Forfatter Emne: døjer med at holde mit returløb varmt.  (Læst 8128 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jdalsgaard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
døjer med at holde mit returløb varmt.
« Dato: Okt 09, 2017, 19:36 »
Hej Alle,
Efter at have kørt i 2 år med 1200liters akkumuleringstank, grundet kombi brug af et fastbrændsels fyr hvor jeg synes det var genialt og have dem på samme beholder, så pillefyret tog over når fastbrændsel gik ud.(dog kørte pillefyr kun i toppen af akkumuleringstanken) Har jeg nu lavet direkte montage fra Pillefyr 16kw blackstar til huset med trykeksp.  Det skal siges at det dog er gennem en varmeveksler (måden jeg skiller de to fyr af nu) 

-Jeg har nu haft det startet op og synes til min overraskelse ikke det køre helt så godt som jeg havde håbet.
Jeg har et hus på 177m2 som er middel isoleret. fyret står 35meter væk og de første 25meter er ikke så godt isoleret.(rør som var her der jeg flyttede ind)  Jeg oplever nu at jeg har problemer med at holde min retur temp oppe på 55grader også selvom jeg helt afmontere termostaten, så den egentlig bare er åben.
Ligeså snart der er belastning på fyret så dykker kedel temp og retur temp ned under de øndskede 65 og 55 grader.

-Der er afmålt piller.
-Hele anlægget er udluftet.

Er der nogle som har et fif ud over at skifte de semi isolerede rør som jeg helst vil vente med at skifte til jeg ombygger min lade?

Jeg har set nogle have en 3vejs ventil på hvor den shunter det kolde retur vand ind så det der går i kedlen altid er eks. 55grader?

Håber der er en klog person som har et forslag eller evt. et sekund til lige og kigge mit setup igennem for evt fejl.  O0 :) :) :) :)

 
Woody v10 blackstar 16kw i combi med olan 25kw forbundet med varmeveksler.
Solvarme anlæg med 250Liter tank.
Hjemme bygget sugeanlæg til piller.
udbygget med styring af varme i udendørs spa.

http://www.stokercloud.dk/dev/toftelund.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #1 Dato: Okt 09, 2017, 20:06 »
Har erfaret at f.eks Danfoss tvm-h ventil er en god løsning til opretholdelse af returtemp. Jeg har selv næsten lige fået installeret nyt fyr, og brugte en VMV ventil med RAVI føler, som også kan være en god løsning, dog lidt mere omstændig.
De to løsninger gør at der først lukkes vand ind til huset, når returen er minimum det termostaten er sat til (f.eks 55 grader). På den måde er returtemp altid sikret.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #2 Dato: Okt 09, 2017, 20:13 »
Hej,

Når både kedeltemperatur og returtemperatur dykker, er det fordi huset aftager meget varme.
Det skal gerne medføre at fyret "gearer op" og yder mere (op til 100%) for at kompencere.
Et problem der kan opstå ved store pludselige varmeaftag er for store dyk i returtemperaturen.
Hvis systemet til at holde returen varm nok blot er en termostatventil mellem fremløb og retur, vil det vand der sendes retur til kedlen være en blanding af fremløbsvand gennem termostatventilen og returvand fra anlæget.
Forholdet mellem fremløbsvand og returvand fra anlæget vil være bestemt af trykfaldet i de to kredse, og ofte er andelen af fremløbsvand ikke tilstrækkelig.

Hvis systemet derimod er en termostatisk 3-vejs ventil der styrer returtemperaturen, bliver alt fremløbsvandet ledt direkte til returen indtil returen kommer op i nærheden af det ønskede.
Så begynder ventilen at lukke lidt af fremløbsvandet ud i anlægget, og øge andelen i takt med at returtemperaturen stiger, for til sidst at lukke alt fremløbsvandet ud i anlægget når/hvis retiren fra anlægget er oppe på den ønskede temperatur.
Altså, i begyndelsen kører kedlen kun for at varme sig selv op, og i takt med at kedlen (returen) bliver varm nok, bliver der ledt mere og mere vand ud i anlægget.

Sådan en ventil er f.eks. Danfoss TVM-H.

Hilsen
Michael

Hej Alle,
Efter at have kørt i 2 år med 1200liters akkumuleringstank, grundet kombi brug af et fastbrændsels fyr hvor jeg synes det var genialt og have dem på samme beholder, så pillefyret tog over når fastbrændsel gik ud.(dog kørte pillefyr kun i toppen af akkumuleringstanken) Har jeg nu lavet direkte montage fra Pillefyr 16kw blackstar til huset med trykeksp.  Det skal siges at det dog er gennem en varmeveksler (måden jeg skiller de to fyr af nu) 

-Jeg har nu haft det startet op og synes til min overraskelse ikke det køre helt så godt som jeg havde håbet.
Jeg har et hus på 177m2 som er middel isoleret. fyret står 35meter væk og de første 25meter er ikke så godt isoleret.(rør som var her der jeg flyttede ind)  Jeg oplever nu at jeg har problemer med at holde min retur temp oppe på 55grader også selvom jeg helt afmontere termostaten, så den egentlig bare er åben.
Ligeså snart der er belastning på fyret så dykker kedel temp og retur temp ned under de øndskede 65 og 55 grader.

-Der er afmålt piller.
-Hele anlægget er udluftet.

Er der nogle som har et fif ud over at skifte de semi isolerede rør som jeg helst vil vente med at skifte til jeg ombygger min lade?

Jeg har set nogle have en 3vejs ventil på hvor den shunter det kolde retur vand ind så det der går i kedlen altid er eks. 55grader?

Håber der er en klog person som har et forslag eller evt. et sekund til lige og kigge mit setup igennem for evt fejl.  O0 :) :) :) :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Jdalsgaard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #3 Dato: Okt 09, 2017, 21:33 »
Har erfaret at f.eks Danfoss tvm-h ventil er en god løsning til opretholdelse af returtemp. Jeg har selv næsten lige fået installeret nyt fyr, og brugte en VMV ventil med RAVI føler, som også kan være en god løsning, dog lidt mere omstændig.
De to løsninger gør at der først lukkes vand ind til huset, når returen er minimum det termostaten er sat til (f.eks 55 grader). På den måde er returtemp altid sikret.

Tak for feedback, jeg går med løsningen og skifter ventilen :)
Woody v10 blackstar 16kw i combi med olan 25kw forbundet med varmeveksler.
Solvarme anlæg med 250Liter tank.
Hjemme bygget sugeanlæg til piller.
udbygget med styring af varme i udendørs spa.

http://www.stokercloud.dk/dev/toftelund.html

Offline Jdalsgaard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #4 Dato: Okt 09, 2017, 21:37 »
Tusind tak for respons, jeg køber en tvm-h ventil og montere den istedet. Så håber jeg det giver mere ro på brænderen. :)

Hej,

Når både kedeltemperatur og returtemperatur dykker, er det fordi huset aftager meget varme.
Det skal gerne medføre at fyret "gearer op" og yder mere (op til 100%) for at kompencere.
Et problem der kan opstå ved store pludselige varmeaftag er for store dyk i returtemperaturen.
Hvis systemet til at holde returen varm nok blot er en termostatventil mellem fremløb og retur, vil det vand der sendes retur til kedlen være en blanding af fremløbsvand gennem termostatventilen og returvand fra anlæget.
Forholdet mellem fremløbsvand og returvand fra anlæget vil være bestemt af trykfaldet i de to kredse, og ofte er andelen af fremløbsvand ikke tilstrækkelig.

Hvis systemet derimod er en termostatisk 3-vejs ventil der styrer returtemperaturen, bliver alt fremløbsvandet ledt direkte til returen indtil returen kommer op i nærheden af det ønskede.
Så begynder ventilen at lukke lidt af fremløbsvandet ud i anlægget, og øge andelen i takt med at returtemperaturen stiger, for til sidst at lukke alt fremløbsvandet ud i anlægget når/hvis retiren fra anlægget er oppe på den ønskede temperatur.
Altså, i begyndelsen kører kedlen kun for at varme sig selv op, og i takt med at kedlen (returen) bliver varm nok, bliver der ledt mere og mere vand ud i anlægget.

Sådan en ventil er f.eks. Danfoss TVM-H.

Hilsen
Michael

Hej Alle,
Efter at have kørt i 2 år med 1200liters akkumuleringstank, grundet kombi brug af et fastbrændsels fyr hvor jeg synes det var genialt og have dem på samme beholder, så pillefyret tog over når fastbrændsel gik ud.(dog kørte pillefyr kun i toppen af akkumuleringstanken) Har jeg nu lavet direkte montage fra Pillefyr 16kw blackstar til huset med trykeksp.  Det skal siges at det dog er gennem en varmeveksler (måden jeg skiller de to fyr af nu) 

-Jeg har nu haft det startet op og synes til min overraskelse ikke det køre helt så godt som jeg havde håbet.
Jeg har et hus på 177m2 som er middel isoleret. fyret står 35meter væk og de første 25meter er ikke så godt isoleret.(rør som var her der jeg flyttede ind)  Jeg oplever nu at jeg har problemer med at holde min retur temp oppe på 55grader også selvom jeg helt afmontere termostaten, så den egentlig bare er åben.
Ligeså snart der er belastning på fyret så dykker kedel temp og retur temp ned under de øndskede 65 og 55 grader.

