Forfatter Emne: 02 korr. på BS+  (Læst 2127 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jenskirk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
02 korr. på BS+
« Dato: Okt 17, 2017, 16:59 »
som i kan se  er 02  lav-midt-høj, over 100. Er det normalt og er det noget jeg skal rette på, eller gør lampdasonden arbejdet for mig.

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7541
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: 02 korr. på BS+
« Svar #1 Dato: Okt 17, 2017, 17:08 »
som i kan se  er 02  lav-midt-høj, over 100. Er det normalt og er det noget jeg skal rette på, eller gør lampdasonden arbejdet for mig.

Det viser bare at iltstyrngen arbejder, og det skal den  :)
Den er ikke for langt fra de 100% så det ser fint ud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: 02 korr. på BS+
« Svar #2 Dato: Okt 17, 2017, 18:11 »
Det er fint, det kan også fint svinge om pilletanken er fuld eller tom, eller om der er meget smuld i sneglen.

Og det som tallene rent faktisk betyder er at styringen dosere feks. 104% piller, altså 4% flere piller i høj i forhold til hvis du ikke har iltstyring på.

Når tallene afviger meget, kan der skulle gøres noget og som oftest ren vedligehold.
Afveje piller = hvis sneglen dosere forkert kompenserer iltstyringen
Kalibrerer sonden , forkert kalibreing justerer ilstyringen også for ( men du kan normalt når fyret er slukket se om aktuelt ilt ligger omkring 20,9)
Rense herd = hvis denne er stoppet kommer der mindre luft og så kompenserer styringen
Rense blæser , røgrør og (fyr) = hvis der er modstand i kedlen kommer der mindre luft igennem og derfor mindre luft til forbrændingen og det kompenserer styringen så for.

Så medmindre noget af ovenstående er meget grelt kompenserer styringen bare, så forbrændingen er så optimal så mulig (men den kan selvfølgelig ikke kompensere for skæv kalibrering).
Så største problem på en kold dag kan være at fyret  går ned i faktuel ydelse, for at holde en god forbrænding.

 
som i kan se  er 02  lav-midt-høj, over 100. Er det normalt og er det noget jeg skal rette på, eller gør lampdasonden arbejdet for mig.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline jenskirk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 02 korr. på BS+
« Svar #3 Dato: Okt 17, 2017, 18:21 »
tak for svar, rensning skulle ikke være aktuel endnu, kedlen er lidt over en uge gammel, men det kunne være at jeg skulle afveje piller igen, det stod der noget om at efter en uge skulle men gøre det. sidste gang den stod stille stod 02 på 20,6, er det iorden?

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: 02 korr. på BS+
« Svar #4 Dato: Okt 17, 2017, 18:35 »
Det er lidt lavt, 20,9 +/- 0,1 men den kan også ændre sig lidt i starten på en ny sonde.

Men værd også opmærksom på at hvis fyret ikke har været slukket ret længe, kan der ligge gløder i asken så der reelt er mindre ilt.

tak for svar, rensning skulle ikke være aktuel endnu, kedlen er lidt over en uge gammel, men det kunne være at jeg skulle afveje piller igen, det stod der noget om at efter en uge skulle men gøre det. sidste gang den stod stille stod 02 på 20,6, er det iorden?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt