Forfatter Emne: Koldt gulvvarmeanlæg vs varme radiatore  (Læst 4369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marlau

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Koldt gulvvarmeanlæg vs varme radiatore
« Dato: Nov 30, 2017, 14:14 »
Jeg har et gulvvarmeanlæg med 8 kredse. Ved indløbet splitter anlæget sig i en del der går i gulvvarmeshunten, reguleret af en termostat med føler på shunten. Den anden del kører ud i de 3 radiatore der stadig er i huset. Jeg oplever at varmen nærmest ikke vil over i gulvvarmeshunten. Selv når jeg pille termostaten helt af, og der er frit gennemløb forbi termostaten, røret er så varmt man næsten ikke kan holde på det, så er røret umiddelbart efter det blanke stykke nærmest helt koldt. Se billedet med tekst. Er det en form for flowventil det blanke stykke (messing, eller )? Det underlige er, at når jeg stopper cirkulationspumpen, for at lufte ud i gulvvarmekredsen, så stiger temperaturen straks i kredsen, og med det samme jeg starter pumpen igen, så ryger den ned, så detvarme vand kan godt komme forbi, men det er som om pumpen holder det væk. Ja, undskyld mine amatør beskrivelser, men det er det bedste jeg har lært.

Hvis I har et bud på en årsag, evt. løsning vil jeg være glad.

Har i øvrigt også et andet problem. Mit fyr står ude i laden, rørføringen er ca 35 m. lang. Når jeg fylde hele anlæget op, så den åbne ekspensionsbeholder løber over, lufter ALT ud, starter pumpen op igen, så går der ½ min. så lyder det på pumpen som om der er luft i anlæget igen. Efter en halv dag kan jeg høre klukken og larm af luft i rørene igen. Nogle bud, er f..... ved at blive gråhåret, et koldt giver en sur kone og syge børn. HJÆLP

Mvh
Martin
Mvh
Martin





Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Koldt gulvvarmeanlæg vs varme radiatore
« Svar #1 Dato: Nov 30, 2017, 18:49 »
Det kan være blandeventilen der er defekt og ikke lukker nok vand ind, vandet skal jo falde i temperatur i blandekredsen når pumpen kører.

Det kan godt tage lidt tid at lufte ud, det kommer jo an på hvordan anlægget fyldes kontra rørføringen og udluftningsmulighederne.

I stedet for en sur kone og syge børn, var det nok en ide at få en smed til at forklare jer om anlægget, det kan jo være en god investering  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html