Forfatter Emne: P tiden er forskellig fra.....  (Læst 1866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sorine3

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
P tiden er forskellig fra.....
« Dato: Okt 13, 2017, 22:45 »
Er der nogen der kan give en logisk forklaring på at jeg i min kedelregulering har sat P-tiden til 2.5 men når jeg kigger under "advanceret" indstillinger så viser den en P tid på 5 når fyret er i drift. Det er det samme på fyrets tablet og på stokercloud ???? Alle andre indstillinger ser ud til at passe.... 34173

M.v.h
Søren 
Sorine3
BS+ 10 KW m. Ilt styring
110 L VVB
140 KVM træhus anno 1946... isolering... ikke ret meget!
Forbrug : næsten 4 tons om året
https://stokercloud.dk/v3/#/sorine3/main-page

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: P tiden er forskellig fra.....
« Svar #1 Dato: Okt 14, 2017, 05:32 »
Er det ikke kun ved opstart, at fyret har dobbelt P.? Når temp. Er mindre end 10 gr. Fra setpunkt, bliver den halveret. Mener jeg at ha læst i anden tråd. Mvh. Carsten.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: P tiden er forskellig fra.....
« Svar #2 Dato: Okt 14, 2017, 05:35 »
(klippet fra anden tråd herinde)

Opstarts PI er ikke noget du kan stille på  ;)
Det er en funktion der sikrer en hurtig opstart af anlægget, hvor P-faktor (P-gain) er fast 10 og I-faktor (I-gain) er 1/10 af det du selv har sat I-faktor til.
Sådan kører fyret under opstart indtil det er 10oC under ønsket temperatur, så bliver I-faktor (I-gain) det du har indstillet den til og P-faktor (P-gain) aftager stille og roligt fra 10 til det du har indstillet den til, når ønsket temperatur opnås.
Herefter er opstarts PI slut og begynder først igen når fyret starter igen efter et stop.

Ideen med opstarts PI er at fyret typisk har brug for væsentligt større P-faktor og væsentligt mindre I-faktor under opstarten, for at kunne lave et fint indsving.
Iøvrigt har din softwareversion også dobbelt P-faktor når aktuel kedeltemperatur er over det ønskede.

Du skal altså ikke koncentrere dig om opstarts PI, men blot de "almindelige" PI faktorer  ;)
...det var blot mig der uheldigvis kom til at aflæse din P-faktor på et uheldigt tidspunkt  :D
Jeg kan nemlig ikke se dine P-og I-faktorer under regulering, men må aflæse dem under Setup >> Avanceret.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: P tiden er forskellig fra.....
« Svar #3 Dato: Okt 14, 2017, 08:22 »
Hej,

Som skrot1 er inde på, har nyere styringer fra NBE "dynamisk PI-regulering".

Når fyret starter fra "kold" er det forholdsvis lang tid om at komme op på ønsket temperatur, og hvis man i denne periode regulerer med de PI-parametre man bruger under almindelig drift, vil man typisk se store overslag i temperaturen pga. I-leddet.
Derfor har NBE indført "Opstarts PI" som er aktiv fra opstart indtil ønsket kedeltemperatur er opnået.
"Opstarts PI" inddeles i to intervaller, ét indtil 10oC før ønsket kedeltemperatur og ét fra 10oC før ønsket kedeltemperatur indtil ønsket kedeltemperatur.
I det første interval er P-faktor fast på 10, uanset hvad man ellers har valgt som P-faktor, og I-faktor er reduceret til 1/10 af hvad man ellers har valgt som I-faktor (rent praktisk er det grundlaget for I-stakken, det der hedder "Opsummeret difference sum" der kun justeres med 1/10).
I det andet interval (10oC før ønsket kedeltemperatur indtil ønsket kedeltemperatur), tilpasses P-faktor glidende fra de faste 10 og til det man selv har valgt og I-faktor er det man selv har valgt.
I praksis betyder det at ens eget PI-setup er sat ud af drift indtil 10oC før ønsket kedeltemperatur, og i stedet kører fyret bare 100%.
Eller sagt på en anden måde:
Kedlen og anlægget bliver "forvarmet" til 10oC under ønsket kedeltemperatur, før reguleringen sætter ind, altså styringen "tror" fyret starter fra varm tilstand  ;)

Den seneste ændring NBE har lavet omkring PI-reguleringen, er at sætte P-faktor til dobbelt værdi (det man selv har valgt x2) når kedlen er over ønsket kedeltemperatur.
Det er valgt fordi det generelt tager længere tid at komme ned i temperatur end op i temperatur, pga. eftervarmen fra forbrændingen.
Man kan betragte det som at man træder dobbelt så hårdt på bremsen som man træder på speederen.

Under avanceret ser man de helt aktuelle P- og I-faktorer, altså hvad de reelt er under opstarts PI og i almindelig drift over og under ønsket kedeltemperatur.

At der er "Dynamisk PI" (Opstarts PI og fordoblet P-faktor) skal man ikke bekymre sig om  ;)
...og slet ikke "tænke over" når man laver almindelig PI-indstilling  ;)

Hilsen
Michael


Er der nogen der kan give en logisk forklaring på at jeg i min kedelregulering har sat P-tiden til 2.5 men når jeg kigger under "advanceret" indstillinger så viser den en P tid på 5 når fyret er i drift. Det er det samme på fyrets tablet og på stokercloud ???? Alle andre indstillinger ser ud til at passe.... 34173

M.v.h
Søren
« Senest Redigeret: Okt 14, 2017, 11:00 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Sorine3

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: P tiden er forskellig fra.....
« Svar #4 Dato: Okt 14, 2017, 17:41 »
Super....tak for et godt fyldestgørende svar  :D det giver en bedre forståelse af hvordan fyret virker. ;D ;D ;D
Sorine3
BS+ 10 KW m. Ilt styring
110 L VVB
140 KVM træhus anno 1946... isolering... ikke ret meget!
Forbrug : næsten 4 tons om året
https://stokercloud.dk/v3/#/sorine3/main-page