Forfatter Emne: Nyt Pellex fyr  (Læst 30913 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nyt Fyr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Nyt Pellex fyr
« Dato: Dec 07, 2017, 05:10 »
Hej

Vi skal til at skifte vores fyr og vi har kigget lidt på dette https://varmekilder.dk/pillefyr-test-traepillefyr/#Pellux 200 pillebrænder sæt 20 kw med silo, snegl, vvb prioritering, vejerkompensering, suge/trækblæser og touch styring Vi bor i et hus på ca 230 kvm i 3 plan. Der er gulvvarme på ca 120 kvm. Kan det anbefales eller skal vi kigge på noget andet?

Håber i kan hjælpe lidt

På forhånd tak

Poul

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #1 Dato: Dec 07, 2017, 08:20 »
Hej Poul

Jeg aner ikke noget om Pillux fyret, men vil anbefale dig at tage ud og besøge nogle pillefyrs ejere og få af vide hvad de syntes. Jeg bor i 6683, og du skal være velkommen.

Jeg kan personligt anbefale et NBE pillefyr, vi har været utrolig glad for vores, og der er mange magen til i området og det er også folk der er glade for deres fyr. NBE har et meget veludbygget forhandler/reparatør netværk så der er sandsynligvis også en lokal smed i dit område der forhandler NBE produkterne.

Personligt er jeg meget begejstret for det fine interface på NBE styringerne, så kan du altid se hvad fyret har gjort og justere det hvor i verden du måtte være. Fyrene er også meget enkle et rengøre og justere, som med alt andet nyt er der selvfølgelig lidt at sætte sig ind i, her er der meget hurtig hjælp på dette forum.

Dette forum er ejet af NBE og hovedparten af folk herinde har nok et NBE fyr, du kan måske være heldig at der på Stokerpro.dk er nogle Pellux ejere som kan forklare om deres fyr.

God jagt på pillefyr
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Nyt Fyr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #2 Dato: Dec 07, 2017, 13:48 »
Tak for det xkfc

Offline egmadsen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #3 Dato: Dec 08, 2017, 07:22 »
Jeg ville nok overveje Pellux fyret. Det er selvrensende og de forskellige komponenter er mere solidt lavet. Jeg har selv et Scotte fyr som kører ok hvis man finder de rigtige piller som det kan køre med. Men hvis jeg skulle ud at købe et nyt fyr ville jeg bestemt vælge Pellux fyret

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #4 Dato: Dec 08, 2017, 08:29 »
Jeg ville nok overveje Pellux fyret. Det er selvrensende og de forskellige komponenter er mere solidt lavet. Jeg har selv et Scotte fyr som kører ok hvis man finder de rigtige piller som det kan køre med. Men hvis jeg skulle ud at købe et nyt fyr ville jeg bestemt vælge Pellux fyret
har en kammerat der har det nye pellux 100, han er ikke ovenud begejstret.... styringen er ikke bagt færdig, og iltstyring virker a H. Til, så det er slået fra.... men det kører da, og laver varme, og om det er mere solid, finder vi jo først ud om mange år....ja, det er selvrensende, men trods det renser han mere end jeg gør på mit blackstar med kompressorrens.... så hvis det var mig der skulle vælge nyt fyr valgte jeg et blackstar +, Grundet bedre support på både reservedele og hjælp i diverse forums.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #5 Dato: Dec 08, 2017, 16:51 »
Selvrensende træpillefyr med velfungerende ilt-styring og super generel styring = RTB fra NBE  ;)

Jeg har ikke gjort andet end at fylde træpiller på og tømme askebeholder (som selvfølgelig kan gøres under drift) i de 3,5 år det nu har kørt hos mig  ;)
To gange har jeg haft toppladen af for at se om der dig ikke var noget jeg skulle rense, men hver gang har jeg "skuffet" måtte montere den igen uden at have lavet noget  ;D

Jeg ville ikke være i tvivl, jeg ville vælge en RTB igen, og hvis jeg ikke skulle være ligeså doven som jer er, ville jeg vælge en BlackStar+  ;)
Samme brænder, samme styring og næsten samme komfort med kedlen.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Dec 08, 2017, 16:52 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #6 Dato: Dec 09, 2017, 07:13 »
Hej

Hvis det skal være NBE så lyder RTB som den bedste løsning, og meget er inkluderet fra start, og vælger man en Scotte barebone og så evt opgradere ekstraudstyr så bliver Scotte løsningen næsten lige så dyr som RTB'en i sidste ende..

