Forfatter Emne: Blackstar +  (Læst 5103 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Blackstar +
« Svar #15 Dato: Okt 15, 2017, 15:55 »
Du tror stadig forkert!

Hvis du "bare" kigger 48 timer tilbage har du ret i at temperaturen i dag topper højere end i går. Men det sker jo efter fyret er lukket ned, altså topper temperaturen efter fyret er stoppet. Så hvis der er aftag topper den lavere end hvis der ikke er aftag.

Derudover er opløsningen på 48 timer for dårlig til at sammenligne med den sidste time. Temperaturen kan godt have været højere i går, men det kan ikke nødvendigvis se på grafen.

Problemet sker jo i dag, efter VVB, hvor fyret ikke når at skrue nok ned, til det lille aftag og her kan jeg ydermere se at du i fredags ændrede forbliv i VVB drift fra 10 til 5 minutter, det kan hjælpe med til at sende fyret i stop.

Om der er en fejl vil jeg ikke kategorisk afvise, men det har intet med urstyring at gøre, så jeg tror du leder det forkerte sted. Og kigger man i din log har du ændret rigtig meget de sidste 4 dage, så der er nok at tage sammen med det varme vejr.

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
Sv: Blackstar +
« Svar #16 Dato: Okt 15, 2017, 17:08 »
Det har ikke noget med din urstyring at gøre at den stopper på temp. den kan ikke komme af med varmen efter den har kørt vvb hurtig nok så det kunne være en ide at sætte den til at forblive i VVB drift til 10 eller 15 mnín og se hva der så sker.
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline jenskirk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar +
« Svar #17 Dato: Okt 15, 2017, 18:16 »
Jeg fandt ud af at under regulering-Kedeltemp. setpunkt tillæg, skulle ændres fra 20 til 10, grafen blev også meget roligere ^-^

Offline jenskirk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar +
« Svar #18 Dato: Okt 15, 2017, 18:20 »
Og tak for svar forresten :D

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Blackstar +
« Svar #19 Dato: Okt 15, 2017, 19:56 »
Bare lige for at være sikker på at du justerer på det du ønsker....
"Kedeltemp. setpunkt tillæg" er det antal grader der skal lægges til "Ønsket VVB-temperatur" og bruges som midlertidig "Ønsket kedeltemperatur", når der opvarmes VVB.
Det har intet med den almindelige drift at gøre.

Men hvis "Kedeltemp. setpunkt tillæg" + "Ønsket VVB-temperatur" er meget større end "Ønsket kedeltemperatur" risikerer man at få problemer efter skift fra VVB-opvarmning til alm. opvarmning.
Det kan til dels undgås ved at køre med en lang "Forbliv i VVB-drift min".

Hilsen
Michael


Jeg fandt ud af at under regulering-Kedeltemp. setpunkt tillæg, skulle ændres fra 20 til 10, grafen blev også meget roligere ^-^
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline DenHalve

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 187
  • Respekt optjent: +5/-4
  • Vil så gerne hjælpe, men !
Sv: Blackstar +
« Svar #20 Dato: Okt 16, 2017, 06:14 »
Jeg har haft lignende problem - løste det ved at sætte max ydelse ned til 60%  ( skulle måske have valgt at sætte 100% ydelse ned fra 16 til 10kw ).
Nu er det kun galt nogle gange efter at der er lavet varmt vand.
136 m2 opvarmet
Forventet forbrug 5 T.
16 kw Opop V. 7
300 L VVB.
Solvarme 30 rør.
Fyr online : http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=jhschmidt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Blackstar +
« Svar #21 Dato: Okt 16, 2017, 07:27 »
Det virker nogle steder at sætte maks ydelse. Jeg vil dog ikke foreslå det ret mange steder, da fyret kan komme til at "hænge" i en for høj ydelse.

Der kan ske det, at fyret er for lang tid om at komme op i fart og at I andelen derfor overstiger maks ydelsen. Derfor kan fyret ikke regulere ned, selvom ønsket temperatur opnås.
Derfor vil jeg altid hellere pille ved forbliv i VVB drift og setpkt tillæg.

Selv har jeg 2-vejs ventil og nøjes her med et tillæg på 5 grader, men med VVB prio ogf 3-vejs ventil, er man nødt til at have den noget højere.


Jeg har haft lignende problem - løste det ved at sætte max ydelse ned til 60%  ( skulle måske have valgt at sætte 100% ydelse ned fra 16 til 10kw ).
Nu er det kun galt nogle gange efter at der er lavet varmt vand.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt