Forfatter Emne: Måske er mit pillefyr for stort?  (Læst 4501 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cch

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-1
Måske er mit pillefyr for stort?
« Dato: Nov 05, 2017, 18:45 »
Hej alle her i forum. Jeg har nu haft fornøjelsen at at have en Scotte 1016 kedel og tilhørende 16 KW brænder i et år. Og jeg er som "selvbestaltet" fyrmester meget tilfreds med det hele. men jeg vil jo gerne "nørde" lidt, så derfor dette spørgsmål:  Mit setup er følgende: Fyret står i garagebygning ca.25 meter fra hovedhus. Har kun gulvvarme i hovedhus og garage. Har prøvet at at stille fremløb i min vejrkompensering til så lav temperatur som muligt pr. ca. 29 gr. så mine gulvkredse stort set er åbne hele tiden. men jeg  løber ind i at fyret ryger i temperatur opnået, når det er færdigt med VVB drift. Det når ganske simpelt ikke at nå ned i temperatur efter VVB drift, før fyret er 20 gr. over drift pr. på 68 gr. = 88 gr.  Kan jeg lokke jer ægte mestere til at kikke mine grafer igennem? Har rimeligt styr til P / I både på alm. drift og VVB. produktion, samt på vejrkompenseringen, som ikke lige er std. tal. Pt. er disse: kedel: P: 1.8 / I: 0.13 VVB: P: 5.0 / I: 0.5 Vejrkompensering: P: 1,7.
Jeg er nødt til at køre med en ret høj P værdi på vejr- kredsen, da den ellers regulerer alt for langsomt.
Mit problem er at kedelen ryger op på +20 gr. i forhold til drift efter VVB produktion, og dermed lukker ned, for at starte kort tid efter. Er min brænder bare for stor til mit varmebehov lige pr. Og skal jeg måske tænke på at bytte min 16 KW til en 10 KW ? Keelen er kun over 10 KW under start fra kold....
Eller skal jeg længere ned end de ca. 29 gr. i normal gulvvarmeproduktion?  Kik gerne mine grafer og logs igennem. Og ja, jeg "piller" rigtigt meget, det ses tydeligt i mine logs :-) Håber i kan komme med input? På forhånd tak, Claus Christensen
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Måske er mit pillefyr for stort?
« Svar #1 Dato: Nov 05, 2017, 19:09 »
Hej Claus,

Jeg går ud fra at din VVB står i huset, og at din vejrkompensering derfor står fuldt åben under VVB drift.
Det vil medføre at temperaturen i blandesløjfen er alt for høj efter VVB-drift og derfor vil motorventilen lukke helt.
Det vil igen medføre at der ikke aftages noget varme fra fyret overhovedet, og derfor bliver det for varmt.
Kan du ikke sætte "Forbliv i VVB-drift" til lang tid, og dermed få bragt temperaturen lidt ned ?

Din store P-faktor er iøvrigt stor medvirkende faktor til at motorventilen i blandekredsen lukker meget hurtigt.

Ved din sidste VVB-drift fra kl. 16:18 til 16:54, lukker motorventilen helt i ca. en time, og det skal jo give problemer for fyret.

Hilsen
Michael

Hej alle her i forum. Jeg har nu haft fornøjelsen at at have en Scotte 1016 kedel og tilhørende 16 KW brænder i et år. Og jeg er som "selvbestaltet" fyrmester meget tilfreds med det hele. men jeg vil jo gerne "nørde" lidt, så derfor dette spørgsmål:  Mit setup er følgende: Fyret står i garagebygning ca.25 meter fra hovedhus. Har kun gulvvarme i hovedhus og garage. Har prøvet at at stille fremløb i min vejrkompensering til så lav temperatur som muligt pr. ca. 29 gr. så mine gulvkredse stort set er åbne hele tiden. men jeg  løber ind i at fyret ryger i temperatur opnået, når det er færdigt med VVB drift. Det når ganske simpelt ikke at nå ned i temperatur efter VVB drift, før fyret er 20 gr. over drift pr. på 68 gr. = 88 gr.  Kan jeg lokke jer ægte mestere til at kikke mine grafer igennem? Har rimeligt styr til P / I både på alm. drift og VVB. produktion, samt på vejrkompenseringen, som ikke lige er std. tal. Pt. er disse: kedel: P: 1.8 / I: 0.13 VVB: P: 5.0 / I: 0.5 Vejrkompensering: P: 1,7.
Jeg er nødt til at køre med en ret høj P værdi på vejr- kredsen, da den ellers regulerer alt for langsomt.
Mit problem er at kedelen ryger op på +20 gr. i forhold til drift efter VVB produktion, og dermed lukker ned, for at starte kort tid efter. Er min brænder bare for stor til mit varmebehov lige pr. Og skal jeg måske tænke på at bytte min 16 KW til en 10 KW ? Keelen er kun over 10 KW under start fra kold....
Eller skal jeg længere ned end de ca. 29 gr. i normal gulvvarmeproduktion?  Kik gerne mine grafer og logs igennem. Og ja, jeg "piller" rigtigt meget, det ses tydeligt i mine logs :-) Håber i kan komme med input? På forhånd tak, Claus Christensen
« Senest Redigeret: Nov 05, 2017, 19:18 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline cch

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Nov 06, 2017, 16:23 »
Hej Michael, tusind tak, jeg fik sat "forbliv i VVB-drift" til 10 minutter, det var vist rigeligt, da temperaturen faldt godt ned, jeg har nu sat den til 5 minutter. Så må jeg se om den skal justeres op eller ned, næste gang der laves VVB produktion. Jeg prøver mig lidt frem med lavere fremløbstemperatur i vejrkompenseringskredsen, da her til eftermiddag, nåede de fleste rum i huset at lukke deres kredse, så er der ikke nok aftag til af fyret kan komme af med varemen i 10 % drift. Jeg er nede i 28 gr. i fremløb ved 10 gr. og opefter.
Hvad siger du, med din store erfaring til dette? Skal de længere ned? Jeg ville jo genre helst have at fyret kunne køre med f.eks. 15-20% drift døgnet rundt, og ikke som nu, op til 30-35 % om natten, når alle mine motorventiler står åbent, og så ned på 10 % drift, når udetemperaturen er steget til små 10 Gr.
Men gerne et bud på en fornuftigt kurve på fremløb på et rent gulvvarme anlæg, til et fornuftigt isoleret hus :-)
På forhånd tak
Hilsen Claus

Hej Claus,

Jeg går ud fra at din VVB står i huset, og at din vejrkompensering derfor står fuldt åben under VVB drift.
Det vil medføre at temperaturen i blandesløjfen er alt for høj efter VVB-drift og derfor vil motorventilen lukke helt.
Det vil igen medføre at der ikke aftages noget varme fra fyret overhovedet, og derfor bliver det for varmt.
Kan du ikke sætte "Forbliv i VVB-drift" til lang tid, og dermed få bragt temperaturen lidt ned ?

Din store P-faktor er iøvrigt stor medvirkende faktor til at motorventilen i blandekredsen lukker meget hurtigt.

Ved din sidste VVB-drift fra kl. 16:18 til 16:54, lukker motorventilen helt i ca. en time, og det skal jo give problemer for fyret.

Hilsen
Michael

Mvh. Claus
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Nov 06, 2017, 19:05 »
Hej Claus,

Du kan roligt sætte "Forbliv i VVB-drift" til lang tid,for den "afbryder" selv før tid hvis kedeltemperaturen nærmer sig VVB-temperaturen eller hvis drifteffekten kommer ned på 10%.

Mht. fremløbstemperaturen i dine gulvvarmekredse, så afhænger det jo af typen af gulv, varmetabet fra huset, hvilken temperatur man ønsker i rummene og gennemstrømningsmængden.
Hvis du kan holde rummene varme nok med 28oC i fremløb, så er det godt, men hvis du kan holde rummene varme nok med en lavere fremløbstemperatur er det endnu bedre  ;)
Den ideelle situation er når telestaterne er åbne hele tiden og rummet holder den ønskede temperatur.
Her i huset betyder det i disse dage en fremløbstemperatur på 35-37oC, men det er bare hos os  ;)

Hvis du vil have fyret til at køre med samme drift% hele døgnet, skal du sørge for at varmebehovet er ens hele døgnet   ;)
...og det kan du selvfølgelig ikke  ;)
Om natten vil varmetabet typisk være større end om dagen, simpelthen pga. solens stråler og beboerenes aktivitet.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Nov 06, 2017, 19:07 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline cch

• Top of the pop
« Svar #4 Dato: Nov 07, 2017, 19:53 »
Hej Michael. Tusind tak, som du kan se så løste det umiddelbart mit problem. Mange tak!
Ja, men jeg kan allerede se, at den lavere fremløbstemperatur, betyder en generel lavere ydelse, jeg har dog været nødt til at hæve fremløbet med 0,5 gr. Generelt, da fruen går og kikker på termometere inde i huset! Men indtil videre ser  det rigtig  fint ud
Mvh. Claus