-Der er afmålt piller.
-Hele anlægget er udluftet.

Er der nogle som har et fif ud over at skifte de semi isolerede rør som jeg helst vil vente med at skifte til jeg ombygger min lade?

Jeg har set nogle have en 3vejs ventil på hvor den shunter det kolde retur vand ind så det der går i kedlen altid er eks. 55grader?

Håber der er en klog person som har et forslag eller evt. et sekund til lige og kigge mit setup igennem for evt fejl.  O0 :) :) :) :)
Woody v10 blackstar 16kw i combi med olan 25kw forbundet med varmeveksler.
Solvarme anlæg med 250Liter tank.
Hjemme bygget sugeanlæg til piller.
udbygget med styring af varme i udendørs spa.

http://www.stokercloud.dk/dev/toftelund.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #5 Dato: Okt 10, 2017, 05:32 »
Når nu du så skal rode med der alligevel, så gør dig selv den tjeneste at montere ventiler på alle tre sider af tvm-h ventilen. Det gør det meget lettere i fremtiden når ventilen skal udskiftes eller serviceres.  :)
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Jdalsgaard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #6 Dato: Okt 10, 2017, 07:57 »
Det er faktisk slet ikke noget tåbelig ide  ;D (Y) Tak
Woody v10 blackstar 16kw i combi med olan 25kw forbundet med varmeveksler.
Solvarme anlæg med 250Liter tank.
Hjemme bygget sugeanlæg til piller.
udbygget med styring af varme i udendørs spa.

http://www.stokercloud.dk/dev/toftelund.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #7 Dato: Okt 10, 2017, 09:52 »
Godt at læse at nogle hører efter  ;)

Hilsen
Michael

Når nu du så skal rode med der alligevel, så gør dig selv den tjeneste at montere ventiler på alle tre sider af tvm-h ventilen. Det gør det meget lettere i fremtiden når ventilen skal udskiftes eller serviceres.  :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Jdalsgaard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #8 Dato: Okt 11, 2017, 09:43 »
Hej MHES.
Har nu siddet og kigget på tvm-H ventil og bemærket de 1,9m3 den har i flow.
Da jeg på sigt skal have flere forbrugere monteret på fyret og har et spabad som bliver varmet med en 11kw varme veksler i ny og næ, som er monteret i anlægget skal jeg så vælge vmv eller stadig tvm-H (et lidt grønt spørgsmål) men tænkte bare om Tvm-H ventilen kunne blive for lille?  ;D ^-^
mvh. Johannes 


Godt at læse at nogle hører efter  ;)

Hilsen
Michael

Når nu du så skal rode med der alligevel, så gør dig selv den tjeneste at montere ventiler på alle tre sider af tvm-h ventilen. Det gør det meget lettere i fremtiden når ventilen skal udskiftes eller serviceres.  :)
Woody v10 blackstar 16kw i combi med olan 25kw forbundet med varmeveksler.
Solvarme anlæg med 250Liter tank.
Hjemme bygget sugeanlæg til piller.
udbygget med styring af varme i udendørs spa.

http://www.stokercloud.dk/dev/toftelund.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #9 Dato: Okt 11, 2017, 16:09 »
Opdateret da en de, af indlæget er "blevet væk"

Hej Johannes,

Hvis du skal "flytte" 16 kW fra dit fyr med en temperaturforskel mellem fremløb og retur på 15oC, skal du flytte 920 l/t, så en TVM-H burde kunne klare dit behov.

Hvis du skal flytte 16 kW ved et flow på 1.900 l/t (1,9 m3/t) skal du mindst have en temperaturforskel på 7,3oC.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Okt 11, 2017, 22:44 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Jdalsgaard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #10 Dato: Okt 11, 2017, 18:26 »

Det var lige det svar jeg manglede! Tak  ;D
Hej Johannes,

Hvis du skal "flytte" 16 kW fra dit fyr med en temperaturforskel mellem frmløb og retur på 15oC, skal du flytte 920 l/t, så en TVM-H burde kunne klare dit behov
Woody v10 blackstar 16kw i combi med olan 25kw forbundet med varmeveksler.
Solvarme anlæg med 250Liter tank.
Hjemme bygget sugeanlæg til piller.
udbygget med styring af varme i udendørs spa.

http://www.stokercloud.dk/dev/toftelund.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #11 Dato: Okt 11, 2017, 21:34 »
Kiggede lige på dine grafer og ja, du har nogle store udsving, hvor fyret ikke kan følge med, men det problem løser TVM-H jo ikke (medmindre flowet bliver for lavt) for så kommer du i stedet til at mangle varme nogle steder. og din Diff er jo ikke som mhes skriver 15 men derimod 10grader, så du skal flytte 1380 l/t men det bør stadig være muligt, men du skal forvente at de sidste aftagere i systemet for varme lidt senere, især hvis du ikke har flowkontrol på dine radiatorer og spa (vandet løber den letteste vej).

