15 og 20, mens VMV 25, 32 og 40 skal aktieveres af en elektrisk aktuator (type AMV, AMV(E) eller ABV).

Kombinationen VMV og RAVI eksisterer ikke hos Danfoss, RAVI kan derimod kombineres med RAV, WMT og WMA.

Det er ikke godt nok at man rent fysisk kan skrue tingene sammen, spindelvandring og trykkraft skal også harmonere.

Hilsen
Michael



Mvh er 4.0. Den som hedestoker anbefaler. Og den er monteret rigtigt. Har også overvejet en fast indstilling på pumpen, men så går lidt af idéen jo af med en selvregulerende pumpe. Men det kan jo være nødvendigt ved sommerdrift. Tænker når først det kører mere jævnt til vinter, så kan det være pumpen kan stå i selvregulering igen.
Det er selvfølgelig liter i timen :P Har Kamstrup målere på til at holde øje med det hele  8)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: VMV og RAVI
« Svar #6 Dato: Aug 31, 2017, 18:42 »
Michael:Mvh er selvfølgelig forkert og skal være VMV. Det er ordbogen på telefonen der foreslår noget, som jeg ikke lige for set  :P
 Hmm. Jeg mener at have læst et indlæg hvor du netop tilråder et RAVI føler element til VMV ventil?
Det er jo også det hedestoker skriver. Som er direkte kopieret fra Danfoss
Jo jeg mener 4.0 Den hedder VMV 20 ksv 4.0 og burde passe sammen med RAVI føleren.
Men det må være pumpen der laver mere tryk end føleren kan lukke imod. Pumpen er en Grundfos Alpha pro 25-40. Den med den lille drejeknap til at justere på, inden den blev med trykknap.
« Senest Redigeret: Aug 31, 2017, 18:45 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: VMV og RAVI
« Svar #7 Dato: Aug 31, 2017, 19:44 »
MVH skulle ikke være VMV men KVS

Så ventilen skulle hedde VMV20 KVs 4.0

Ifølge Hedestokers hjemmeside skulle RAVI og VMV passe sammen. Hvis det ikke passer må de jo så bare tage det retur eller bytte RAVI'en til en RAVK evt. mod en merpris.
https://www.hedestoker.dk/2143_saedeventil_vmv_danfoss.html

Michael:Mvh er selvfølgelig forkert og skal være VMV. Det er ordbogen på telefonen der foreslår noget, som jeg ikke lige for set  :P
 Hmm. Jeg mener at have læst et indlæg hvor du netop tilråder et RAVI føler element til VMV ventil?
Det er jo også det hedestoker skriver. Som er direkte kopieret fra Danfoss
Jo jeg mener 4.0 Den hedder VMV 20 ksv 4.0 og burde passe sammen med RAVI føleren.
Men det må være pumpen der laver mere tryk end føleren kan lukke imod. Pumpen er en Grundfos Alpha pro 25-40. Den med den lille drejeknap til at justere på, inden den blev med trykknap.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VMV og RAVI
« Svar #8 Dato: Aug 31, 2017, 20:11 »
Ok, du har en VMV DN20 som har en kvs-værdi på 4,0 så problemet hos dig er ikke kombinationen VMV og termostathoved ;)

Rent fysisk kan man montere både RAVI og RAVK, men Danfoss angiver kun RAVK som mulighed for VMV DN15 og VMV DN20, og endda kun versionen RAVK 25-45oC.

Den store forskel på RAVI og RAVK er at RAVI er beregnet for montering i returledningen, og selve termostathovedet bør sidde "koldere" end føleren, mens RAVK kan monteres både i fremløb og retur og ikke stiller krav om at termostathovedet sidder "koldere" end føleren.
RAVI er lidt billigere end RAVK.
Brugen af VMV sammen med RAVK eller RAVI kræver altså lidt flere overvejelser  ;)

Personligt foretrækker jeg Danfoss TVM-H som er en komplet enhed, men da nogle er bange for "modstanden" i en TVM-H (lavere kvs-værdi), kan man i stedet bruge VMV med RAVI/RAVK, blot man husker at læse hele vejledningen  ;)

Anyway, når nu VMV'en er en DN20, tror jeg også at dit problem skyldes at pumpen trykker alt for hårdt, i forhold til hvad termostathovedet kan modstå  ;)
Ligesom Sophus (hjemmeteori) vil jeg tro at konstant tryk regulering vil kunne hjælpe på problemet.

Hilsen
Michael


Michael:Mvh er selvfølgelig forkert og skal være VMV. Det er ordbogen på telefonen der foreslår noget, som jeg ikke lige for set  :P
 Hmm. Jeg mener at have læst et indlæg hvor du netop tilråder et RAVI føler element til VMV ventil?
Det er jo også det hedestoker skriver. Som er direkte kopieret fra Danfoss
Jo jeg mener 4.0 Den hedder VMV 20 ksv 4.0 og burde passe sammen med RAVI føleren.
Men det må være pumpen der laver mere tryk end føleren kan lukke imod. Pumpen er en Grundfos Alpha pro 25-40. Den med den lille drejeknap til at justere på, inden den blev med trykknap.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: VMV og RAVI
« Svar #9 Dato: Aug 31, 2017, 21:21 »
Blev helt nervøs for at det jeg havde var forkert. Havde netop læst det med RAVK føleren og VMV ventilen. Jeg havde netop en RAVK 25-65 inden RAVI'en og den kunne slet ikke holde returen nede.
Det kan jo være temmelig vanskeligt at montere selve termostat hovedet koldere end føleren, da den jo har 70 grader varmt vand ret tæt på. Synes jeg så et sted at man kan få en slags varmeskjold at sætte imellem føleren og ventilen, men husker ikke lige hvor det var. Men jeg tænker ikke at hovedet sidder ved 55-56 grader, som føleren sidder,  som den sidder nu.
Skal dog igang med en omgang isolering af rørinstallationen omkring fyret inden det bliver vinter.
Jeg må eksperimentere lidt med at indstille pumpen. Tænker ikke det gør nogen forskel om det er den gamle eller nye type pumpe?
Eller kan man sætte noget trykdifferens på kedel kredsen?
« Senest Redigeret: Aug 31, 2017, 21:23 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VMV og RAVI
« Svar #10 Dato: Sep 01, 2017, 05:28 »
Hej,

Prøv bare den simple løsning....
...sæt pumpen til konstant tryk, ligesom man ville gøre hvis det var en gulvvarmekreds, og juster den til et tryk der er så lavt som muligt, samtidig med at vandet kan cirkuleres til de fjerneste aftagere.