Hvis man ikke vil stå i fyrrummet og finjustere hele tiden, så få valgt komfort løsningerne inkluderet fra start...
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #7 Dato: Dec 09, 2017, 11:40 »
Hej Nyt fyr.
Jeg har en bekendt som har pellux fra Vølund som nu er blevet til Metro  :'( men sikkert stadig samme og han er godt tilfreds, dog er finishen ikke som på et RTB efter min mening.
Jeg har selv et RTB og er godt tilfreds men det kræver at man sætter sig ind i styringen og hvordan det fungerer for at man udnytter det 100% og så køb det ikke for stort men det kan varmt anbefales.
Jeg har også tidligere haft et Baxi multiheat (stoker) super fyr men det er jo ikke en decideret pillebrænder og kan ikke købes længere.
Jeg havde en kort periode et TPK fra Baxi men det var værdiløst hvis du spørger mig, lang historie.
Gå efter et RTB og lær dig at justere det så får du noget der virker.
Skulle der derimod være mange penge under træet til jul er det værd at kigge efter (Windhager biowin touch 2) men det er lidt en anden prisklasse.

Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline Nyt Fyr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #8 Dato: Dec 10, 2017, 16:06 »
Tusinde tak for alle jeres gode råd ;)

Offline AGH

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #9 Dato: Dec 29, 2017, 08:12 »
Havde et Biowin fra Windhager i mit tidligere hus, kørte i 11 år uden problemer overhovedet. Dyrt, men utrolig nemt at vedligeholde.
Har nu købt nyt hus med et elendigt pillefyr, Biomax 16. Efter at have set os omkring på hjemmesider og her, så vælger vi nok Windhager igen, der er kommet en ny og billigere model. Eneste problem med Windhager er, at der kan være langt til service.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #10 Dato: Dec 29, 2017, 08:16 »
Eneste problem med Windhager er, at der kan være langt til service.
Mener du ikke langt mellem service når det nu kun har virket i 11år  ;)
Der skal vel ikke service på noget der bare virker.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #11 Dato: Apr 02, 2018, 15:21 »
Min bror har et Metrocompact 20kw (samme som pellux 20kw), som han er glad for. Det har kørt et års tid sammen med hans solvarmeanlæg uden de store problemer.

Skulle jeg skifte mit gamle anlæg ud (det skal jeg ikke, da den lille gulle pellx - ikke at forveksle med skålbrænderen og Iwabo kopien Pellux - gør det supergodt), så ville jeg se på et pillefyr med en alpelandsopbygning. Dvs sammenbygget enhed, kort intern snegl og integreret styring, underfødning/skål brænder - windhager, kwb, hoval, hdg, eta eller måske endda discount udgaven fra kosluzan/MGM.

Blackstar+ kunne også være en mulighed, men det er ikke så selvhjulpent som ovennævnte.
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline LarsVinter

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt Pellex fyr
« Svar #12 Dato: Jul 26, 2018, 08:27 »
Hej. Kan varmt anbefale at tage ud og se folks fyr og høre lidt om det, hvis du endelig skal vælge. Det er meget forskelligt, hvad der passer til det enkelte hus og persons temperament. Kan også læse at man kan få tilskud til enkelte typer pillefyr, måske det er værd at overveje (kilde: https://www.greenmatch.dk/opvarmning/pillefyr)

Vh Lars