Men jeg vil også sige at hvis ikke du har rust i kedlen behøves dine drop ikke at have det store at sige og ændrede du kedel temp til 70 så du fik en diff på 15, ville din shunt også have lettere ved at følge med. Hvis du er "bange" for stor tab på fremløbet kunne du tænke på at investere i en vejrkompenseringsventil og pumpe på fremløbet, her kunne nemlig være noget at spare når du skriver 35 meter og 25 meter med dårlig isolering.

Jeg havde selv lidt samme problem, men jeg løste det ved at ændre rørføringen omkring fyret til en større dimension og ved at flytte rørene til shunten. Så det i stedet for at være en sidegren på rørene, blev den lige vej og huset i stedet sad på sidegrenen. Mere man skal være sig bevidst at TVM-H nok er en bedre løsning, men den løser ikke alt, så har man problem i installationen risikere man bare at flytte problemet.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Jdalsgaard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #12 Dato: Okt 12, 2017, 09:59 »
Tak for feedback Hjemmeteori :)
Jeg har lige lavet en meget primitiv skitse af mit anlæg, der mangler selvfølgelig nogle ventiler hist og her til at lukke for diverse grene af anlægget altså på skitsen, men i helhed er det cirka sådan.

Fyrrummet er i nord enden af min lade, det køre så gennem laden og ind i mit (teknikrum) den anden ende af laden syd hvor varmeveksler til spa er monteret.
Herfra køre rørene i løgstør rør ind i huset. Huset er Med alt nyt i rør mm. (1,5år)
Rør førringen i laden er 1" og løgstør rørene er 32mm.
Fyret trænger nok også til en trimning men lige pt. køre det bare for at lave lidt varme. (ville lige have rørføringen iorden)
 

Kiggede lige på dine grafer og ja, du har nogle store udsving, hvor fyret ikke kan følge med, men det problem løser TVM-H jo ikke (medmindre flowet bliver for lavt) for så kommer du i stedet til at mangle varme nogle steder. og din Diff er jo ikke som mhes skriver 15 men derimod 10grader, så du skal flytte 1380 l/t men det bør stadig være muligt, men du skal forvente at de sidste aftagere i systemet for varme lidt senere, især hvis du ikke har flowkontrol på dine radiatorer og spa (vandet løber den letteste vej).

Men jeg vil også sige at hvis ikke du har rust i kedlen behøves dine drop ikke at have det store at sige og ændrede du kedel temp til 70 så du fik en diff på 15, ville din shunt også have lettere ved at følge med. Hvis du er "bange" for stor tab på fremløbet kunne du tænke på at investere i en vejrkompenseringsventil og pumpe på fremløbet, her kunne nemlig være noget at spare når du skriver 35 meter og 25 meter med dårlig isolering.

Jeg havde selv lidt samme problem, men jeg løste det ved at ændre rørføringen omkring fyret til en større dimension og ved at flytte rørene til shunten. Så det i stedet for at være en sidegren på rørene, blev den lige vej og huset i stedet sad på sidegrenen. Mere man skal være sig bevidst at TVM-H nok er en bedre løsning, men den løser ikke alt, så har man problem i installationen risikere man bare at flytte problemet.
Woody v10 blackstar 16kw i combi med olan 25kw forbundet med varmeveksler.
Solvarme anlæg med 250Liter tank.
Hjemme bygget sugeanlæg til piller.
udbygget med styring af varme i udendørs spa.

http://www.stokercloud.dk/dev/toftelund.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #13 Dato: Okt 12, 2017, 10:07 »
Du skriver at der mangler ventiler, der er bestemt også for mange, det er nemlig ikke lovligt at kunne isolere sikkerhedsventilen fra fyret.  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Jdalsgaard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: døjer med at holde mit returløb varmt.
« Svar #14 Dato: Okt 12, 2017, 10:12 »
Haha De ventiler var vist bare på tegningen kan garantere dig for min sikkerheds  ventil ikke kan blokeres;)

Du skriver at der mangler ventiler, der er bestemt også for mange, det er nemlig ikke lovligt at kunne isolere sikkerhedsventilen fra fyret.  ;)
« Senest Redigeret: Okt 12, 2017, 10:59 af Jdalsgaard »
Woody v10 blackstar 16kw i combi med olan 25kw forbundet med varmeveksler.
Solvarme anlæg med 250Liter tank.
Hjemme bygget sugeanlæg til piller.
udbygget med styring af varme i udendørs spa.

http://www.stokercloud.dk/dev/toftelund.html