Hilsen
Michael


Blev helt nervøs for at det jeg havde var forkert. Havde netop læst det med RAVK føleren og VMV ventilen. Jeg havde netop en RAVK 25-65 inden RAVI'en og den kunne slet ikke holde returen nede.
Det kan jo være temmelig vanskeligt at montere selve termostat hovedet koldere end føleren, da den jo har 70 grader varmt vand ret tæt på. Synes jeg så et sted at man kan få en slags varmeskjold at sætte imellem føleren og ventilen, men husker ikke lige hvor det var. Men jeg tænker ikke at hovedet sidder ved 55-56 grader, som føleren sidder,  som den sidder nu.
Skal dog igang med en omgang isolering af rørinstallationen omkring fyret inden det bliver vinter.
Jeg må eksperimentere lidt med at indstille pumpen. Tænker ikke det gør nogen forskel om det er den gamle eller nye type pumpe?
Eller kan man sætte noget trykdifferens på kedel kredsen?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: VMV og RAVI
« Svar #11 Dato: Sep 01, 2017, 13:11 »
 ^-^ Det prøver jeg ^-^
« Senest Redigeret: Sep 01, 2017, 13:12 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: VMV og RAVI
« Svar #12 Dato: Sep 07, 2017, 17:25 »
Det opfører sig ikke helt som forventet endnu, selvom pumpen står i aller laveste gear. RAVI føleren har stadig svært ved at trykke ventilen ind, så der kommer vand rundt i huset. Når den så endelig får taget sig sammen til at samarbejde, er returen nået op over 60-62 grader.
Så kører det sådan set egentlig okay, dog synes jeg det er mærkeligt at der skulle være behov for at tæske 500-600 liter rundt i timen, for at holde returen oppe, når det samtidig kun løber 160-170 liter i timen rundt i huset. Desuden har returen tendens til langsomt at stige til 57-60 grader efter nogle timers drift.
Har desuden talt med Danfoss, som måtte kigge noget dybt i bøgerne, for at finde et sted hvor der stod at VMV dn20 og RAVI passede sammen. Han ville helst have en RAVK 25-45 monteret, men den bliver nok svær at sælge, når returen skal være mindst 55. Han sagde dog at hvis den stod på Max, ville den nok lige kunne holde 55 grader. Det tør jeg dog ikke løbe an på. Tænker kedel garanti.
Så muligheden er nu enten en trykdifferens regulator av 15 kv 4.0, ville Danfoss anbefale. Eller en elektrisk styret motor, men det bliver jo nok en noget dyr løsning.
Tvm-h ventil burde være den bedste løsning, og også billigst.
Min erfaring er så blevet at VMV ventil ikke er at anbefale til den slags, medmindre man gerne vil ofre nogle penge.
 :(
« Senest Redigeret: Sep 07, 2017, 17:58 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: VMV og RAVI
« Svar #13 Dato: Sep 07, 2017, 21:17 »
Jeg har tidligere brugt en VMV som fremløbshunt (oliefyret havde en meget høj hystrese på op til 50grader, så det gav larm i rørene) og den virkede helt perfekt, men har nok ikke haft tryk problemer da pumpen sad på returen. Så samme tryk på begge porte.

Men jeg tænker på om du har buk på dit kapilarør (tror jeg det hedder) Ventilen er analog, så den har udsving, men det du beskriver virker som om den er "for" træg, hvilket kunne tyde på at røret er eller har været bukket.

Jeg valgte ikke at genbruge min vmv, som retur shunt da den kun var 3/4" og jeg var bange for at flowet ville være for lille til mit 30kW fyr.  Jeg satte istedet en RAV/8 og så prioriteret i rørføringen så den får det i lige løb fra pumpen, med huset/VVB  sat på et strøm-Tee.

Flowet på kan du vel selv hurtigt regne på.
Med det lave flow på huset er returen fra dette nok meget kold. så hvis diff over fyret (retur/fremløb) er 5 grader og diff over hus er 25grader så kan du gange flow på hus med forskellen mellem disse. 
På mit 30kW fyr har jeg en diff på 12 grader og før jeg byggede om til større rør og samtidigt fjernede flowmåler (da den var en flaskehals), havde jeg et maks flow på 1800l/t. Med en diff på 12grader kunne jeg ikke presse kedlen til mere end 25kW
« Senest Redigeret: Sep 07, 2017, 21:23 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: VMV og RAVI
« Svar #14 Dato: Sep 08, 2017, 16:31 »
Der er ingen buk på kobberrøret fra føleren, hvis det er det du mener. Føleren regulerer for så vidt fint, når først det er kommet igang det hele og har kørt lidt tid. Jeg kan se med det blotte øje hvordan ventilen bliver trykket til og fra, når først det kører. Og der kommer en svag pibe lyd når den trykker frem og tilbage på ventilen. Det der undrer mig nu er at ved f.eks 10-11 w pumpedrift, så drøner der nemt 500-600 liter rundt i timen i kedlen og kun 160-170 liter i huset lige nu og her i skrivende stund. Tænker ikke det burde være nødvendigt med så mange liter til at holde kedel retur oppe?
Tænker om det kan være luft i systemet der driller? Ind imellem kommer der luft i pumpen. Det er som Det hjælper lidt for hver gang der er kommet lidt luft ud.
Desuden forstår jeg ikke at fyret kør et 40-50 % drift nu her,  da der stort set ikke er nogle steder der kalder på varme i huset, men der må jo være behov for det alligevel  :-\
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page